Författare Ämne: Ett lås - från vilken tid ?  (läst 6178 gånger)

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Ett lås - från vilken tid ?
« skrivet: mars 07, 2006, 01:17 »
Hej!

Gå till den här länken och kolla på min fråga om ett lås...

http://zaro.mine.nu/Arkeologisida%20A.htm

Jag har dessa bilder uppe en tid och sen tar jag bort dem.


 :wink:
Sara

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Ett lås - från vilken tid ?
« Svar #1 skrivet: mars 07, 2006, 02:00 »
Ja du, detta tycks vara en uppgift för mig eftersom jag kommer i kontakt med gamla lås ibland i jobbet. Till att börja med är det förmodligen inte komplett. Sådana lås brukar vara täckt av ett låshus, en låda som suttit över mekanismen.

Typen är vanlig sedan ett par hundra år i enklare sammanhang. Det är svårt att bedöma åldern med tanke på all rost och smuts som täcker mekanismen Skulle dock gissa att detta inte är så gammalt. Det kan  vara handsmitt. Bultarna är gängade med moderna muttrar så åtminstone bultarna är inte speciellt gamla. Låset är nog max 100 år gammalt men kan vara mycket yngre.

Det tycks med tanke på bultarnas längd ha varit använt utan låshus i sista omgången. Kan tänka mig att det därför har använts till ladans dörr. Låset har varit monterat på insidan av dörren.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ett lås - från vilken tid ?
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2007, 19:16 »
Kan bara hålla med föregående talare. Vi smidde liknande lås på Sätergläntan när jag gick där, det enda jag inte håller med om är att låsen varit övertäckta. För att komma ut, måste man komma åt låsfunktionen, och därför kan de allra flesta av den sorten inte ha varit övertäckta.

Typen heter fällbomslås, eller smällelås, beroende på om det är utrustat med fjäder eller inte.

Låsen har funnits sen åtminstone sen medeltid, mer än så vet jag inte. Just låset på bilden skulle kunna vara från 1800-tal och framåt (om man bortser från muttrarna), men Miklagard har nog rätt i att det inte är äldre än 100 år gammalt.

Här är en trevlig sida för låsintresserade:
http://www.lashistoria.se/templates/AACms_LockHistDefault____9.aspx

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Ett lås - från vilken tid ?
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2009, 06:02 »
Träligt, jag hann aldrig se låset.