Författare Ämne: UVs minimikrav  (läst 15884 gånger)

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
UVs minimikrav
« Svar #20 skrivet: mars 19, 2006, 15:16 »
Jo, visst. Men skillnaden ligger kanske mer i den tid som ägnas åt uppgiften. Om jag ägnar 20 veckor åt min magisteruppsats än de 5 veckor som man har till förfogande på en B- uppsats så kan man förvänta sig ett mer kärnfullt material. Dessutom brukar institutionerna sätta krav som att en B-uppsats består av 20 sidor (varken mer eller mindre), C-uppsats 30 sidor och en D/E-uppsats ligger på ca 40 (ev. 50) sidor. Alltså får man inte producera en åttasidig uppsats. Dessutom hänger djupet i studien mer samman med antal källor. En del uppsatser som produceras har tyvärr väldigt få källor. DET är ett större problem!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
UVs minimikrav
« Svar #21 skrivet: mars 19, 2006, 15:32 »
Citat från: "nina"
Jo, visst. Men skillnaden ligger kanske mer i den tid som ägnas åt uppgiften...En del uppsatser som produceras har tyvärr väldigt få källor. DET är ett större problem!


Det är det jag menar: en stor uppsats kräver mer tid. I dag måste man lämna in sin C-uppsats innan terminens slut för att få VG. Förr skrev många sina C- och D-uppsatser på två till tre terminer. Då blev de stora också och studenterna han läsa mycket forskningslitteratur samt begrunda ett stort källmaterial. Om en student idag skriver en C-uppsats på 98 sidor (med endast 18 st litteraturhänvisningar) under 10 veckor så tror jag att vi kan vara nästan säkra på att uppsatsen självklart inte är bra.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
UVs minimikrav
« Svar #22 skrivet: mars 19, 2006, 18:44 »
Jag tror att det går att producera en alldeles utmärkt uppsats på 10 veckor, i regel är dessa 10 veckor utslagna över en termin. I uppgiften att skriva en uppstats ingår som jag tidigare nämnt en tidsaspekt, det gäller därför att begränsa sitt ämne så att man kan producera en bra uppsats utifrån detta.

Jag tycker också att man skall fråga sig om det är rimligt att kräva att det skall ta 2-3 terminer att skriva en uppsats, med tanke på att poängen endast motsvarar ett arbete på 10 alternativt 20 veckor.

Även om man med mycket mer tid teoretiskt skulle kunna producera en bättre uppsats är detta inget som är givet. Jag har läst uppsatser från 70-, 80- och 90-tal som varit mindre bra liksom uppsatser från 200-talet men jag har också läst uppsatser som varit mycket bra.

I slutändan handlar det snarast om att uppsatsen har relevanta frågeställningar i förhållande till ämnet och den tid man har på sig att skriva uppsatsen. Sedan är det handeledarens uppgift att se till att studenten nyttjar relevant litteratur och att uppsatsen håller rätt vetenskaplig standard.

/Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
UVs minimikrav
« Svar #23 skrivet: mars 19, 2006, 19:43 »
Visst, det bör finnas en rimlighet i frågeställningen som står i proportion till tiden man har på sig för uppsatsen. Och absolut, det finns en handledare som släpper igenom materialet, kanske är frågetecknen störst där? Kanske kan man även ha lite mer rikstäckande kriterier för vad som är rimligt för en viss typ av uppsats? Och vilken mardröm att sitta med en uppsats på 10 poäng under 2-3 terminer! Jag tycker nog att poäng och veckoantalet löper rimligt jämte varandra. Det största problemet är nog, som Reuterdahl påpekar, svårighetsgrad i frågeställning i förhållande till tid och materialutbud. Avseende kriterier för amanuenstjänster så behövs mer kunskap. Kanske är det fel att bara sätta 80 poäng som minimikrav. Dessa 80 poäng ser ju lite olika ut beroende på vid vilken skola man studerat. Jag tycker att skolorna med deras inriktningar är helt ok. Men det borde finnas grundstenar som är lika för samtliga. Här tycker jag att fältmetodik, dokumentation, fyndhantering mm ska ingå som bas i större utsträckning än vad som görs. Även om man vill syssla med teori så bör man veta hur materialet kom i ens händer och vilka faktorer som spelat in vid resultaten. Först efter 80 poäng borde man kunna inrikta sig i de ämnena som kännetecknar karaktärsdragen. Då menar jag exempelvis samtidsarkeologi, etnoarkeologi, marinarkeologi osv.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
UVs minimikrav
« Svar #24 skrivet: mars 19, 2006, 22:04 »
Under de senaste åren har nästan samtliga a-studenter jag haft nöjet att prata med låtit meddela att de vill bli arkeologer. Att utbilda dessa till arbetslöshet kostar i slutändan samhället en massa pengar och är absolut inte hållbart i längden. 1900 ansökningar till Access på historiska museet talar sitt tydliga språk.

Ett alternativ skulle vara att dela upp ämnet i en mer traditionell akademisk del samt en mer yrkesinriktad (med ett begränsat intag såklart). Alternativt skulle man kunna begränsa intaget till C- och D-nivån. Vad tillför 50 C-uppsatser som ingen någonsin kommer att läsa?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
UVs minimikrav
« Svar #25 skrivet: mars 19, 2006, 23:03 »
Jag tror vi pratar förbi varandra här. En c-uppsats hade förr mer ambitionen att likna en licentiatavhandling, Så är det inte idag. Numer skrivs det mest för att återuypprepa gamla gymnasiala stilpoäng. Därav dagens kvaliteté på uppstatserna.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
UVs minimikrav
« Svar #26 skrivet: mars 20, 2006, 08:25 »
Citat från: "Gorm"
Vad tillför 50 C-uppsatser som ingen någonsin kommer att läsa?

Tja, är det sådan brist på seriösa arkeologer att ingen någonsin läser C-uppsatser så sitter vi väl i sjön! Det skulle väl snarare vara ett argument för att utbilda fler!  :wink:

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
UVs minimikrav
« Svar #27 skrivet: mars 20, 2006, 11:00 »
Citat från: "Gunnar Creutz"
Tja, är det sådan brist på seriösa arkeologer att ingen någonsin läser C-uppsatser så sitter vi väl i sjön! Det skulle väl snarare vara ett argument för att utbilda fler!  :wink:


Vad jag menar är att kvantitet går före kvalitet här, hur många av dessa 50 uppsatser tillför ny kunskap som kommer övriga forskningsvärlden till godo? Hur många av dessa uppsatser hittar ut till t ex bibliotek?  Eftersom antalet lärare inte ökar så tror jag att kvaliten blir lidande av att en lärare handleder 20 uppsatser istället för 5.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
UVs minimikrav
« Svar #28 skrivet: mars 20, 2006, 12:56 »
Citat från: "Gorm"
Citat från: "Gunnar Creutz"
Tja, är det sådan brist på seriösa arkeologer att ingen någonsin läser C-uppsatser så sitter vi väl i sjön! Det skulle väl snarare vara ett argument för att utbilda fler!  :wink:


Vad jag menar är att kvantitet går före kvalitet här, hur många av dessa 50 uppsatser tillför ny kunskap som kommer övriga forskningsvärlden till godo? Hur många av dessa uppsatser hittar ut till t ex bibliotek?  Eftersom antalet lärare inte ökar så tror jag att kvaliten blir lidande av att en lärare handleder 20 uppsatser istället för 5.


En annan aspekt är hur hittar man som yrkesverksam kontostressad arkelog fram till uppsatserna? Vissa universitet har den goda stilen att åtminstone publicera listor på de senaste uppsatserna på nätet. Många gör det inte. Hur skall man då, om man sitter på ett litet museum ute i obygden över huvud taget kunna få reda på att just den där c-uppsatsen som råkar vara av intresse för mig faktiskt har skrivits? Jag får vara glad om jag ens hinner se titlarna på 10% av de uppsatser som skrivs.....

Jag tycker personligen att fler c-uppsatser borde skrivas om till artiklar när poängen väl ramlat in. Ibland, men allt för sällan görs detta. Jag förstå faktiskt inte varför folk inte gör det i större utsträckning, den största delen av jobbet är redan gjord... (Reuterdahl kan i det sammanhanget lyftas fram som ett föredömme, kolla bara senaste numret av "Urminne")

Sedan tycker jag att det är nonsens att jämföra "gmla" och "nya" c-uppsatser och hävda att de äldre är bättre. De skrevs under olika förutsättningar och med olika förväntningar. I flera inlägg har det framförts att en C-uppsats är en skriftlig uppgift som skall genomföras på en bestämd tid.... Det håller jag med om. Jag har i alla fall när jag handlett c-studenter varit mycket tydlig med att tidsaspekten väger in i slutbedömningen av uppsatsen. Om jag någon gång hamnar i beslutsfattande position på länsstyrelsen så kommer jag att göra samma sak där, fast då blir effekten att den undersökare som inte förmår lämna in rapporter inom utsatt tid kan glömma nya uppdrag....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
UVs minimikrav
« Svar #29 skrivet: mars 20, 2006, 13:24 »
Jag tror Leif missuppfattade min poäng med att jämföra C-uppsatser då och nu. Förr var C-uppsatsen så omfattande och hade (oftast!) en så stor litteraturförteckning och ett stort källmaterial att de flesta inte orkade skriva en D-uppsats också. Det behövdes inte heller eftersom arbetsgivaren visste att en C-uppsats var tillräcklig. När jag skrev min C-uppsats så kunde man dessutom få jobb under uppsatsens gång, förutsatt att ens totala högskolepoäng var mer än 120. Nu idag så ska en C- och en D- Uppsats inte vara mer än 30 till 40 sidor. Dessa uppsatser kan vara mycket bra i sig men studien måste vara så liten och snäv för att man ska hinna skriva den på 10 veckor. Många arkeologistudenter jag träffar idag känner att de inte har tillräcklig med kunskap om förhistorien och att en bara skriva en C-uppsats räcker inte. Därför skriver man också en D-uppsats, inte bara i Arkeologi utan även i historia, religionshistoria, laborativ arkeologi, osteologi etc. När ska man vara färdig egentligen för att få ett jobb?

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
UVs minimikrav
« Svar #30 skrivet: mars 20, 2006, 14:55 »
Antagligen när din telefonbok innehåller lika många kontakter som din C-uppsats innehåller källor. Det verkar som att kontakter är en enklare väg. Jag instämmer i hopplösheten.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
UVs minimikrav
« Svar #31 skrivet: mars 20, 2006, 18:48 »
Jag tycker väl att jag har läst ganska många C- och D-uppsatser skrivna på 60- och 70-talen (när det skulle ha varit mer i nivå med en lic), och min uppfattning är att man hittar dels färre uppsatser (det var färre som läste arkeologi då) och dels väldigt dåliga uppsatser.

Produktionstiden för en uppsats är inte det som avgör om man skriver en bra uppsats eller inte, utan analysförmågan och materialkännedomen i kombination. Uppsatsskrivande handlar till 90% om hårt arbete, och uppenbarligen (av resultaten att döma) var det inte helt gynnsamt att ha flera år på sig att producera sin uppsats. Detta beror antar jag på att det faktum att man har lång tid på sig inte innebär att man arbetar lika hårt under hela den tiden, snarare tvärt om.

Sen är det fler som läser arkeologi nuförtiden, och rent kvantitativt bör detta innebära att det är fler dåliga uppsatser (på samma sätt som att det är fler bra). Möjligen är det även fler dåliga uppsatser relativt sett, vilket kan förklaras av att man har ökat kullarna för intagning och därmed sänkt betygsnivåerna för de intagna, förbehållet att det finns ett samband mellan höga betyg och goda studieresultat/uppsatskvalitet.

