Författare Ämne: Vill någon tolka  (läst 3358 gånger)

Utloggad Katja

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Vill någon tolka
« skrivet: mars 16, 2006, 02:45 »
Jag har bosatt mig i stengrundsbygd och kanske mitt i ett gravfält! Fornminnesregistret vet ingenting om nedanstående fornminnen utom "stormansgraven". Länsmuseet är kontaktat och inventerare på väg.
(Förresten, ger de sig helst ut själva eller får man nöjet att valla dem?  :lol:  )
Det bilderna visar är bara en liten del av allt som finns här. Själv är jag mest insöad på det jag kallar Stora röset - en halvcirkel av sten. Tingsplats? Borg? En halv i allafall! :-)

Min förhoppning är att ni duktiga människor här inne ska berätta för mig vad ni tror vi har på bilderna under länken. Jag är hemskt nyfiken!
 
http://user.tninet.se/~whk501o/Forn/Fornbilder2.htm

Fler kommer framöver, bl a  på en stooor hög som folket på byn säger är naturlig.

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Vill någon tolka
« Svar #1 skrivet: mars 16, 2006, 10:30 »
Hej,

Bild 20 skulle kanske kunna vara en grav. Men sånt är mycket svårt att avgöra även om man är på plats. Det ser ut som att marken har blivit både betad i omgångar och odlad och då kan fornlämningar ändra karaktär ganska drastiskt.

I allmänhet ser det ut att vara väldigt stenig terräng, och om någon har odlat där kommer det helt naturligt att skapas "rösen" i olika former när man kastar bort sten från odlingsytan. Sten söker sig till sten.

Det som gör platsen intressant (om den hänger ihop vill säga, det framgår inte av bilderna) är att det ligger en hög på plats. Då brukar det finnas fler gravar i närheten, och om högen är vikingatida borde det ligga ett gårdsläge alldeles i närheten. Finns några impediment? Några platåer?

Det vore även bra med en karta och kanske en not om VAR platsen på bilderna ligger...

/Henrik

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vill någon tolka
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2006, 11:32 »
Värt att tänka på är att de absolut största förändringarna i odlingslandskapet har gjorts sedan 1700-talet. Många murar, odlingsrösen och gränsmarkeringar som vi ser i landskapet kan härledas till denna tid. Diket på bild 18 får mig att tänka på en odlingsavgränsning och odlingsterass från senare tid (dvs efter medeltid). För ett otränat öga kan det vara mycket svårt att skilja t ex en övertorvad stensättning från ett övertorvat odlingsröse eller stengrund så det gäller att vara försiktig.

Intressant det här, kom gärna med en uppdatering när du vet mer. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Katja

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Vill någon tolka
« Svar #3 skrivet: mars 16, 2006, 16:51 »
Tack båda två!

Fotona täcker ett områda på uppskattningsvis 1,5 kvkm. Platåer finns, övervuxna husgtunder och fler, sannolikt järnålderslämningar alldeles i närheten. Något är exempelvis markerat som "okänd fornlämning", sannolikt härrörande från järnåldern.

Naturligtvis borde jag tänkt på att berätta var de finns! Sydöst om Uppsala, ca 3 km från Mora stenar. Här finns alltså redan flera markerade järnåldersgravfält så varför inte ännu ett, tänker jag? Just dessa på bilderna ligger ute i obygden och få vettiga människor går dit.

På en byggs terass ligger ett gammalt soldattorp, invid den en lite större husgrund som jag tagit för lada. Eller, så är den ännu äldre? Alldeles invid soldattorpet finns en skalmur ca 1,2 m bred men bara ett par meter lång.
Här ligger en lite annorlunda jordkällare. Min tanke är att husens grunder är resta av stenar från äldre lämningar. Terassen finns ju kvar som sagt.

Jag uppdaterar när proffset varit här!

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Vill någon tolka
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2006, 14:26 »
Det går aldrig att säkert bestämma något utifrån ett foto, men här kommer några av mina förslag, som alltså är utifrån mina erfarenheter.

Bild 4 verkar vara två odlingsrösen, vilket även min kollega, som kikar över axeln på mig, tycker.
Bild 10 verkar vara odlingssten upplagda på en jordfast sten.
Bild 13 verkar vara odlingssten uppslängd från en f.d. åker t.v. i bild.
Bild 15 verkar vara ett röjningsröse (äldre odlingsröse).

Dessa fyra bilder visar alltså kulturminnen, som är spår efter äldre odling.

Hälsningar
Gunnar