Författare Ämne: Betydelse av tjära (*tjä-)  (läst 5350 gånger)

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Betydelse av tjära (*tjä-)
« skrivet: juni 18, 2004, 19:17 »
Måntro om *tjä- betyder "svart": tjäder, tjäle, tjärn, tjära, tjälknöl.

Beteckningen *ord- används i Oxford dictonary för root-ordet -- men jag vet egentligen inte vad det betyder. :-)
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Betydelse av tjära (*tjä-)
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2004, 18:19 »
Spännande tanke, men jag tror att många av orden du nämner har olika rötter:

Tjäle: troligen samma grund som norskans "tel", dvs grund, botten, tilja.

Tjära: germansk rot, tyskans "teer", engelskans "tar". Besläktat med tyre och trä.

Tjäder: fornsvenska "thiaedhur", besläktat med t ex grekiskans "tetrax" dvs "orre".

Tjärn: verkar inte finnas belagt i stora delar av norden, men anses ha kopplingar (möjligen) till "blick" eller "öga".

/Ur "våra ord", kortfattad etymologisk ordbok, Norstedts

Utloggad barzam

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
Betydelse av tjära (*tjä-)
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2004, 16:00 »
Angående tjärn så ges en helt annan etymologi i Våre arveord  (i det mesta överlägsen Wesséns lilla bok), nämligen att det ska kopplas samman med den indoeuropeiska verbalroten *der- 'klyva, spränga'. Ordet är en avledning som i germanskan antingen var *ter-na eller *ter-nô. Betydelsen var urspr. *hål i jorden' -> 'vattenhål, litet vattendrag'.

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Betydelse av tjära (*tjä-)
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2004, 21:03 »
Citat från: "barzam"
Angående tjärn så ges en helt annan etymologi i Våre arveord  (i det mesta överlägsen Wesséns lilla bok), nämligen att det ska kopplas samman med den indoeuropeiska verbalroten *der- 'klyva, spränga'. Ordet är en avledning som i germanskan antingen var *ter-na eller *ter-nô. Betydelsen var urspr. *hål i jorden' -> 'vattenhål, litet vattendrag'.

Jag känner till ett skogsområdesnamn som vi brukar kalla tjäderknabben, som jag förut trodde hade med tjädrar (fåglar) att göra. :-) Men eftersom området är också ett råmärke mellan två byar, eller t.o.m. tre på ett ställe, antar jag att man även kan förknippa tjäder med 'klyva, råmärke'? T.ex. med hjälp av det som står under tjällra i Svensk Etymologisk ordbok: tjäder-knabben = tel<eth>rön-knabben = tjällra-knabben = råmärkes-bergstoppen. D.v.s. åtminstone tjäder, tjällra, tjärn verkar ha fall som de används gemensamt?
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!