Men det är min fasta övertygelse att det inte var bättre uppsatser förr, beroende på att man hade längre tid på sig. Jag kan inte se någonting på institutionerna som tyder på det.

Vad antalet källor har med det hela att göra är inte helt begripligt. Man kan skriva en enormt bra uppsats med få källor, eller en usel med miljoner källor. Frågan är väl snarare hur relevanta källorna man använt sig av är, och hur engagerad handledaren har varit i att förse studenten med bra litteratur och av att granska uppsatsens källanvändande.

/Henrik

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
UVs minimikrav
« Svar #32 skrivet: mars 20, 2006, 19:12 »
Visst, det är sant. Ibland så är jag inte helt tydlig. Du har rätt, källorna behöver inte nödvändigtvis ge ett djup, men det troliga är att de gör det. En hel del uppsatser vill gärna dra slutsatser och det är kanske enklare om man verkligen har "kollat in ämnet". Det är mer så jag menade. Och dessutom så är ju tillgängligheten större nu i och med nätet, så sökningar kan man göra både högt och lågt. Min hållning är att man försöker ta reda så mycket som möjligt, för att liksom tömma ut ämnet, innan man börjar pussla med bitarna. Men man kan ju ha olika tillvägagångssätt. Och olika syften. Mitt är främst att lära mig så mycket som möjligt för att kunna ta mad eller utesluta vissa delar, man bör ju kunna försvara sin ståndpunkt. Det tycker jag man kan först när man läst in sig ordentligt. Men det behöver inte betyda att man använder materialet. Så visst, en lång källförteckning behöver inte säga något om djupet på innehållet. Men jag vill ändå tro att det bästa är att ha koll på det ämne man skriver om och presentera ämnets bredd i texten. På så sätt ser även en läsare hur man tänkt och varför man valt som man gjort.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
UVs minimikrav
« Svar #33 skrivet: mars 21, 2006, 08:31 »
Det var betydligt mycket enklare att ha en bättre koll på ett bredare fält inom arkeologin för mer än 20 år sedan. Då producerades inte en bråkdel så många uppsatser, rapporter, artiklar, böcker som nu. Ser man till det område där jag arbetar, Jönköpings län, så kan man lätt konstatera att det sedan 1990 har gjorts fler arkeologiska undersökningar än vad som gjorts före 1990.... Jag misstänker att vi har en liknande situation om man studerar mängden arkeologiska avhandlingar före / efter 1990.

Minns jag rätt så har vi tre perioder då väldigt olika många avhandlingar producerats inom arkeologi likväl som inom humaniora. Vi har före 1970, då var produktionstakten låg,  men någon gång kring 1970 sker en förändring politiken kring högre utbildning vilket gör att det helt plötsligt produceras fler avhandlingar. Nästa förändring sker en bit in på 1990-talet. Då har vi lite olika högskolereformer varav forskarutbildningsreformen är den avslutande. Under 1990- och hittills under 2000-talet har det producerats EXTREMT många avhandlingar jämfört med tidigare. Detta gäller humaniora över lag och inte bara arkeologi. Frågan är dock vad som kommer att ske framöver eftersom så få doktorander antas.

För att knyta an till några tidigare inlägg så kan man då konstatera att det är betydligt mycket svårare att hålla sig ajour på arkeologin som helhet, därav känner man sig sannolikt som nyexaminerad student mer osäker på giltigheten av sin kunskap inför sin första "skarpa" fältsituation.

Denna diskussion har nu drivit iväg ganska långt från det ursprungliga ämnet, UVs minimikrav.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
UVs minimikrav
« Svar #34 skrivet: mars 21, 2006, 15:51 »
Citat från: "hsu"
Produktionstiden för en uppsats är inte det som avgör om man skriver en bra uppsats eller inte, utan analysförmågan och materialkännedomen i kombination. Uppsatsskrivande handlar till 90% om hårt arbete, och uppenbarligen (av resultaten att döma) var det inte helt gynnsamt att ha flera år på sig att producera sin uppsats. Detta beror antar jag på att det faktum att man har lång tid på sig inte innebär att man arbetar lika hårt under hela den tiden, snarare tvärt om.

