Författare Ämne: Blev Nordborna tvångskristnade?  (läst 14651 gånger)

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Blev Nordborna tvångskristnade?
« Svar #20 skrivet: november 04, 2004, 21:05 »
Japp! Förvisso trodde jag att Vilhelms uppgifter var samtida, eftersom de resulterar i ett korståg, enligt hans utsago. Menar du att runstenarna ger oss bilden att stora delar av Sverige var kristet före 1100-talet?
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Blev Nordborna tvångskristnade?
« Svar #21 skrivet: november 04, 2004, 21:14 »
Citat från: "elof"
Menar du att runstenarna ger oss bilden att stora delar av Sverige var kristet före 1100-talet?


Nja, de flesta stenarna återfinns ju i Uppland med omnejd så att använda dessa som markörer för kristendommen spridande är lite missvisande. Söderut fanns tydligen inte samma behov av att resa minnesstenar. Man får dessutom ha i åtanke att alla inte hade resurser att låta tillverka och resa runstenar. Däremot kan man se t ex runstenarna från Uppland som indikationer på att kristendommen var relatvit etablerad under 1100-talet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Blev Nordborna tvångskristnade?
« Svar #22 skrivet: november 05, 2004, 02:07 »
Jag tror och tycker att runstenarna berättar att stora delar av Sverige var kristnat före 1100-talet. Till samma grupp som runstenarna kan man inräkna de stenar som ingått i gravvårdar av typen eskilstunakistor, dessa dateras ofta till 1000-talet och är funna på flera ställen i landet t ex Eskilstuna, Visingsö, Alvastra etc. Majoriteten av Sveriges runstenar är kristna och många av dem kan dateras till tidig medeltid eller sen vikingatid.
Andra bevis är våra medeltida kyrkor. I Öster- och Västergötland, Småland, Mäldalsområdet, Uppland, Gotland etc finns många stenkyrkor som är daterad till perioden 1150-1200, vissa daterade till tidigt 1100-tal. I många fall finns det bevis för och i andra starka indicier på att det funnits föregångare av trä, stavkyrkor, vilket visar på kontinuitet bakåt. I våra äldsta landskapslagar vilka sannolikt har rötterna åtminstonde ned i 1100-talet finns det beskrivet vem som får bygga och på vilka premisser man får bygga kyrkor.
Från perioden sent 900-tal tidigt 1000-tal finns på flera ställen i Sverige gravfält som anses vara kristna eller som uppvisar en kristen influens. Att Sverige eller stora delar av det som kommit att bli Sverige varit kristnat innan 1100-talet torde vara relativt klart.

/Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Blev Nordborna tvångskristnade?
« Svar #23 skrivet: november 06, 2004, 10:00 »
Att konstatera att ett område (i detta fall Uppland) är kristet utifrån runstenarnas spridning är vanskligt. Man bör tänka på att det troligtvis var människor med resurser som reste dessa stenar och det var även dessa som var bland de första att anta kristendommen. Möjligheten finns att den gamla religionen levt kvar (möjligtvis i en slummrande tillvaro) ett antal generationer efter år 1100. Detta är inte omöjligt om de båda religionerna kunde samexistera vilket nämnts tidigare. Däremot kan runstenarna vara en, av flera, indikatorer på att kristendommen fått fotfäste. Vad jag menar är att det inte är svart eller vitt utan att vissa områden säkert har varit uppblandade. Ska vi dessutom blanda in Norrland i det hela så får vi en annan bild eftersom stora delar fortsatte vara hedniska långt efter år 1100.

F ö , Eskilstunakistorna? De är väl yngre än 1000-tal? Utifrån ornamentiken skulle jag säga att de (eller i alla fall de jag sett) härstammar från slutet av 1000-talet och in i 1100-tal.

Vidare så finns det tolkade kristna gravar som är tidigare än 900-tal, möjligvis så tidiga som folkvandringstid.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Blev Nordborna tvångskristnade?
« Svar #24 skrivet: november 09, 2004, 11:34 »
Att konstatera att ett område (i detta fall Mälardalen) är kristet utifrån runstenarnas spridning är vanskligt.
Jag håller med om att det kan vara vanskligt att konstatera något, sannolikt har ju religonerna funnits parallellt under en period. Man kan ju också tolka runstensresandet utifrån att man kännt sig tvungna att manifestera den kristna tron mot den gamla. Men att runstenarna  och även de tidiga medeltida kyrkorna i sten i Mälardalsområdet visar på att kristendomen fått fäste åtminstonde på 1100-talet tycker jag är klart. Slår man sedan ihop detta med lämningar av eskilstunakistor och protokristna gravar samt de få skriftliga dokument som finns från och med Ansgar, tror jag att man kan säga att kristendom haft ett fotfäste i mälardals området innan 1100-talet. Hur starkt eller svagt detta fotfäste varit kan dock debateras.

Jag håller med dig om att blandar man i Norrland så får vi en annan bild. I det tidiga Svenska riket, proto-sverige, brukar man väl dock endast diskutera Uppland, Mälardalsområdet, Södermanland, Öster- och Västergötland samt delar av Småland möjligen Gotland, möjligen med vissa geografiska tillägg som Dalarna eller Närke etc. Detta bland annat utifrån att de någon gång på 1000- eller 1100- talet fär en mer eller mindre gemensam kungamakt och att de mer eller mindre har kristnats eller håller på att kristnas under 1100-talet.

De flesta dateringar jag har sett på Eskilstuna kistor är daterade till 1000- eller 1100-tal. Se Visingsö, Sverkersgårdens kryptkyrka (Alvastra).

Citera
Vidare så finns det tolkade kristna gravar som är tidigare än 900-tal, möjligvis så tidiga som folkvandringstid.


Jo jag vet att vissa talar om gravar tolkade som kristna från folkvandringstid, frågan är hur pass relevanta de tolkningarna är, dels är det förhållandevis få gravar dessutom är det frågan om de är kristna i sin karaktär eller bara avvikande från den gängse normen. De är ju i och för sig inte omöjligt att det funnits "missionärer" i norden innan Ansgar och att de lokalt har lyckats omvända människor, eller att andra "vandrat" ut i Europa och tagit med sig ideér eller influenser. Men det skall väl i så fall kanske diskuteras under en fråga som hur kristendomen introducerades i Sverige eller när började Sverige att kristnas.

Tittar man på perioden när man kan börja tala om att de Skandinaviska länder har kristnasts får man väl ta Jellingestenen som utgångspunkt. Hela Danmark har kristnats under någon gång under 900-talets andra hälft. Detta ger oss också att kristendomen under en period måste ha funnits och verkat åtminstonde i Danmark under 900-talet men sannolikt också i Sverige och Norge.

/Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Blev Nordborna tvångskristnade?
« Svar #25 skrivet: november 11, 2004, 00:25 »
Jag har hört att den första anglosachsiska missionärsverksamheten i Danmark startar omkring tidigt 700-tal då kung Ongendus regerade vad vi känner till, men det är ju på första hälften av 900-talet med Harald Blåtand både litterära och arkeologiska (runstenar) samstämmer.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!