Författare Ämne: Storhög med gång?  (läst 3207 gånger)

Utloggad Katja

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Storhög med gång?
« skrivet: mars 12, 2006, 00:47 »
Känner någon till ifall det finns storhögar med lång ingång, liksom en gånggrift? Var kan jag i såfall läsa mer om dem?

Skälet att jag frågar är att jag har en STOR, oregistrerad hög alldeles i min närhet och i mot väster löper en "utväxt" på kanske 15-20 meter. Har inte sett runda högar med gång förut, men jag är bara nybörjare.

En fråga till:
Invid den stora högen finns en mindre, avlång och alldeles uppenbart befinner på oss på ett gravfält. På ena änden av den lilla högen står en rest sten utan inskriptioner. Har jag heller inte sett förut, däremot reste man ju ofta stenar runt om.
Nån som vet något?

Inventerarna kommer i vår, jag har hittat MASSOR som de inte känner till. Markägaren blir tokig kantänka! :-)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Storhög med gång?
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2006, 09:30 »
Det lät ju intressant med en oregistrerad hög med "utväxt". Blir mycket nyfiken, var finner man den? Monumentala byggnationer, rösen och stensättningar av alla de slag kan du läsa i "The significance of monuments" av Richard Bradley. Han behandlar den neolitiska perioden fram till bronsåldern, då de flesta monument byggdes. Här tas England och Irland upp, men även Skandinavien finns med. Läsvärd!  :shock:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Katja

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Storhög med gång?
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2006, 23:23 »
Hej Krax!
Boken du rekommenderar är bra, har redan läst den!
Hasr du läst Kerstin Cassels avhandling "Från grav till gård"?
50 meter från mitt hem har jag just en sådan stengrundsbyggd som hon beskriver.

Högen ifråga ligger nån mil sydöst om Uppsala, kanske 3 km från "Mora stenar".

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Storhög med gång?
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2006, 18:15 »
Läser arkeologi A och har beställt Cassels "Från grav till gård". Håller alltså på med järnåldern och väntar ivrigt på en hel massa litteratur från biblioteket. A.F. Harding tar också upp högar av skilda slag i sin bok "European societies in the bronze age". Mycket intressant och inspirerande för fantasin.  :)
en som tror sig veta allt, vet ingenting