Författare Ämne: Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?  (läst 7556 gånger)

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Nu kanske jag hårdrar det lite, men jag har fått uppfattningen av att det är på grund av att man vet mer om järnåldern, framförallt den yngre, som det för allmänheten är mer intressant.
Är det Vikingarnas "fel" eller är det historikernas "fel" att det blivit så?
Har funderingar på hur man skulle kunna lyfta fram de förhistoriska perioderna, mer än att man får se tre-fyra föremål från respektive period.
Men, det får bli ett senare projekt.
Är det fler än jag som upplever detta faktum eller är det för att jag främst är intresserad av Bronsåldern som jag "surar" över detta?

Framlagt i all hast
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2006, 17:37 »
Jag uppfattar det absolut inte som du. De konstruerade perioderna JÅ, BRÅ och STÅ tycker jag uppfattas som hyfsat likvärdiga av folk i allmänhet. Vikingatid är förstås extra uppskattat. Men om man jämför intresset för folkvandringstid med intresset för gropkeramik tror jag inte att järnåldern skulle framstå som särskilt signifikant vad gäller intressenter.

/Henrik

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2006, 20:02 »
Fastän jag mer eller mindre lever i vikingatiden i mitt dagliga jobb håller också jag bronsåldern som den mest spännande forntidsepoken. Vikingarna har vi nu en gång för alla fått som nutidsarv och det är djupt rotat i vårt svenska medvetande. Upptäckte t.ex. på ishockeymatchen i kväll att svenskarna har ett vikingaskepp som logga på bröstet, Svenska ishockeyförbundets emblem. På deras hemsida kan man också köpa vikingamössor med horn. Så är det bara. Mandom mod och morske män!

En tanke. Om man nu ändå ska låtsas vara vikingar kan man väl spela några hockeymatcher med riktiga vikingaskridskor (isläggar av ben). Stakkäppen har de ju redan i form av klubba. Hjälmar saknas inte och sköldar kan ersätta många kroppsskydd. Skulle vara kul att se Forsberg introducerad den utrustningen.

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2006, 11:39 »
Hehehe, det skulle vara en syn :D
Får skicka ett förslag till förbundet. Om det gå genom skulle kanske tom. jag bry mig om hockey.

Anledningen till att jag frågar, och jag vet att man inte ska dra slutsatser efter en iaktagelse, är Dunkerska Kulturhuset i Helsingborg.
I deras utställning om Helsingborgs historia dras det stora växlar på medeltiden och framåt, men förhistorien snabbas mest över, som om det ska vara med, men inte är intressant. Man får se några yxor, information om var de är hittade, men inget mer.
Nu har jag ingen kunskap alls om hur museiutställningar går till, men är det så att det är de som är ansvariga för utställningen och deras intressen som får företräde, eller, som i detta fallet rör sig om den permanenta, att det är ledningen som bestämmer vad som är intressant?
Det finns ju hur många möjligheter som helst att lyfta fram kontaktnät och kulturutbyten och whatnot, men det verkar som om det inte är viktigt.

Framslängt i all bakfyllehast
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2006, 12:09 »
Citat från: "dm_anderberg"
Det finns ju hur många möjligheter som helst att lyfta fram kontaktnät och kulturutbyten och whatnot, men det verkar som om det inte är viktigt.


Håller med dig där. Oftast så vänder sig utställningarna på museum till allmänheten och den stora skaran, vilket är helt rätt. Men tiden före vikingatiden är inte så känd för Svensson, däremot vet han/hon att identifiera sig som viking. Detta drar ju publik och museumet får sin del av kakan. Man kan ju även vända på steken och kräva av museer att visa även utställningar från sten- och bronsåldern, för att så att säga göra Svensson uppmärksammad på att det även finns en äldre forntid innan vikingen. Kanhända kunskapen om sten- och bronsåldern är mindre än om vikingatiden (järnåldern) :?:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2006, 16:25 »
Daniel inledde denna tråd med att fråga vems felet var att vikingarna numera dyrkas så mycket - vikingarna själva eller historikerna. Ingetdera vad jag förstår - det var danske Christian IV i början av 1600-talet. Hans far hade utkämpat ett sjuårskrig mot svenskarnas Erik XIV där bl.a. striden stod om paradiset legat i Danmark eller i Stockholms skärgård. Erik kunde ju stödja sig på Johannes Magnus som bevisat att han var släkt i rakt nedstigande led med Noak och hans sonson Magog. Vad Christian IV då gjorde vara att han började framställa kopparstick som visade att det minsann var danskarna som hade rätten till historien. För att få motiv till dessa marknadsföringsprodukter anlitades de gamla krönikorna som ju går tillbaka till vikingatiden/sagotiden. Dessa massproducerade kopparstick med bilder på vikingar kan nästan räknas som den första "vandringsutställningen" av vikingar eller deras släktingar.

