Författare Ämne: Fornborgar  (läst 3786 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Fornborgar
« skrivet: februari 24, 2006, 19:37 »
Hej igen

Nu är uppsatskrivandet (magisteruppsats) igång på riktigt.  :D Efter långa diskusioner med vänner och lärare har jag kommit fram till ett fastspikat ämne. Fornborgen Gåseborg i Järfälla kommun. (jag har alltså slopat ämnet om kannibaler i norden)
 :)
Har ni litteraturtipps vore det kul att få?

Två fråga som jag har till er är:
Vad hade fronborgarna i mälardalen för huvudsyfte - Var de rituella byggnader, försvarsbyggnader inför krig osv.
Hur tror ni man bäst daterar en fornborg? - de är antingen från bronsålder eller järnålder.
(OBS! dessa är inte uppsatsens huvud syfte)

/JE
E

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fornborgar
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2006, 19:12 »
Hej Joakim. Jag har grävt på Gåseborg under hösten/vintern 2002 (det är kallt att gräva i snöstorm). :) Utöver min CD-uppsats har det skrivits en uppsats till av Maria Kangur (båda från AFL vid SU). Det kommer även att finnas en grävrapport så småningom men jag har dålig koll på om den är klar än. Utöver detta finns det mycket litet publicerats om Gåserborg tyvärr. Ett annat tips är att även titta på Runsa fornborg eftersom denna är snarlik både till placering, form och trolig funktion.

Ordet "fornborg" är problematiskt eftersom det inbegriper alla sorters hägnade berg, från mindre stenringar på höjder till monumentala fornborgar som Gåseborg och Runsa. Det går således inte att tillskriva fornborgarna en funktion utan bilden måste göras mer naynserad än så. Gåseborg ligger t ex långt infrån annan bebyggelse från järnålder och kan således vara svår betrakta som en "tillflyktsborg", de monumentala murarna visar dock på att man lagt ner stor möda på att stänga inne eller stänga ute något.

Två böcker som kan vara bra att börja med är Michael Olasussons avhadling Det inneslutna rummet : om kultiska hägnader, fornborgar och befästa gårdar i Uppland från 1300 f Kr till Kristi födelse. samt RAÄs bok Från borg till bunker. Båda borde finnas på välsorterade bibliotek.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :