Författare Ämne: Vill ha råd om distansutbildning  (läst 4662 gånger)

Utloggad Katja

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Vill ha råd om distansutbildning
« skrivet: mars 12, 2006, 01:00 »
Jag läser för närvarande B-kursen på distans på Gotland och kommer läsa C i höst. Sen då? Jag vill ha en kandidat till att börja med och har en del idéer om vad jag ska läsa först och främst. Runkunskap, arkeoosteologi och lite fördjupning i vikingatiden.
Vad finns det mer, och vad kommer det att frågas efter?

Jag kommer alltså plocka ihop kurses både här och där, men har inte orkat kolla igenom varenda högskola efter arkeologiinriktade distansutbildningar. Och på Nätuniversitetet finns nästan ingenting.

Nån som har tips?


Förresten, vad det gäller distansutbildning på Gotland så är jag helnöjd!

Utloggad LinaLj

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
Vill ha råd om distansutbildning
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2006, 03:00 »
Enligt min erfarenhet så ska man inte vara rädd att stiga utanför ämnet, kanske en kurs i pedagogik (bra om man vill jobba för ett museum) eller om GIS eller likande.

Ett vanrningens ord, om man plockar flera små kuser från flera högskolor/universitet så måste man ändå betala kåravgift på varje plats vilket kan bli dyrt. Lycka till!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vill ha råd om distansutbildning
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2006, 10:14 »
Jag håller med LinaLj. Om man har tänkt sig en karriär inom branschen så gäller det, förutom erfarenheten, att välja ämnen som gör att man sticker ut. Arkeoosteologer och religionshistoriker finns det i överföld. Istället så kan pedagogik och GIS (som tidigare rekomenderats), kulturgeografi eller geovetenskap kanske vara något att ge sig in på.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Vill ha råd om distansutbildning
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2006, 10:52 »
MKB är på gång i stor omfattning! Tveklöst en framtidsdel av arkeologin/kulturmiljövården. Det ges väl kurser på SLU i Uppsala har jag för mig. Kanske kan hittas via en sökning på MKB-centrum????
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Vill ha råd om distansutbildning
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2006, 21:53 »
Hmm, varför inte en sälj eller marknadsföringskompetens?
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.

Utloggad Gardenia

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Vill ha råd om distansutbildning
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2006, 16:13 »
Grundkursen (5 p) i MKB har förkunskapskraven: 80 p högskolestudier med naturvetenskaplig/teknisk/samhällsvetenskaplig inriktning med 40 p på A och B-nivå inom något av ovanstående huvudämnen. Kurserna miljörätt 5 p, och landskapsplanering 5 p eller fysisk planering  5 p eller motsvarande skall ingå.

Hade jag läst idag hade jag kanske satsat på Samhällsplanerarlinjen istället, och där riktat in mig på kulturmiljö/landskapsämnena.

Utloggad Katja

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Vill ha råd om distansutbildning
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2006, 23:21 »
Tack för era svar, nu har jag lite att fundera på!