Författare Ämne: Anundshög  (läst 13572 gånger)

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Anundshög
« Svar #20 skrivet: mars 07, 2006, 07:40 »
Citat från: "Tyr"
Jag tycker att arkeologer ska gräva och bli hjältar.

Vad är nu detta? Blir man hjälte om man gräver? Jag kan då inte märka att jag fått någon hjältegloria av att gräva. Du har kanske sett för mycket på Indiana Jones? Verkligheten är nog väldigt annorlunda.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Anundshög
« Svar #21 skrivet: mars 07, 2006, 07:46 »
Bra att du tog upp ett exempel med Osebergsgraven. Jag har själv aldrig varit på platsen eftersom jag anser det totalt meningslöst och föga spännande att stå på en jordhög som man kastat upp för mindre än hundra år sedan.

Gabriel Gustafsson ledde arbetet. Det tog den fantastiska tiden av 3 månader (!) att gräva fram hela skeppet och föra bort delarna. Sedan konserverade man det i alun som gjort hela skeppet "skört som knäckebröd". Nu är man i färd med att eventuellt flytta det till annan lokal men risken är stor att det faller samman.

Vad vann man då med utgrävningen? Många positiva saker. Vi fick en spännande kännedom om träornamentiken och trähantverket på 900-talet. Vi fick en massa träföremål i praktklass, vi fick kännedom om en delvis annorlunda skeppstyp för färden innanfjords. Och framför allt, norrmännen fick ett pengaklirrande turistobjekt.

Lek nu med tanken om vi hade grävt ut skeppet i år, hundra år senare. I stället för outbildade grovarbetare hade vi haft en mängd arkeologer, vi hade haft möjligheter att tillvarata mängder med saker som gick förlorade för hundra år sedan. Ta bara de fantastiska, brodderade textilierna med detaljrikedom som visar heliga processioner och tänk er dessa i grovarbetarhänder jämfört med arkeologhänder. I dag finns bara stumpar kvar, vi hade haft en helt annan vetskap om motiven om vi grävt i dag. Ta bara de färglagda sängarna och allt annat trä med bevarad färg som gick förlorad. I dag tror ju besökarna att de fantastiska träskulpturerna varit omålade. Sanningen är att färgresterna gick förlorade i den primitiva konserveringsprocessen. Ta bara alla viktiga jordprover m.m. som kunde ha tagits. Vi tror oss veta att kvinnan i en läderpung haft cannabisfrön. Av en slump har några frön bevarats. Detta är viktiga spår om man ska tolka graven som antingen en prästinnegrav eller drottninggrav.

Gustafsson gjorde några heltaskiga sektionsskisser av schaktväggarna i graven. Dessa verkar visa att skeppet eventuellt under en tid kan ha stuckit ut med fören ur gravhögen med utlagda åror, liksom en teaterscen. Här har man offra djuren och lagt offergåvorna. Den döda har lagts i ett trähus på en teaterscen i form av ett skepp! En utgrävning i dag hade säkrat spåren efter denna, för vår förståelse av begravningsriterna, så viktiga och fullständigt unika pusselbit. Nu blir det bara till en spännande och lärd hypotes (Terje Gansum: Fra jord til handling. Plats och praxis. 2002)

Ovan sagda visar klart vilken svår problematik man som arkeolog måste brottas med. Det kommer andra generationer arkeologer efter oss som har bättre förutsättning. När ska man då gräva? Osebergsskeppet fick ligga och vänta på att grävas fram i 970 år. Hade det fått legat hundra år till hade vi vetat betydligt mer än vi gör i dag. Hade det fått legat ytterligare hundra år till .... ?

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Anundshög
« Svar #22 skrivet: mars 07, 2006, 17:10 »
Visst visar det ovan sagda  klart vilken svår problematik det är.
Ponera att man inte hade grävt på Björkö överhuvudtaget, då hade vi
lämnat fynden välbevarade till kommande generationer.
Men hur roligt hade det varit, ärligt talat.
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad buriedalive

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Johnny
Anundshög
« Svar #23 skrivet: augusti 26, 2006, 14:32 »
Citera
Ovan sagda visar klart vilken svår problematik man som arkeolog måste brottas med. Det kommer andra generationer arkeologer efter oss som har bättre förutsättning. När ska man då gräva? Osebergsskeppet fick ligga och vänta på att grävas fram i 970 år. Hade det fått legat hundra år till hade vi vetat betydligt mer än vi gör i dag. Hade det fått legat ytterligare hundra år till .... ?


Även om vi arkeologer alltid kommer att leva med detta svårartade dilemma flåsandes i våra nackar varje gång då vi gräver... att det i framtiden kommer finnas arkeologiska metoder som kommer göra utgrävningarna "nogrannare", "effektivare" och utifrån dessa förbättringar dra säkrare eller fler slutsatser...
men dessa premisser kräver isåfall att en utveckling sker där de arkeologiska metoderna faktiskt förbättras...det är inget som sker automatiskt utan det är vi, dagens arkeologer som genom våra utgrävningar upptäcker svagheter i våra metoder som vi genom kreativa och givande slutsatser kan lösa på ett sätt som gynnar fortsatt grävande... jag menar....let´s not bicker and argue over who killed who!... genom det kontinuerliga trial-and error principen förbättrar vi ständigt våra metoder och det kommer vi aldrig ifrån.... det kommer alltid att sluta med att vi klagar på de äldre metoderna eftersom de var sämre än de metoderna vi arbetar med nu, vilket leder till en slutsats som går ut på att vi börjar vårt grävande då en utopiskt framtid har nåtts med de perfekta metoderna tillgängliga... men samtidigt kan vi inte förhindra grävande nu idag för att i framtiden kommer de att arbeta med mycket bättre metoder... om de ska ha bättre metoder att arbeta med i framtiden måste vi fortsätta gräva och tillämpa de metoder vi har idag för att kunna förbättra dem inför framtiden...
"Here they fight with the dagger, God preserve us all!"
-Master Hans Talhoffer-

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Anundshög
« Svar #24 skrivet: augusti 26, 2006, 16:04 »
Instämmer helt !

Titthålsgrävning måste då vara en bra metod då vi endast förstör en liten del av fornlämningen, ändå får resultat , lär oss så metoderna kan förbättras och lämnar det mesta till framtidens arkeologer med dess bättre metoder.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Anundshög
« Svar #25 skrivet: augusti 27, 2006, 16:31 »
Det där med att bevara för framtiden, att inte förstöra för kommande generationer som troligen har ännu mer förfinade metoder - javisst, så är det naturligtvis.

Men det som uppdagats alltmer under senare år är tyvärr att bevarandeförhållandena i vissa typer av miljöer blir allt sämre i takt med ökad försurning av marken etc. Det är redan stor skillnad på de vikingatida järnföremål som plockas upp idag jämfört med de som man kunde ta upp i början av 1900-talet, idag är många järnföremål hårt angripna av korrosion - om de överhuvudtaget håller ihop. Samma gäller för skelettrester. Så vissa typer av centrala fornlämningar kanske man inte ska vänta för många år med att undersöka - åtminstone de lämningar som man tror kan tillföra ny kunskap av betydelse.

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Anundshög
« Svar #26 skrivet: september 08, 2008, 18:26 »
Nåväl: mer grävningar vid Anundshög och fynden låter minst sagt riktigt spännande...

http://www.vasterastidning.se/Default.aspx?ca=11&ad=3344

30 fundament - där varje grop har en radie av två meter. Löpte parallellt med den existerande stenraden.
Låter smått otroligt, för en amatör som mig i alla fall.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Anundshög
« Svar #27 skrivet: september 08, 2008, 19:33 »
För ett semiproffs som mig också !

Anundshög är för mig personligen, förutom att det är ett otroligt storslaget fornminne,  den mest laddade plats som jag besökt. Det förvånar mig därför inte ett dugg om Anundshögområdet visar sig vara något mycket mer än en grav och en tingsplats. Hela Badelundaområdet andas högstatus och centralmakt, kanske i konkurrens med Uppsala ? Hmmmmm........Västra Aros........Östra Aros. 

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Anundshög
« Svar #28 skrivet: september 08, 2008, 20:49 »
Håller med - platsen är magisk, att stå framför den säregna runstenen ger mig alltid lite gåshud - den är otroligt häftig.

http://www.christerhamp.se/runor/gamla/vs/vs13.html

Sist jag var där så uppmärksammades jag av att mitt bland skeppen så finns/fanns en källa, detta i kombination med de närliggande labyrinterna fick mig att se denna plats som en väldigt gammal kultplats.
Att man under sommaren även kunde titta på guldet från "disagravarna" i västerås slott gjorde inte saken sämre - jag måste nog ta mig till västerås i helgen för att studera platsen lite mer :)
...får väl muta frugan med ett IKEAbesök bara... ;)


Med lite tur kanske jag kan få stanna till i Skultuna och titta på min favorit sten/stenar:
http://www.christerhamp.se/runor/gamla/vs/vs18.html

http://www.christerhamp.se/runor/gamla/vs/vs19.html