Redan från första stund var det således politiska motiv bakom valet av tidsperiod. Detta var dessutom långt innan arkeologiska fynd visade verkligheten bakom vikingarna. Med folkskolans tillkomst på 1840-talet samtidigt som den gryende arkeologin, blev föremålen bekräftelser på förfädrarnas heroiska bedrifter och det hela fick än mera kraft. Lägg till detta den begynnande nationalismen så har man den mustiga vikingasoppan.

I den stora vikingautställningen 1989 i Florens/Malmö hade vi i Malmö också med en stor utställning om just hur vikingabegreppet skapats med hjälp av konsten. Britta Allzén stod för konstutställningen och hon kom ut med en bok i ämnet som är mycket intressant att läsa: Britta Allzén"Tid för vikingar. Vikingatid lanseras i nordisk konst." Malmö museers årsbok 1990. 174 sid. Läs den gärna om ni vill få ett spännande perspektiv.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2006, 09:58 »
Annars är ju bronsåldern en väldans populär epok. Inte minst politiskt... Vem minns inte EUs satsning på bronsåldersåret där det bland annat postulerades att bronsåldern var europas första guldålder, underförstått att EU var den andra.....

Personligen anser jag att bronsåldern är den minst intressanta tidsperioden på grund av att den av allt för många forskare hanteras på tok för spekulativt och okritiskt!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #7 skrivet: februari 21, 2006, 06:49 »
Jag antar att mitt intresse för bronsåldern kommer sig av att jag i Malmö har bara 20 km avstånd till de unika danska bronsåldersliken på Nationalmuseeet i Köpenhamn. Det är obegripligt att människor och kläder kan vara så välbevarade. Författaren Jan Fridegård blev så tagen att han varje dag under lång tid hade en egen fällbar stol med sig till museet och satt här och pratade med "Egtvedpigen" från 1357 f.Kr. Vaktmästarna ska ha tittat misstänksamt på honom tills de fick klart för sig att han var svensk!  Danskarna har ju dessutom en helt annan inställning till bronsåldern än svenskar. Se bara på smörförpackningarna som i Sverige är "runmärkt" men i Danmark är "lurmärkt".

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #8 skrivet: februari 21, 2006, 11:39 »
Citat från: "Leif"
Personligen anser jag att bronsåldern är den minst intressanta tidsperioden på grund av att den av allt för många forskare hanteras på tok för spekulativt och okritiskt!


Förklara hur du menar med spekulativt och okritiskt. Kunde vara intressant att även få exempel på litteratur. Mycket inom arkeologin är ju spekulationer och antaganden. Så är det oftast inom vetenskapen. Det är ju det som skiljer vetenskapen från religionen. Att kunna ändra sig när nya rön upptäcks. Vetenskapen blir liksom aldrig klar.  :wink:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #9 skrivet: februari 21, 2006, 12:40 »
Citat från: "Krax"
Förklara hur du menar med spekulativt och okritiskt. Kunde vara intressant att även få exempel på litteratur. Mycket inom arkeologin är ju spekulationer och antaganden. Så är det oftast inom vetenskapen. Det är ju det som skiljer vetenskapen från religionen. Att kunna ändra sig när nya rön upptäcks. Vetenskapen blir liksom aldrig klar.  :wink:


Oj oj var skall jag börja?

Jag gör det enkelt för mig och nöjer mig med ett enda exempel.....

