Författare Ämne: En fråga om humanosteologi  (läst 4936 gånger)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
En fråga om humanosteologi
« skrivet: april 03, 2006, 11:20 »
Jag är lite dåligt inläst på humanosteologin och har en fråga till de på forumet som kan tänkas veta:

Om man ser till det mänskliga skelettet i ett långtidsperspektiv bör det skett vissa anpassningar och förändringar. Jag vet ju givetvis att kroppslängden varierat genom åren, men det jag undrar över är om det finns några påtagliga fysiologiska skillnader mellan den "moderna" männsikan av idag (1900- 2000-talet) och männsikan i skandinavien från inlandsisens avsmälning.

Jag hörde t.ex. någon nämna något om att tanduppsättningen förändrats men har inte kunnat verifiera denna uppgift. Stämmer det? Vad finns det för andra belagda fysiologiska förändringar?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
En fråga om humanosteologi
« Svar #1 skrivet: april 03, 2006, 11:37 »
Skall kolla upp det mer exakt, men jag känner mig säker på att tanduppsättningen inte förändrats sedan inlandsisens avsmältningen.

De skeletala skillnader som föreligger torde i så fall snarast kunna hänvisas till skillnader i diet, sjukdomar och aktivitet. Vissa av de sjukdomar som finns under senare perioder finns det det då inga bevis för.

/Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
En fråga om humanosteologi
« Svar #2 skrivet: april 04, 2006, 10:29 »
Jag har hört att frekvensen för framträngande visdomständer minskat signifikant de senaste hundrafemtio åren och att detta skulle vara en av de tydligaste evulotionistiska förändringar man sett hos människor de senaste årtusenderna. Kan dock inte ge en vederhäftig referens till detta. Det var när jag läste zologi som jag hörde det.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
En fråga om humanosteologi
« Svar #3 skrivet: april 04, 2006, 11:43 »
Jag läste som hastigast i senaste "Populär historia" (nr 4/06) något om att utseendet på kraniet har förändrats (är dock osäker på tidsaspekten). Kommer dock inte ihåg exakt och har inte tidningen själv. Någon som vet mer?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
En fråga om humanosteologi
« Svar #4 skrivet: april 04, 2006, 12:43 »
Det finns en hel del som skiljer oss åt i förhållande till människor i forntiden. Man måste dock hålla i minnet att det från många kulturer och perioder existerar ett förhållandevis litet skelettmaterial och frågan man får ställa sig huruvida detta är representativt. Nu är jag osäker på hur många skelettfynd som gjorts och hur kompletta dessa är, ett annat problem är man kan utgå ifrån att alla inte är genomgångna osteologiskt. Det vore dock intressant att studera dem med en evolutionär frågeställning, dvs vad skiljer och varför.

/Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
En fråga om humanosteologi
« Svar #5 skrivet: april 04, 2006, 13:08 »
Och en central fråga måste bli vilka skillnader som beror på miljöfaktorer, innomartsvariationer och nya egenskapet till följd av assimileringar av invandrande grupper, och evolution.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
En fråga om humanosteologi
« Svar #6 skrivet: april 07, 2006, 01:41 »
Till Heimdahl: Jo, givetvis allt som du nämner är faktorer som påverkar skelettala förändringar över tid.

Leif frågade om
Citera
om det finns några påtagliga fysiologiska skillnader mellan den "moderna" männsikan av idag (1900- 2000-talet) och männsikan i skandinavien från inlandsisens avsmälning.


Jag har funderat lite grann på din fråga; de äldsta fynden av mer eller mindre kompletta skelett från den äldsta perioden efter istiden har hittats i södra Sverige, på Gotland, i Bohuslän och Västergötland. Kända fyndplatser är t ex: Store Mosse, Ageröd, Skateholm, Bäckaskog i SkåneUleberg, Huseby Klev, Varberg i Bohuslän och Kams på Gotland. Nu är jag lite osäker på dateringarna men jag tror att de äldsta av dessa är daterade till mellan 9000 och 10000 f kr, och jag har för mig att fynden vid antingen Store mosse eller Huseby Klev är de som har äldst dateringar. Det är möjligt att det gjort några senare fynd än de jag tar upp här men dessa torde vara ganska välkända och väldokumenterade. Så det finns med andra ord ett matrial i Sverige som skulle kunna använda som en form av standard för de tidiga stenålders människorna i Sverige, likså finns det i Danmark.

Tittar man på kroppslängden, så finns det undersökningar från både Sverige och Danmark som visar att denna inte varit stabil eller stigit i långsam jämn takt sedan stenåldern, den har istället svängt mellan olika kulturperioder. Dvs det finns förändringar men dessa kan sannolikt kopplas till en rad faktorer som tillgång på kost, hälsostatus, sexuell selektering, klimat etc.

Jag har inte hittat någon som beskriver att tanduppsättningen skall ha förändrats och det trodde jag inte heller. Att du hört om det skulle dock kunna hänföras på det som Heimdahl tog upp att frekvensen av frambrutna kindtänder kan ha växlat över tid. Antalet möjliga tänder är dock stabilt dvs det normala är 32 tänder.

Det mänskiliga skelettet uppvisar dock skillnader mellan olika tidsåldrar utifrån att viss aktivitet varit vanlig under olika perioder vilket avsatt sig i skelettet  t ex squatting (huksittande). Ett annat är olika former av deformering av ben, tex förlängning av skallen eller att ge den en mer toppig form genom att i barndomen linda kraniet på olika sätt, rosenfötter i Kina är ett annat exempel eller lite enklare varianter som att rista in linjer på sina tänder, vilket man gjort i Skandinavien under vissa perioder.

Sjukdomar, ärfliga förändringar och icke-metriska särdrag är andra exempel på vad som kan ge förändringar hos ben och som kan påverka grupper av befolkningen inom ett område och över tid.

Jag vet inte om detta gav några svar på vad du sökte, en bok som annars kan vara en hyfsad ingång till vad humanosteologin kan ge är DR Brothwells bok "Digging up bones" som senast trycktes 1992 tror jag.

/Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!