Författare Ämne: Problem med lösenord  (läst 5059 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Problem med lösenord
« skrivet: februari 20, 2006, 23:51 »
Några av er har säkert märkt att det ibland dyker upp ett fönster där det står:

"Ditt lösenord förfaller om X dagar. Vi rekommenderar därför att du byter det innan det händer. Om du ändå låter det förfalla, kan du ansöka om ett nytt genom att använda anvisad länk nästa gång du loggar in."

Detta är en bugg i forumet som vi jobbat för att få bort. För tre dagar sedan testade vi att ändra en inställning som borde ha löst problemet, men istället förvärrade allt. :oops: Resultatet blev att alla lösenord blev inaktiverade. :shock:

Tyvärr måste ni alla nu få nya lösenord för att komma in på era konton. Ni går till väga så här:

Försök att logga in med era gamla lösenord. Det borde då komma upp ett fönster som säger: "Ditt lösenord har förfallit, du måste ansöka om ett nytt."

Klicka på länken Skicka mig ett nytt lösenord. Fyll nu i ditt användarnamn och den e-postadress du registrerade dig med och klicka på Skicka.

Nu får du upp ett fönster som säger: "Ett nytt lösenord har skapats, kontrollera din email för mer information om hur du skall aktivera det."

Klicka på länken i mailet för att återaktivera ditt konto och använd sedan ditt nya lösenord för att logga in. Du får nu upp en ny ruta som säger:

"Ditt lösenord har förfallit och är inte längre godkänt. Men, du kan välja ett nytt nu. Om, du av någon anledning inte kan ändra det nu, kan du ansöka om ett lösenord som väljs slumpmässigt, använd anvisad länk nästa gång du loggar in."

I rutan Nuvarande lösenord skriver du in det lösenord du fick i mailet. I rutan Nytt lösenord och Bekräfta nytt lösenord skriver du in det lösenord du vill ha, förslagsvis det du hade tidigare.

Nu borde du kunna logga in igen utan problem. Dyker rutan "Ditt lösenord förfaller om X dagar. Vi rekommenderar därför att du byter det innan det händer. Om du ändå låter det förfalla, kan du ansöka om ett nytt genom att använda anvisad länk nästa gång du loggar in." upp fler gånger så är det bara att stänga den genom att trycka på x-knappen eller på Stäng fönster.

Vi beklagar om allt detta ställt till med problem för er.:cry: Vi jobbar vidare på det ursprungliga problemet och hoppas att ha det löst inom en snar framtid.

/Johan och Camilla
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Problem med lösenord
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2006, 11:28 »
För mig gick det hur bra som helst att logga in med mitt vanliga lösenord. Inte kom det upp någon ruta heller. Hade väl tur antar jag.  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Problem med lösenord
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2006, 15:13 »
Ok, jättebra att inte alla drabbats. Det gör dock problemet, om möjligt, ännu konstigare.  :roll:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Problem med lösenord
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2006, 15:18 »
Har inte heller några problem....
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Problem med lösenord
« Svar #4 skrivet: februari 26, 2006, 09:30 »
En fråga; använder ni som inte upplevt några problem er av autoinloggning?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Problem med lösenord
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2006, 10:00 »
Jag använder mig av autoinloggning och jag har haft problemen. Värt att notera är att Krax och dm_anderberg, vilka inte drabbats, har blivit medlemmar i år så deras lösenord bör inte hunnit förfalla.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Problem med lösenord
« Svar #6 skrivet: februari 26, 2006, 10:06 »
Med tanke på den ändring som gjordes i inställningarna så borde det inte spela någon roll hur länge man varit medlem. Jag känner till användare som varit medlemmar längre som sluppit problem, snacka om inkonsekvent. :/

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Problem med lösenord
« Svar #7 skrivet: februari 26, 2006, 18:50 »
Jag använder inte autoinloggning. Och har fortfarande inga problem.
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
nätrymden
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2006, 12:13 »
det händer mycket på nätrymden. överallt lyssnar storebror och kan närsomhelst gå in och stänga av eller hämta dig. Men vi bara forsätter surfa och diskutera och låter oss inte skrämmas. Har läst att Microsoft utvecklades av militären som sedan gav bort det till Microsoft och nu förmodligen har global kontroll över vad vi tänker och gör, nästan.
Tack för ditt klargörande vad gäller avaktiveringen.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Re: nätrymden
« Svar #9 skrivet: mars 19, 2006, 00:40 »
Jag som trodde att jag bara varit borta från forumet för länge :oops: Det var inga problem att fixa till ett nytt lösen i alla fall.


Citat från: "stigman"
Har läst att Microsoft utvecklades av militären som sedan gav bort det till Microsoft


Sanslöst roligt :lol:
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett