Författare Ämne: UVs minimikrav  (läst 15885 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
UVs minimikrav
« skrivet: mars 13, 2006, 14:19 »
Inför årets fältsäsong har UV höjt kraven till 80 poäng arkeologi för att vara kvalificerad för att söka tjänst som amanuens. Är detta för att inte ge folk falska förhopningar? Vad är nästa steg? "För att vara aktuell så krävs minst 4 år på forskarutbildning"?  :roll:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
UVs minimikrav
« Svar #1 skrivet: mars 13, 2006, 14:54 »
Glöm inte 8 års fälterfarenhet och intyg på hög fysisk kapacitet, avsaknad av barn och socialt liv samt inga lönekrav eller registrerade sjukdagar det senaste livet....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
UVs minimikrav
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2006, 16:39 »
Vart kommer vi att hamna om kraven hela tiden höjs? Måste man i slutändan vara disputerad (och därmed grymt överkvalificerad) för att få ett grävjobb i Sverige? Ungefär som om man skulle kräva en läkarutbildning för att få jobba på äldreboende.  :roll:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
UVs minimikrav
« Svar #3 skrivet: mars 14, 2006, 09:02 »
Så länge vi har ett utbildningssystem som över huvud taget inte är relaterat till en arbetsmarknad så står vi med en stor mängd utbildade arkeologer. För arbetsgivaren är då en lösning att höja kraven och därmed minska mängden arbetssökande att ta ställning till.
Hur gör man annars ett urval bland en större mängd sökande med samma utbildningsnivå och ingen arbetslivserfarenhet?
Statsmakten måste börja fundera på vart all högre utbildning skall leda, inte bara se högre utbildning som ett självändamål.... Men det är en annan diskussion som varit uppe tidigare i någon annan tråd har jag bestämt för mig.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
UVs minimikrav
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2006, 10:12 »
Citat från: "Leif"
Så länge vi har ett utbildningssystem som över huvud taget inte är relaterat till en arbetsmarknad så står vi med en stor mängd utbildade arkeologer.


Det här låter ju inte så roligt. Studerar just nu arkeologi och är väl medveten om hur det ser ut på arbetsmarknaden. Man lever ju på hoppet att det ska ändra sig. Men hur? Kanske genom att gräva lite mer och inte enbart i Skåne, på Gotland och övriga södra Svergie. Norr om dalälven har ju också spår av människan från forna dagar.  :wink:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
UVs minimikrav
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2006, 11:17 »
Citat från: "Krax"
Kanske genom att gräva lite mer och inte enbart i Skåne, på Gotland och övriga södra Svergie. Norr om dalälven har ju också spår av människan från forna dagar.  :wink:


Grävandet i sig har inte ett självändamål, anledningen att det inte grävs lika mycket i Norrland är att det inte byggs lika många vägar och hus. Jag tvivlar att man kommer att gräva endast för att tillfredsställa den övermättade arbetsmarknaden, då är ett begränsat intag och ett ökat samarbete mellan lärosäten och branschen att föredra istället.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
UVs minimikrav
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2006, 11:33 »
Men själva tanken är ju inte så dum, eller? Gräver man mer i hela Svergie så får man; fler arbetstillfällen, mer kunskap om vår forntid som mynnar ut i måhända fler universitet och vetenskaper (beroende på hur vår forntid ändras i och med nya rön om vår forntid), och framförallt så kommer arkeologin att få uppmärksamhet. Svensken och resten av världen får värdefull kunskap om vår historia, både från lokal plats och i ett större sammanhang.  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
UVs minimikrav
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2006, 11:41 »
Tanken är god. :) Frågan är vart pengarna skall komma ifrån, vi måste ändå utgå ifrån hur verkligheten ser ut. Arkeologiska undersökningar ligger inte särskillt högt på prioriteringsskalan.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
UVs minimikrav
« Svar #8 skrivet: mars 14, 2006, 11:44 »
Nå, ekonomi och finansiering inom arkeologin är kanske inte den bästa. Om ändå Göran Persson vore arkeolog. :)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gardenia

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
UVs minimikrav
« Svar #9 skrivet: mars 14, 2006, 16:06 »
Stog det inte MINST 80 p arkeologi till å med?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
UVs minimikrav
« Svar #10 skrivet: mars 14, 2006, 16:31 »
Japp, minst 80 poäng, helst en magisterexamen med arkeologiämnen. :roll: Kul för dem som valt att "endast" ta ut en kandidatexamen.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
UVs minimikrav
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2006, 16:58 »
Har tillbringat förmiddagen med en dansk arkeologiforskare från Århus i Jylland. Blev lite förvånad över hans svar när jag frågade om det gick att få arkeologijobb i Danmark. Tydligen är det brist på arkeologer i Danmark eftersom man har mängder med stora anläggningsarbeten i hela landet. Många museer bedriver numera egna undersökningar men jobben annonseras inte gärna ut centralt utan man måste själv ta kontakt med museerna. Detta var vad han sa. Tyckte jag borde vidarbefordra det till forumet. Kanske är det någon av er som vill ha jobb som kan få napp.

