Författare Ämne: Orden ergi och ragr  (läst 8669 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Orden ergi och ragr
« skrivet: juni 27, 2004, 23:01 »
Jag snubblade över dessa ord i en diskussion. Av vad jag har förstått är orden fornisländska där ergi är ett feminint substantiv och ragr ett adjektiv. Dessa brukar översättas med: omanlighet, feghet, sexuell perversitet och att vara den mottagande parten i ett homosexuellt förhållande.

Några exempel på hur dessa ord har använts:
Björketorpsstenen (DR 360 U) från 600-talets andra hälft i Blekinge: ”Oupphörligt plågad av omanlighet (ArAgeu), hemsökt av trolldomsdöd (blir) den som nedbryter detta (minnesmärke)”.

I Ynglingasagan sägs det att anledningen till att kvinnor utövar sejd är att det medför så mycket omanlighet (ergi). Varför är då Oden betraktad som sejdens gud?

I Hrafnkel Frejsgodes saga, från 1200-talets slut, blir den gamle Hrafnkel tilltalad att; ”alla blir ergisk när de blir gamla”.

I den norska Gulatingslagen, från 1100- och 1200-talen, står det att den man som kallar en annan man för ragr skall förklarad fredslös.

Att bli förklarad omanlig eller vek verkar ha varit något som ansågs mycket förolämpande under järnåldern och tidig medeltid. Är det någon som känner till fler tolkningar av dessa ord och/eller har litteraturtips angående förolämningar och förbannelser under järnåldern? Är själv inte alls insatt i språkhistoria, någon som har fler åsikter?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad barzam

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
Orden ergi och ragr
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2004, 14:43 »
Fisl.ragr är bildat med metates (omkastning) av fisl. argr (nusvenska arg).

Ergi måste vara en abstraktavledning alltså 'arghet'. Jag tror att den ursprungliga formen bör ha varit: *arg-în- (*-în-suffixet används bl.a. för att bilda abstrakter av adjektiv).

I ett vidare perspektiv används samma stam (*H1erg´h-) ofta i sexuella motiv (hettitiska ark-, arg- 'kopulera (om djur)'; grek. órkhis 'testikel'; se vidare i Våre arveord: arg).

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Orden ergi och ragr
« Svar #2 skrivet: september 26, 2004, 22:03 »
Ordet används nog snarast rörande ett tillstånd när man går utanför mallen för vad man är. Det finns en saga där Tors hammare blir stulen av jättarna och han måste gå och hämta denna, för att göra detta klär han sig i klänning och blir árgr. Han blir med andra ord något han inte är, han tar rollen av något annat. Det finns ett antal liknande exempel.  Du tar sjäv upp Hrafnkel Frejsgodes saga, där uttrycket ”alla blir ergisk när de blir gamla” finns. Man skulle kunna se detta som att när du blir gammal fallar du ur ramen, dvs du blir något du inte vart förut. Att det är farligt och ses som mycket allvarligt att vara árgi/r visar ditt uttdrag ur norska Gulatingslagen, från 1100- och 1200-talen, står det att den man som kallar en annan man för ragr skall förklarad fredslös.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Orden ergi och ragr
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2005, 09:24 »
Kan detta säga något om synen på homosexualitet under t ex Vikingatid?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Orden ergi och ragr
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2005, 09:39 »
Intressant! I avhandlingen av Bågenholm avhandlas olika uttryck för "homosexuell", och i Jimmy Strassburgs avhandling (baserad på queer-teori) lyfter han fram det "annorlunda" i äldre stenålder. Om jag inte minns fel skrevs det en c-uppsats om transvestiter i förhistorien på Stockholms universitet för några år sedan.

/Henrik

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Orden ergi och ragr
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2005, 09:44 »
Jag tror inte det, jag tror snarare att de kan berätta om vikingarnas syn på sociala strukturer, dvs vikten av att hålla sig inom givna ramar. Inte ens Gudarna gör det med lätthet. Orden visar framledes mer några av dessa roller, manligt - kvinnligt, ungdom - vuxen - ålderdom etc. Man skall dock inte utesluta att även homosexualitet skulle kunna vara att falla utanför sin roll och därav betraktas som farligt.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Orden ergi och ragr
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2005, 22:04 »
Här är en intressant artikel i ämnet: Kvinnokarlar - Medeltida män i manlighetens gränsmarker

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad MeaCulpa

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
    • http://www.miaculpa.com
Re: Orden ergi och ragr
« Svar #7 skrivet: juli 19, 2005, 14:45 »
Citat från: "Gorm"

Att bli förklarad omanlig eller vek verkar ha varit något som ansågs mycket förolämpande under järnåldern och tidig medeltid. Är det någon som känner till fler tolkningar av dessa ord och/eller har litteraturtips angående förolämningar och förbannelser under järnåldern? Är själv inte alls insatt i språkhistoria, någon som har fler åsikter?

/Johan


Bjørn Bandlien har nettopp gjort ferdig en doktorgrad om dette emnet, teksten heter "Man or Monster? Negotiations of Masculinity in Old Norse Society"

Fornærmelser og gjengjeldelse er tett knyttet opp til konsepter om ære og skam. Beskyldninger om homosekualitet dukker opp både her og der i islendingesagaene, blant annet i tilknytning til handlinger som blir ansett som kvinnelige eller lite ærefulle - f.eks gråt.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Orden ergi och ragr
« Svar #8 skrivet: juli 19, 2005, 21:49 »
Syftar man verkligen på homosexualitet (dvs att tända sexuellt på någon av samma kön)? Som jag har uppfattat det så handlar det snarare om att man underkastar sig en annan man i o m den "homosexuella akten" och därför är omanlig, dvs Ergi. Kom gärna med exempel. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad MeaCulpa

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
    • http://www.miaculpa.com
Orden ergi och ragr
« Svar #9 skrivet: juli 19, 2005, 22:21 »
Meget mulig du har rett i at fokuset ligger på det skamfulle i å være umandig, og at det å bli beskyld for å være den "feminine" parten i et homoseksuelt forhold ble ansett som den ultimate fornærmelsen, og på ikke homoseksualitet i seg selv.
Det er i grunnen sjeldent seksualitet er et tema i sagaene, utover navn på koner, friller og barn.

Utloggad Eira

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
Orden ergi och ragr
« Svar #10 skrivet: september 12, 2005, 13:21 »
Neil Price tar upp frågan om ergi lite kort i "The Viking Way". Om jag inte minns fel så kopplar han ihop "ergi" - detta feminina, skamliga - med völvan. Han framkastar teorin att hon i de magiska riterna tar in någon ande i sig. Detta ska då vara typiskt kvinligt eftersom hon har den mottagande rollen i en sammansmältning av två... En man som sysslar med magi tar alltså kvinnans roll, och blir omanlig.

Öhm det var alldeles för länge sen jag läste det där, måste nog kolla så jag inte säger fel här... :roll:

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Re: Orden ergi och ragr
« Svar #11 skrivet: februari 25, 2006, 08:30 »
Citat från: "Gorm"
I Ynglingasagan sägs det att anledningen till att kvinnor utövar sejd är att det medför så mycket omanlighet (ergi). Varför är då Oden betraktad som sejdens gud?

Att bli förklarad omanlig eller vek verkar ha varit något som ansågs mycket förolämpande under järnåldern och tidig medeltid. Är det någon som känner till fler tolkningar av dessa ord och/eller har litteraturtips angående förolämningar och förbannelser under järnåldern? Är själv inte alls insatt i språkhistoria, någon som har fler åsikter?

/Johan


Jo, du Johan, det där fick mig att tänka! Jag kommer nedan att bifoga ett stycke ur ett mejl som en väninna skrivit till mig. Hon är asatroende och har tänkt mycket på just det där med Oden och hans "omanlighet". Hennes mejl berör även "ergi", men kanske inte precis så som frågan var ställd. Jag hoppas att ingen misstycker att det är skrivet på engelska - jag ville låta det stå så som hon skrivit det, så att saker inte kommer bort i översättningen. Se vad du tycker, och fungera gärna som bollplank genom att ge en reaktion! M v h, Tina

Citera
If the argument is made that seidh is "shamanistic"
then there are certain things that we would look for
as part of that definition.  Generally speaking, as I
understand it, in societies with shamans it is
predominately associated with one sex or another.  
The shaman has two classes of deities, the patron
diety and the tutelary deity/ies. Odin would be the
"patron," the husband.  Unmanly for man.So, logically, if seidh is shamanism, or shamanistic, then Odin would be the patron deity, the spiritual "husband."  If a man practiced seidh, then he would
supposedly have Odin as a "husband."  Odin says in the Eddas
somewhere that Frig knows the future, but won't say
anything.  There's the wife thing again.  BUT...more
often Frigg is said to be a goddess of sovereignty, he
is the "king" because of his association with her.
If Odin learned seidh, the argument for him as a shaman is strengthened by hisassociation with Freya  as the "celestial bride" strengthens that
argument. But, if he was merged into a society where the women
were the practioners, he'd have perhaps had to taken
on the trappings. I think that there's some
shape-shifting involved there. In shamanic societies it is largely confined to one gender or the other.  The practitioner would be
working with spirits and deities of various sorts, and
would have a "patron" deity.   We find Odin making
offerings, giving gifts, to the seeress in the
voluspa.  Maybe she was a statue decorated with gold,
etc, as Jarl Hakon's were, rather than an actual
woman, but still, a feminine being.  The one that gave
him is power.
Unmanly to "need" the feminine to be the king,
cheiftan and great in battle is my own best bet on why
it's so "ergi." :>  Ergi does not necessarily have to
mean homosexual, it has a somewhat broader meaning.
Transgendered, homosexual were often relegated to the
ranks of the shaman, because of their being "outside
the norm."