Författare Ämne: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige  (läst 22577 gånger)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #20 skrivet: december 14, 2007, 15:52 »
Ja, ja nämner den i artikeln. Ett spännande fynd, och en mist sagt spännande trakt. "Någon" borde ta tag i den...

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #21 skrivet: december 14, 2007, 16:22 »
Det står att handkilen legat i en skrivbordslåda i åtskilliga år. Vad vet man om fyndkontexten? Är man säker på att den verkligen är upphittad i Halland? Kan den ha kommit från annat håll? Har man gjort någon analys av bergarten den består av och kan man i så fall säga var denna bergart har kommit ifrån? Kan man belägga ursprunget?
Det tycks finnas många frågetecken kring en sådan här artefakt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #22 skrivet: december 15, 2007, 08:42 »
Detta diskuterades när fyndet gjordes: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,385.0.html Läs gärna där också.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #23 skrivet: december 15, 2007, 10:50 »
Vad vet man om fyndkontexten? Är man säker på att den verkligen är upphittad i Halland? Kan den ha kommit från annat håll? Har man gjort någon analys av bergarten den består av och kan man i så fall säga var denna bergart har kommit ifrån?

Bra frågor. Skrev just en kommentar om detta i handkilstråden. Dessa funderingar var det som fick mig att kalla den för "en tveksam kandidat" i Fornvännen.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #24 skrivet: december 16, 2007, 11:26 »
Bah...allt det där hamnar i skuggan när jag hittar tidigmesolitiska gravar i NV-skåne...vänta bara...

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #25 skrivet: december 16, 2007, 11:54 »
Bah...allt det där hamnar i skuggan när jag hittar tidigmesolitiska gravar i NV-skåne...vänta bara...
Åhå! Jag väntar redan! Berätta mera: skämtsam förhoppning, eller nära förestående verklighet?

/Micke

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #26 skrivet: december 16, 2007, 16:18 »
Bah...allt det där hamnar i skuggan när jag hittar tidigmesolitiska gravar i NV-skåne...vänta bara...

Ultranaiv fråga: Har man inte redan gjort det? Eller är det bara andra typers av lämningar från den persioden?

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #27 skrivet: december 16, 2007, 18:55 »
Nej, faktiskt..jag behöver bara lite mera kartmaterial och förstudier, det är en lysande ide...och praktiskt genomförbar...jag måste bara ha mer detaljerad info om kustlinjer och isavsmältning i senpaleoloitikum-tidigmesolitikum..om det är nån som har...

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #28 skrivet: december 19, 2007, 14:00 »
ha...nu kom mina digitala höjdkurvor...äntligen kan jag börja jobba...

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #29 skrivet: januari 12, 2009, 14:02 »
Nu så...första boplatsen hittad och anmäld i vederbörlig ordning till länstyrelsen...förmodad Maglemoseboplats..

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #30 skrivet: januari 12, 2009, 15:16 »
Kul! Vad blev det för material? Var någonstans hittade du lokalen (geografiskt och topografiskt)?

/Micke

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #31 skrivet: januari 12, 2009, 20:27 »
X: 6244348.67267 Y:1330659.52006, 65-70 m.ö.h., 40X10 m NV-SO(Decimalerna kan man strunta i) sandig platå i ängsmark, spån, spånskrapa, dålig(trasig?) pilspets, avslag, anläggningar i ytan. svårt att datera med så lite flinta, kan vara både äldre och yngre, närliggande boplatser har daterats typologiskt till kongemose, men det är en mycket stor yta och förmodad helt oodlad, fantastiskt boplatsläge, kan vara mycket större..

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #32 skrivet: januari 27, 2009, 13:24 »
En till..

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #33 skrivet: januari 27, 2009, 14:33 »

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #34 skrivet: januari 29, 2009, 08:30 »
Det kommer inom kort, ska bara lära mig hantera min nya digitalkamera...det lutar år Brommeflinta...men det är knepigt, det lustiga är att inte långt därifrån har man hittat en kärna av Hensbackatyp, materialet kan vara rätt så blandat misstänker jag..

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #35 skrivet: mars 10, 2009, 10:23 »
Mats Widgren skriver idag på sin blogg om bergartsformationer i Pajala som möjligen kan konfirmera att isen inte alltid rört på sig utan också legat still på en del platser - vilket kan innebära att äldre jordar fråm mellanistiden legat orörda.

Läsvärt!

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #36 skrivet: mars 10, 2009, 10:28 »
Att isen varit bottenfrusen och legat still i stora områden är kännt sedan flera år. Det ytor som finns kvar kallas "preglaciala reliktytor". Jag skrev om det i inleningen till den FV-artiklel denna tråd inledningsvis presenterade.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #37 skrivet: mars 10, 2009, 22:02 »
Ja, jag hade också hört talas om det teoretiskt. Det roliga med inlägget var ju hans bilder på en ganska speciell bergfromation som kan indikera att isen varit stillastående på jjust denna plats. Vore intressant att gräva lite runtom dem...

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #38 skrivet: mars 10, 2009, 23:55 »
Det är ju sedan tidigare känt att avlagringar (även organiska) från tidigweichsel finns bevarade under ett tunt lager av bottenmorän i t ex Tärendötrakten. Även här är det frågan om kallbaserad is, d v s landisen har varit fastfrusen i underlaget som därmed undgått att skrapas bort. Även innehåll i grottor kan under gynnsamma omständigheter överleva nedisningar. Enligt norska erfarenheter gäller detta främst slutna grottor utan genomströmmande vatten (t ex strandgrottor) som vätter mot söder, alltså i isens rörelseriktning. 

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Fynd från tidig- eller mellanpaleolitikum i Sverige
« Svar #39 skrivet: mars 11, 2009, 12:44 »
Vore intressant att gräva lite runtom dem...
Jag är på! När sätter vi igång?

/Micke