Författare Ämne: Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären  (läst 9812 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« skrivet: mars 04, 2006, 10:37 »
Ett vrakfynd från 1300-talet har gjorts av dykarna som undersöker Riddarfjärden inför Citybanans planerade tågtunnel.

Läs mer här. [DN]
« Senast ändrad: april 28, 2007, 00:00 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2006, 14:13 »
Det här är ju så intressant! När ska det bärgas? Ska det bärgas? Jag kommer att lusläsa allt som blir skrivet om detta medeltida skepp.  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2006, 17:23 »
Ännu en bild:

Det finns även ett inslag från ABC (efter ca 4:15). Dessa ligger dock endast uppe temporärt så passa på.

/Johan
« Senast ändrad: april 27, 2007, 23:59 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2006, 23:28 »
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11990089.asp

Artikeln i Svenska Dagbladets nätupplaga, verkar vara den som just nu innehåller mest av knapphändig information om vraket.

Vill minnas att det redan ligger några "uppfiskade" konserverade botten stockar till vrak inne i Stockholms medeltidsmuseet, bara några stenkast i vattnet där utanför museet ligger nu detta fyndet.

Detta ska bli spännande......... :shock:

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2006, 16:25 »
Två frågor - är det någon som sett planer publicerade på det nya Riddarfjärdsvraket? Skall man döma av de hastigt förbiflimrande spant & bord som syns på TV-inslaget verkar skutan ligga väl dold i bottenslammet.

Och - skulle vi kanske fundera på att låta marinarkeologi (eller maritim arkeologi) få bli ett eget ämne/kategori på listan? Det är trots allt en lite speciell inriktning på arkeologin...
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2006, 00:16 »
Citat från: "CeBe"
Och - skulle vi kanske fundera på att låta marinarkeologi (eller maritim arkeologi) få bli ett eget ämne/kategori på listan? Det är trots allt en lite speciell inriktning på arkeologin...


Även om det inte hör till diskussionen så vill jag svara; Vi vill helst begränsa antalet forum. Vi har valt att inte dela upp forumet efter underkategorier (eller vad man skall kalla det) utan har istället valt att dela in efter tidsepoker eftersom detta blir mer överskådligt. Börjar det dyka upp många ämnen/trådar som behandlar marinarkeologi så kommer vi självklart att överväga att ge det ett eget forum, just nu är de dock ganska få.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad jens lindström

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Riddarfjärdsvraket
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2006, 12:54 »
Hej!

Jag är ny på detta forum och detta är mitt första inlägg. Råkade ramla in på sidan av misstag och blev glatt överaskad. Bra initiativ av er som startade det hela! Jag arbetar på Statens maritima museer i Stockholm och jag var med när vraket i Riddarfjärden hittades i höstas så jag kan nog svara på en del av era frågor.

Nej, det finns ännu ingen plan av vraket. Det sticker endast fram ca 1,5 meter. På vraket ligger i sen tid dumpat material som sprängsten, stenkol och annat modernt bråte (ca 1,5 meter tjockt). I mitten av augusti kommer vi att börja gräva fram vraket och vi kommer att hålla på med undersökningarna i sju veckor.

Vraket är daterat till sista halvan av 1300-talet. Första C14-dateringen tog vi på en läderbit som var fastspikad utanpå skrovet som en lagning. Vi har ännu ett C14 från en bordläggningsplanka som överensstämmer med läderbiten.

Vill ni veta mer om vraket kan ni gå in på www.maritima.se och klicka er fram till undersökningarna i Riddarfjärden. Där finns det även en filmsnutt upplagd.

Jag kan redan nu avslöja att höstens undersökningar kommer att hårdbevakas i media. Vi kommer t ex ha en undervattens-webbkamera  nere vid vraket så det är tänkt att allmänheten kan följa utgrävningarna hemma framför datorn.

För övrigt anser jag att marinarkeologin inte skall få ett eget forum. Vi kallar oss faktiskt helst för arkeologer med dykkompetens, dels för att slippa bli ihopblandas med marinbiologer och dels för att vi jobbar med arkeologi på samma sätt som på land fast under vatten!? Det är i stort sett bara metoderna för att ta sig fram till fornlämningarna som skiljer sig från traditionell landarkeologi.