Jag anser att arkeologi inte behöver vara spekulationer och antaganden. Jag anser att arkeologi bör bygga på väl underbygda resonemang, analyser och slutsatser. Skall man generalisera så görs detta i mindre utsträckning vad gäller bronsåldersforskningen än annan forskning. Ett typexempel kan väl vara Bredarör i Kivik. Här har man haft tillgång till ett osteologiskt material (det som Jocke Goldhahn nyligen publicerat) i typ 100 år. Det osteologiska materialet är tydligt på en punkt, det rör sig inte om någon medelålders hövding som är begravd. Trots detta förfäktar forskare efter forskare (Randsborg, Kristiansen mfl) att det är en grav över en vittberest hövding... Need I say more?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #10 skrivet: februari 21, 2006, 14:58 »
OT: Läs mer om personerna i Kiviksgraven här.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #11 skrivet: februari 21, 2006, 16:21 »
Citat från: "Leif"
Det osteologiska materialet är tydligt på en punkt, det rör sig inte om någon medelålders hövding som är begravd. Trots detta förfäktar forskare efter forskare (Randsborg, Kristiansen mfl) att det är en grav över en vittberest hövding... Need I say more?


Intressant det där med Kiviksgraven. Kan vara svårt för vetenskapsmän/kvinnor att ta sig ur gamla hjulspår kanske. Men sådana här fall hoppas jag tillhör det extrema och udda. Eller? :roll:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #12 skrivet: februari 21, 2006, 16:28 »
Citat från: "Krax"
Intressant det där med Kiviksgraven. Kan vara svårt för vetenskapsmän/kvinnor att ta sig ur gamla hjulspår kanske. Men sådana här fall hoppas jag tillhör det extrema och udda. Eller? :roll:


Ett annat exempel (från järnålder) är öst- och västhögen i Gamla uppsala som lite slentrianmässigt dateras till folkvandringstid (dvs 400-550) när föremålen egentligen säger tidig vendeltid.

/Johan

Edit: Läs mer om högarna här.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #13 skrivet: februari 21, 2006, 16:32 »
Citat från: "Gorm"


Ett annat exempel (från järnålder) är öst- och västhögen i Gamla uppsala som lite slentrianmässigt dateras till folkvandringstid (dvs 400-550) när föremålen egentligen säger tidig vendeltid.

/Johan


Sådant här gör mig upprörd. Hur ser vår forntid ut i litteraturen egentligen? Kan man lita på den? :(
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #14 skrivet: februari 22, 2006, 00:54 »
Klart att du inte kan. Ett kritiskt förhållningssätt är ett måste.
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
staket
« Svar #15 skrivet: juni 25, 2006, 01:09 »
när började man inhägna områden som privata? när blev släktens krav starkare än kärlekens? stigman vandrar fortfarande som det behagar men förundras över skyltar och inhägnader...i Frankrike kastar man fortfarande bort förargelseväckande intrång i allemansrätten...

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Re: Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåld
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2006, 08:52 »
Citat från: "dm_anderberg"
Nu kanske jag hårdrar det lite, men jag har fått uppfattningen av att det är på grund av att man vet mer om järnåldern, framförallt den yngre, som det för allmänheten är mer intressant.
Är det Vikingarnas "fel" eller är det historikernas "fel" att det blivit så?
Har funderingar på hur man skulle kunna lyfta fram de förhistoriska perioderna, mer än att man får se tre-fyra föremål från respektive period.
Men, det får bli ett senare projekt.
Är det fler än jag som upplever detta faktum eller är det för att jag främst är intresserad av Bronsåldern som jag "surar" över detta?


Svar: En sak som jag personligen vänder mig emot är upplägget av forntidskunskap i skolan. Man börjar i lågstadiet, oftast i andra klass med stenåldern, för att avsluta forntiden med vikingar i femte klass. Då, i 10-12 årsåldern, är barn ofta väldigt intresserade av vetenskap, forntid och "micklande" i största allmänhet. Vikingatiden kommer alltså in i deras liv när de är som mest mottagliga, och när man börjar ställa frågor och förstå perspektiv. Men vad begriper en 8-åring av ett tiotusenårsperspektiv? De kan knappt se vidden av 100 år, när mormors mor var liten...Eller om det var en eller två veckor sedan man fick pannkakor i skolan... Alltså borde forntidens början förläggas till slutet av mellanstadiet. I och med att det är barn så tycker jag att man ska börja med den tid som ligger närmast och avsluta med den som ligger längst bort. I stället har man valt att lära ut historien i den ordning den kommer... Med ett gäng individer som inte riktigt "hänger" med. Visst tycker de att de är roligt med stenyxor och kokskinn i rekonstruerade miljöer, men rent kumulativt betvivlar jag att man ser utveckling och samband. Här kan man se en svag länk i arkeologins varande. Kanske skulle arkeologin som intresseområde se helt annorlunda ut om man ändrade om lite i kursplanerna? Ett större intresse överlag?
Som svar på din fråga tror jag att detta kan ha med intresset för vikingatiden att göra i kombination med att redskap och rikligt materiell kultur påminner mest om vår egen tid.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad heidelbergensis

