Jag menar inte att det med nödvändighet förekommit ett tvång, dock är sannolikheten att man ändrar religon utan ett yttre eller inre tryck försvinnande liten. I många fall kan detta ha skett helt utan våld men det är sannolikt att anta att det i vissa fall har använts våld, hot om våld etc för att genomföra ett religonskifte. Våldet kommer, vilket du nämner, sannolikt inte från kristendomen utan snarare från den som har något att vinna på att kristendomen införs.
Däremot tycker jag att gravskicket, åtminstonde efter hand, påverkas direkt eller indirekt av kristendomens införande och övertagande. Tittar man på gravfält från vikingatid finns det indikatorer från flera håll att det sker förändringar inom begravningskicket, t ex manifesteringar med mer omfattande djuroffer, skelettgravar, kistbegravningar och förändring i riktning av kroppen till öst-västlig riktning, en ökning av gravformer etc. i vissa fall finns också en tendens att frångå de större gravfälten och skapa egna mindre gårdsgravfält. Jag tycker mig se att dessa olikheter tyder på skillnader i ideologi där man vill visa sin tillhörighet. Det finns förvisso också många gravar/gravfält som uppvisar en dualitet, dvs både kristet och hedninskt vilket skulle kunna visa på att "hedningar" och kristna kunnat leva och dö jämte varandra utan problem.
/Magnus