Ett annat bra forum om man enbart bryr sig om marinarkeologi är www.dykarna.se (FORUM-Marinarkeologi)

Skön sommar!

Jens

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Re: Riddarfjärdsvraket
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2006, 16:06 »
Välkommen hit! Kul med webbkamera i anslutning till undersökningen. Kanske något att ta efter uppe på torra land?

Citat från: "jens lindström"
Ett annat bra forum om man enbart bryr sig om marinarkeologi är www.dykarna.se (FORUM-Marinarkeologi)


Ojdå, ännu ett community som jag inte hade en aning om att det existerade. Synd att man inte dyker.  :roll:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #8 skrivet: september 17, 2006, 21:01 »
Nu har arkeologerna börjat undersöka vraket. Läs mer på Statens maritima museers hemsida.



/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad jens lindström

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Skrovet börjar ta form
« Svar #9 skrivet: september 20, 2006, 23:07 »
Hej!
Kul att ni följer projektet. Det först denna vecka som vi börjar få koll på vrakets storlek och karaktär och jag kan säga att vi i skrivande stund är ganska förbryllade. Det som syns på de tidiga bilderna (ovan) av vraket utgör båtens förliga parti. Aktern, som överlagrats av ca 2,5 meter fyllnadsmassor, är betydligt bättre bevarad. Båten är ca 5 meter lång och den påminner en hel del om en modern flateka med både för- och akterspegel. Det underliga är att vi ännu inte hittat några som helst fynd i vraket som stärker de båda C14 dateringarna som visar på sent 1300-tal. I vraket har vi påträffat stora stenkolsbitar blandat med recent material som glasflaskor, tegel etc. Förmodligen har skrovet legat exponerat i fritt vatten fram till slutet av 1800-talet då omfattande utfyllnader genomfördes utmed Södermälarstrand. I slutet av denna vecka hoppas vi på att vraket kommer vara fullständigt frilagt och nästa vecka kommer vi påbörja dokumentationen. Läs mer på www.maritima.se

/ Jens

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #10 skrivet: oktober 12, 2006, 19:46 »
Hörde just ett programinslag på P1 ”Vetenskapsradion Historia” om vraket i Riddarfjärden. Blev i högsta grad förvånad när man påannonserade vraket som ett av viktualiebrödernas skepp. Beslöt att lyssna uppmärksamt på hur man byggt upp denna story.

Inslaget var intressant med mycket fakta om det bara inte varit för detta med journalistens ständiga sensationslust. Först fick man reda på dateringen. C14 har angett byggnadsåret 1370! Man studsar. C14 är alltså numera lika exakt som dendrodatering! Sedan konstateras att skeppet fungerat under slutet av 1300-talet. Följdfrågan från reportern blir då:
”Vad är det för tid i svensk historia?”
Intervjuoffret berättar om Valdemar Atterdag 1361 och nämner också i förbigående viktualiebröderna.
”Viktualiebröderna. Vad är det för något?”
Intervjuoffret berättar om hur tyska pirater härjade i Stockholm.
"Så detta är ett piratnäste!”
Intervjuoffret försöker slå ifrån sig men reportern hänger på.
”Kan det vara en sorglig rest efter en piratflotta som ni hittat?”
Intervjuoffret försöker åter föra in resonemanget på en vettig nivå.
”Men kol 14-dateringen stämmer ju!”

Programmet är snart slut. Avannonseringen går helt på att fyndet är spännade och ytterst sensationellt. Citat: ”Kanske är det en rest efter en piratflotta.”

Man tar sig lätt för pannan. Av en tämligen liten båt har P1 skapat en story med en känd, dramatisk historisk rikspolitisk händelse i första linjen. Hela Sverige vet nu att man funnit ett piratskepp i Stockholm. Dessa journalister och deras hunger. Är det inte moderna ministrar så är det medeltida pirater!

Är ni intresserade av fakta kring viktualiebröderna kan ni få detta på
http://www.medeltidsskeppen.se/
Tryck på knappen "Historia". Fotevikens Museum har byggt upp ett helt nytt museum i Malmö på just detta tema.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #11 skrivet: oktober 22, 2006, 01:35 »
:lol: Visst är journalisternas livliga fantasier och sensationslusta underhållande tragik? Jag brukar spendera dagarna på mitt ack så tråkiga och ledbrytande kneg med att lyssna på diverse kanalers underhållande falsifieringar av verkligheten och jag vet inte vad jag skulle göra utan dem då det är dessa som får mig att inte ge upp hoppet om människans uppfinningsrikedom. Tyvärr känns det mer som att utvecklingen går baklänges ibland men ändå... Tänk så här: Förhoppningsvis märker lyssnaren av det märkliga i frågeställningen och uppmuntras undermedvetet av att utforska saken vidare på egen hand. Man kan ju åtminstone hoppas... (att stockholm är ett rövarnäste finns det väl annars ingen tvekan om, vad skulle man annars kalla Rosenbad :wink: )
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #12 skrivet: april 28, 2007, 00:00 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad jens lindström

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #13 skrivet: april 28, 2007, 01:45 »
1300-tal blev till slut 1700-tal.

http://www.maritima.se/Myndigheten%20SMM/Nyhetsbrevet/riddarfjarden.aspx

Ja nu har det äntligen blivit offentligt. Ett bra dendroprov är bättre än fem C14-prover. Vad var det som hände? 1300-talsdateringen fick vi från prover från ett läderstycke och en bordläggningsplanka och analyserna utfördes av två oberoende labb. I slutet av vrakundersökningen påträffades båtens förspegel som utgjordes av ett större stycke av furu. Vi fick en klockren dendrodatering som visade 1796 + några år. Förmodligen har båten blivit vrak under tidigt 1800-tal. Snopet!

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #14 skrivet: april 29, 2007, 23:07 »
Jens, vet du hur resonemanget gick kring tolkningen av C14-resultaten. Varför var de fem resultaten oacceptabla?

Utloggad jens lindström

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #15 skrivet: april 30, 2007, 08:29 »
Hej!
Till en början använde vi oss av ett C14-labb någonstans i Sverige. Enligt rapporten från labbet gav båda proverna medeltid. Vi hade missankar om att proverna kunder vara kontaminerade då bottnen där vraket påträfades var starkt förorenad av bl a stenkol, olja, gammal målarfärg etc. Labbet försäkrade dock att risken för att båda proverna skulle vara kontaminerade som obefintlig. Med den rapporten i ryggen släpptes nyheten om om det medeltida vraket i Riddarfjärden. Vid denna tidpunkt var det endast ca 1-1,5 meter av vraket som var synligt och de delar som stack fram var kraftigt eroderade. Under förundersökningen hösten 2006 frilade vi hela vraket men både kontext och konstuktion stämde inte bra med 1300-tal. Inga medeltida fynd påträffades i fyllnadsmassorna som täckte vraket och den platta akterspegleln som framkom i slutet av undersökningen (ca 3 meter under bottnen!) talade för att någonting var knas med dateringen. Nu är jag lite osäker på tågordningen men jag vet att ytterligare C14-prover skickades till samma labb som utfört de första analyserna samt till ytterligare ett labb någon annanstans i Sverige. Under slutskedet av undersökningen påträffades förspegeln som vi lyckades få ett bra dendroprov från. Fram till dess att vi påträffade förspegeln hade vi inte påträffat några trästycken som var bra nog för dendroanalys. Det första C14-labbet vidhöll den medeltida dateringen medan det "nya" labbet såg spår av kontamination. Och sen ramlade dendrodateringen in som även den skickades till två oberoende labb som kom fram till samma resultat, sent 1700-tal!  ???

/ Jens

     

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Vrak från 1300-talet funnet i Riddarfjären
« Svar #16 skrivet: maj 01, 2007, 08:56 »
Labb nr 1 kanske skulle kunna bjussa på de felakiga dateringarna...