Möjligen är det även fler dåliga uppsatser relativt sett, vilket kan förklaras av att man har ökat kullarna för intagning och därmed sänkt betygsnivåerna för de intagna, förbehållet att det finns ett samband mellan höga betyg och goda studieresultat/uppsatskvalitet.

Men det är min fasta övertygelse att det inte var bättre uppsatser förr, beroende på att man hade längre tid på sig. Jag kan inte se någonting på institutionerna som tyder på det.

Vad antalet källor har med det hela att göra är inte helt begripligt. Man kan skriva en enormt bra uppsats med få källor, eller en usel med miljoner källor. Frågan är väl snarare hur relevanta källorna man använt sig av är, och hur engagerad handledaren har varit i att förse studenten med bra litteratur och av att granska uppsatsens källanvändande.

/Henrik


Jag säger inte att uppsatserna som sådana var bättre förr. Men de var större och således hade man ett större källmaterial och en en längre litteraturförteckning. Detta måste generera större kunskap. Större kunskap är mer kvalitativt än mindre. I alla fall är det så för mig, att om jag läser mer böcker om ett ämne och begrundar ett större källmaterial så kan jag mer om detta ämne än om jag skulle lagt ner mindre tid och energi på det. Jag tror det även gäller för de flesta andra. Problemet förr var att en del tog så lång tid på sig, och det är ju fel. Det har man löst på en del institutioner genom att slå ihop C och D till en enda kurs om 40 poäng. I ämnet historia kan man nu idag läsa en masters, dvs. 140 poäng i samma ämne.

Det finns ju en orsak till varför man idag sätter 80-poäng som minimikrav för att få jobb som arkeolog idag. Helst ska man ha läst Osteologi och laborativ arkeologi också. I så fall menar jag att de äldre arkeologerna borde sättas på skolbänken igen. Och för att inte tala om de äldre forskarna, de som bara hade 150 poäng när de en gång började forska. Detta ska jämföras med att det finns många nyutexaminerade arkeologer som idag har över 280 poäng. Vad blir framöver: 800 poäng. Sanslöst!

Utloggad Gardenia

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
UVs minimikrav
« Svar #35 skrivet: mars 24, 2006, 11:07 »
Jag får ibland känsaln av att det är 80 p arkeologi som gäller och utöver det erfarenhet erfarenhet erfarenhet och kontakter kontakter kontakter (laborativ ark, osteologi, kulturgeografi, historia osv osv verkar mest ses som en bonus).

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
UVs minimikrav
« Svar #36 skrivet: mars 24, 2006, 19:26 »
Citat från: "Herulen"

Det finns ju en orsak till varför man idag sätter 80-poäng som minimikrav för att få jobb som arkeolog idag. Helst ska man ha läst Osteologi och laborativ arkeologi också. I så fall menar jag att de äldre arkeologerna borde sättas på skolbänken igen. Och för att inte tala om de äldre forskarna, de som bara hade 150 poäng när de en gång började forska. Detta ska jämföras med att det finns många nyutexaminerade arkeologer som idag har över 280 poäng. Vad blir framöver: 800 poäng. Sanslöst!


Jag kan inte se någon praktisk orsak till att sätta gränsen vid 80 p arkeologi vid en rekrytering. När SHM rekryterade för Accessprojektet nu under senvintern, sattes gränsen vid 60 p. Det är ju, som framhållits i tråden förut, mest en fråga om när man har studerat. Vi som tog våra examina på 80-talet och fram till mitten av 90-talet har oftast 60 p. Nu är det 80 p som gäller. Det finns inga kunskapsmässiga skillnader i praktiken - det är vanligtvis andra faktorer som avgör vid en rekrytering.

/Ulf