Författare Ämne: Letar efter Gotiska lämningar  (läst 6807 gånger)

Utloggad Gotish

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Letar efter Gotiska lämningar
« skrivet: mars 02, 2006, 15:58 »
Jag letar efter fornlämningar efter Goter kompleta skelet är det enda intressanta. Är medveten om att jag inte lär finna någon på våra svenska museer, men det måste ju finnas utomlands.

Det är dom allra första "säkra" goterna som levde vid Wiechelsområdet som jag är intresserad av.

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2006, 16:02 »
Hej Gotish!

Hur vill du definiera "Goter"?

/Henrik

Utloggad Gotish

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2006, 16:24 »
Goter = Folkslaget som senare splittrades till visigoter och ostgoter.  Tidigaste säkra spår som vi har av dom är weichelsområdet vid östersjön 100 e.kr. Det är den tidens goter som jag letar efter. Folkslaget goter, inte vandaler, heruler eller skyter utan rent och slätt goter.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2006, 20:49 »
Jag betvivlar att det finns några kompletta skelett efter SÄKRA goter i Nordeuorpa. Problemet är ju att man inte kan säkert veta vad för etnisk tillhörighet ett fynd har! Vi vet inte ens vad gotisk etnicitet verkligen innebar för dåtidens människor!  

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2006, 21:59 »
Här kan man läsa mer om denna blandade skara människor som historikerna kallar för Goter.  

http://www.all2know.com/sv/wikipedia/g/go/goternas_ursprung.html  :oops:

Utloggad Gotish

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #5 skrivet: mars 02, 2006, 23:18 »
Läste på länken som jag fick här på tråden:

Arkeologiska och källaspekter
Goterna har inte lämnat något överflöd av spår i det arkeologiska materialet. Ett magert stöd finns för en förflyttning från Östersjöområdet ned mot Svarta haveterska, under tiden 200-400. Detta stämmer med de magra skriftliga källorna, främst rom historiker.
Även runinskrifter spelar en viss liten roll i detta sammanhang, eftersom deras uppdykande i Skandinavien skulle kunna sättas i samband med kulturutbyten med goterna som på så vis skulle kunna vara förmedlare av skrivkonsten från medelhavsområdet. Ett fåtal gotiska runinskrifter finns bevarade och uppvisar stora likheter med tidiga nordiska runor.

Nån som vet vad dom här arkeologiska stödet var, och vart man kan få mer information.

Då det verkar vara svårt att finna "säkra" goter undrar jag om nån vet något ställe som har några allmäna säkra Germaner i östersjö området runt polands kust runt 100-200e.kr, även här är det bara kompletta skelett som jag letar efter.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2006, 08:55 »
Det är till största delen en fråga om forskningstradition och vetenskapssyn (i princip "paradigm" men just det ordet skall inte användas på humanvetenskaper).

Ge dig på exempelvis baltisk arkeologi så har du definierade etniska grupper mycket tidigt. Det ingår i deras sätt att betrakta materiell kultur och arkeologi (på svenska är Francis Balodis bok om lettisk forntid från 1940-talet en bra inkörsport). Utifrån rådande svensk arkeologisk vetenskapssyn så har du mycket liten chans att få acceptans för identifierande av "goter".
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gotish

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #7 skrivet: mars 03, 2006, 09:30 »
Om jag har tolkat ditt inlägg rätt så menar du att i svenska ögon så finns det inga regelrätta goter under den här tiden utan bara en mix av olika folkgrupper?

Då jag bara håller på med historia som en fritidshobby är min kunskap således ringa inom dom flesta ämnen så det skulle vara snällt om någon kunde förklara det hela lite bättre.

Tack för litteratur tipset föressten, blir nog inföskaffad vid nästa biblioteksbesök.

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2006, 10:08 »
Det _fanns_ möjligen en folkgrupp som identifierade sig som "Goter" under denna tid. Men vi har idag svårt att kunna verifiera vad det skulle kunna vara som rent materiellt identifierar dessa personer. De kom säkert från många olika genetiska grupper (liksom folkgrupper idag), och kunde säkert ha många olika materiella uttryck. Det är också många felkällor: även om vi tycker att vi har identifierat en materiell faktor som visar att några är "goter" kanske de själva inte tyckte att de var de när de levde, utan gravskicket är istället någon annans uppfattning om hur de tyckte att liken skulle begravas.

Själva begreppet "folkgrupp" är, kan man kanske säga, i uppluckring. Jmfr med "svensk" idag. Vilka är det? Är en invandrare från Irak "svensk" eller "irakisk"? Är en invandrare från Norge "svensk"? Det hela kommer an på vad man kallar sig.

Det vore därför kanske mest intressant att veta vad du är ute efter? Vad har du för målsättning med att hitta eller identifiera skelett som just "gotiska"?

/Henrik

Utloggad Gotish

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #9 skrivet: mars 03, 2006, 11:00 »
Jag vill inte berätta för mycket om min teori pga att jag inte har all fakta sammanställt.

Men tanken är den här. Jag vill jämföra gotiska skelett från den här tiden med några andra *hämliga* skelet från ett annat ställe för att se ifall det finns en koppling.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #10 skrivet: mars 03, 2006, 12:57 »
Hade du tänkt att göra något så meningslöst som att jämföra några skelett efter okända personer med skelett efter kända goter, så lär det vara fullständigt meningslöst, såvida du inte är en jäkligt duktig osteolog och kan förstå alla moderna kunskapsteoretiska teorier. Har du tillgång till en duktig osteolog så ska man ha en vansinnig tur om man ska kunna dra några sådana slutsatser som att ett skelett skulle vara efter en got.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #11 skrivet: mars 03, 2006, 13:45 »
Då får du väl återkomma när du har alla fakta sammanställda. Bästa lyckönskningar med materialet!

/Henrik

Utloggad Gotish

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #12 skrivet: mars 03, 2006, 16:59 »
Nejdå letar snarare efter en grej på det gotiska skeletet.

Utloggad Leonidas

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #13 skrivet: mars 08, 2006, 13:29 »
Citat från: "Gotish"
Nejdå letar snarare efter en grej på det gotiska skeletet.


Vaddå för grej?

Litteratur i ämnet: History of the Goths, Herwig Wolfram.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Letar efter Gotiska lämningar
« Svar #14 skrivet: mars 14, 2006, 09:57 »
Citat från: "Gotish"
Nejdå letar snarare efter en grej på det gotiska skeletet.


En extra fingerled, eller för kort lårben, hög panna, eller sluttande haka, långskallar, kortskallar eller ingen skalle alls? När du väl finner ett gotiskt skelett, så snälla, informera om dina iaktagelser.  :shock:
en som tror sig veta allt, vet ingenting