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
UVs minimikrav
« Svar #12 skrivet: mars 14, 2006, 21:14 »
Risken för att kraven ökar ytterligare finns så länge vi har ett överskott på arkeologer. Som Sven påpekar kanske vi måste vara beredda att börja flytta utomlands som läget är nu där det finns jobb.

Kraven är också ganska låga för att söka in till A-kurserna i arkeologi vilket gör att de flesta kan komma in om det finns platser. Dock så kanske universiteten skärper kraven eller drar in utbildningar på grund av besparingar. Till denna vårterminen hade vi bara A-kursen i förhistorisk arkeologi som startade i Lund. Men alla 4 A-kurserna är planerade för hösten. Det blir långa utbildningar för mig och andra blivande arkeologer. Minst 80 poäng men gärna är det ju fält-, dokumentationserfarenhet och gärna också gärna utbildning på GIS eller liknande program.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
UVs minimikrav
« Svar #13 skrivet: mars 14, 2006, 21:40 »
Citat från: "Fredrik"
Dock så kanske universiteten skärper kraven eller drar in utbildningar på grund av besparingar.


Tyvärr fungerar det snarare tvärtom. Eftersom institutionerna får pengar utifrån hur många studenter som blir godkända så är risken att de plockar in fler och sänker kraven för att få mer pengar när det ska sparas. :x

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
UVs minimikrav
« Svar #14 skrivet: mars 16, 2006, 19:35 »
Jo, det är klart. En av mina lärare sa att på min kurs skulle vi behövt vara ca 35 personer för att det skulle varit bra på institutionen men vi är bara ca 25. Problemet hade då också varit att alla hade knappt fått plats i vår stora sal.

Hade för övrigt gymnasieelever på besök idag. Det verkade som några var intresserade av arkeologi så det finns underlag för fortsatt undervisning. Men det skulle vara tråkigt om universiteten skulle sänka kraven ytterligare samt att det blir jobbigare för studenterna om de knappt kan komma ihåg historieundervisningen från gymnasiet.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
UVs minimikrav
« Svar #15 skrivet: mars 18, 2006, 17:30 »
Att man höjer kraven till 80 poäng beror vad jag erfarit att dagens arkeologistudenter snabbt ska lägga fram en C och D uppsats, vilket leder till att den s.k. forskningen, kännedomen om materialet, forceras fram. En D-uppsats idag har därmed inte den kvalitet som D-uppsatser hade för 10-15 år sedan. En C-uppsats kunde då vara 70 till hundra sidor (i vissa fall ännu fler) med kanske upp till 100 litteraturhänvisningar, vilket krävde att det tog 2 till 4 terminer att skriva uppsatsen. För 15 år sedan hade en typisk utexaminerad arkeolog inte heller mer än ca 140-160 poäng med en fil.kand. i arkeologi och historia. Idag har många studenter långt över 200 poäng och de har kanske skrivit 3 till fyra D-uppsatser. Men kvalitet är det inte. Detta ska man naturligtvis belasta institutionerna för. När jag läste arkeologi var vi bara 20 studenter på A kursen, 16 stycken på B-kursen, och 12 på C-kursen. På D-kursen var vi bara 4 studenter. Det tog mig tre och halvt år att fullfölja alla kurserna och att få ett djupare samtal med docenter eller professorer (utöver sin handledare) om olika spörsmål i uppsatsen var inte omöjligt.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
UVs minimikrav
« Svar #16 skrivet: mars 18, 2006, 17:35 »
Citat från: "Herulen"
När jag läste arkeologi var vi bara 20 studenter på A kursen, 16 stycken på B-kursen, och 12 på C-kursen. På D-kursen var vi bara 4 studenter.


Som jämnförelse kan jag nämna att det på Stockholms uni (HT 2005) gick ca 80 pers på a-kursen och ca 50 på c-kursen i allmän arkeologi (inga exakta siffror). Utöver detta har vi 20-talet som läser laborativ arkeologi och osteologi. Snacka om att det går åt fel håll.  :roll:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
UVs minimikrav
« Svar #17 skrivet: mars 19, 2006, 07:04 »
Fast sidantalet på en D/E-uppsats säger inte nödvändigtvis att arbetet är bättre bara för att det är fler sidor. En del har oerhört lätt att skriva mycket, men det är inte säkert att resultatet blir bättre för att det är många sidor. Det är viktigare att kunna formulera sig kärnfullt så att folk orkar läsa också. Och att arbeta med färre frågeställningar för att inte hamna på alltför många sidospår som förvirrar både läsare och resultat. Däremot tycker jag att det borde vara högre krav på antal källhänvisningar än vad det är. Det ger tyngd åt materialet och ökar säkerheten. Många på kursen? Många läser arkeologi, men alla blir inte arkeologer. Arkeologi är ett ypperligt ämne att komplettera många andra utbildningar på. Och en del gör det för sitt höga nöjes skull. Men visst kan man öka på kraven, det tycker jag med. Jag vill ha mer fältmetodik, materialkunskap, GPS/GIS i utbildningen. Kunskap om kulturlandskapen, etnologi, etologi, sociologi och religionsvetenskap vore inte helt fel att snudda vid heller. Hellre då att göra utbildningen längre. Och fler föreläsningar. För att studera forntida liv behövs kunskap om det som ingår i ett liv.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
UVs minimikrav
« Svar #18 skrivet: mars 19, 2006, 12:03 »
Nu glider jag lite från tråden men skall försöka att hålla mig inom diskussionen.

Jag håller med Nina, sidantalet säger egentligen inte mycket om innehållet i en uppsats. En C eller D uppsats skall motsvara 10 (ibland upptill 15)p. eller 20p om det rör sig om en CD uppsats. I uppgiftens natur ligger alltså också att klara av uppgiften inom en given tidsram, i regel 1-2 terminer. Detta motsvarar uppgifter i arbetslivet, man har inte hur mycket tid som helst för att klara av en uppgift, t ex en rapport, utan man har en given tid på vilken man skall vara klar.

Jag tycker att det är en positiv trend att man på våra Universitet och högskolor faktiskt ser till att det som skall produceras under en termin också gör det, dels för institutionens skull; de får pengar, men också för studenternas skull, de slipper sitta med restpoäng. Det är dessutom i regel så att vill man ta längre tid på sig är detta ett val man kan göra själv, ofta utesluter dock detta betyget VG och kan ställa till problem med CSN.

Vidare tycker jag, som jag nämnt i tidigare trådar att det är bra med stora kurser, många som läser arkeologi fortsätter inte till C- och D-kurserna, vilket indikerar att de antikngen fått det de ville eller insett att gått på fel utbildning. En stor korpus av C- och D- uppsatser ger också inst, bättre underlag för framtida forskningsstudier, dvs ju fler som läser dessto fler goda kandidater till forsk. finns det.

Att det sedan inte finns jobb till alla torde vara uppenbart, men idag är det svårt att få jobb inom de flesta sektorer i samhället, möjligen undantaget vissa delar av vårdsektorn. Då det finns så många utbildade och intresserade som det finns idag tycker jag att det bra att UV sätter krav på de som söker, detta säkerställer i viss mån att de får bra amunenser och folk som verkligen är intresserade av arkeologi.

Ytterligare en faktor som är bra med att många läser arkeologi är att ju fler som insatta i arkeologi, dessto fler kommer förhoppningsvis också vara intresserade av att bevara vårt kulturarv.

Det blev lite långt men...

Magnus reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
UVs minimikrav
« Svar #19 skrivet: mars 19, 2006, 12:36 »
Nina och Reuterdahl menar att om en uppsats har fler sidor så betyder detta inte att uppsatsen automatisk är bättre än en uppsats med färre sidor. Här kan vi erinra oss historiken, Peter Englund, som i sitt installationstal i svenska akademien sa: ”det är inte antalet spaltmetrar som kännetecknar en god författare”.  Jag håller med Nina, Reuterdahl och Peter i detta. Ändå är det inte hela sanningen: en C-uppsats är ju i regel bättre än en B-uppsats. Jag skulle t.ex. inte lita helt på en C-uppsats beståendes av bara 8 sidor. Med fler sidor har skribenten helt enkelt möjlighet att bedriva en större och djupare studie och därmed nå större kunskap. Såsom det är idag anser jag att många C- och D uppsatser istället ser ut som en bra B-uppsats från min tid. Givetvis finns det många som skriver alldeles för mycket och tar på tok för lång tid på sig. Men det är ett annat problem.