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Re: Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåld
« Svar #17 skrivet: juli 05, 2006, 13:17 »
Jag arbetar med museipedagogik dagligen, och känner inte alls igen mig i att barnen har svårt att hantera tidsperspektivet. Dessutom är SÅ, BÅ och JÅ perioder som lämpar sig väl för praktiska övningar (från museets sida), och barnen är oerhört nyfikna i 8-10 års ålder. Däremot upplever jag att de i många fall är betydligt mindre intresserade när de börjar närma sig tonåren (för att inte tala om när de väl är där...).

Men låt säga att vi gör som Nina föreslår, och börjar med den tid som ligger närmast. Är det då modern historia vi ska lära barnen, eller menar du vikingatiden? Jag vill påstå att det är betydligt svårare att förstå handelsutbyten och social skiktning än att sätta sig in i jägare, samlare och tidiga jordbrukares situation. Samhället, och därmed också historien, blir mer komplex ju närmare vår egen tid vi kommer.

Att vikingatiden har blivit så populär tror jag hänger ihop med den bild som förmedlats i den äldre historieskrivningen, och som sedan förts vidare på allehanda sätt. Tuffa muskulösa vildar som attackerar flyende fransoser, seglar i drakbåtar och dricker mjöd. Och så guldfynd då förstås. Spännande.

Jag har själv alltid haft ett relativt svalt förhållande till järnåldern, och diskussioner om Svea rikes vagga, Birka, kungshögar etc får det bara att krypa i mig. Alla är vi olika!

Glöm inte heller att, vilket vi paleolitiker länge sagt, stenåldern är het - hur ofta hör man någon förespråka järnålderskost?!

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Varför är Järnåldern intressantare än Brons- och Stenåldern?
« Svar #18 skrivet: juli 07, 2006, 11:46 »
Man kanske kunde dela upp det och ta olika bitar vid olika tillfällen. Detta ämne diskuterades på Nordic TAG-05 i Lund. Jag tycket att det var intressant. Jag är inte ute efter att ha rätt eller fel utan funderade rakt ut som svar på frågan som ställdes. De olika ämnena integreras ju i olika inriktningar. Det verkar fånigt att hålla på med för avancerade saker för tidigt. Vissa saker du nämner tar ju samhällskunskapen upp. Det kommer ju något senare i undervisningen. Jag menade kanske historia och forntid som sådant.

Kanske är det enklare att greppa bondens år för 100 år sedan än 5000 år sedan? Hur kan det vara enklare att sätta sig in social skiktning och handelsutbyten under stenålder jämfört med motsvarande ämnen i modern historia? Vi vet inte alls särskilt mycket om stenåldern jämfört med moderns historia. Det är lätt att "sanningar" appliceras på barnen som forskningen faktiskt inte har belägg för, men dock teorier. Varför blir samhället mer komplext ju närmare dags dato vi kommer? Vi lever ju mitt i det! Barnen kan ju relatera direkt till sitt eget liv. Då måste ju det vara lättare att begripa? Och varför är handelsutbyten och sociala skiktningar svårare att begripa idag? Alla handlar godis, byter bokmärken och fröken bestämmer över klassen och rektorn över henne... det är också handelsutbyten och social skiktning. Det beror på vad man kallar det och vilka värderingar du lägger i orden. Och vad är modern historia? Att veta hur banken funkar eller varifrån leksakerna kommer? Eller tänker du på modernismen som sådan?

Det är klart att barnen är vetgiriga hos dig...Det ska de vara. De ska upptäcka livet på de flesta områden men kan faktiskt inte avgöra vad som är lämpligt eller inte. De sväljer det mesta som vuxna proppar i dem. Är det stenålder eller Simpson spelar ingen större roll. Men är det bra bara för att det är vuxna som lär ut??? Barn underordnar sig naturligt det som vuxna säger. De kan inte avgöra vad som är sant. För de har inga referenser. De kan inte ifrågasätta eller tänka ut alternativ. Men det kan du som vuxen.

Att tonåringar är trötta är sant, men de har ett mer utvecklat intellekt och förstånd än 8-10-åringar (även om man inte tror det ibland). Men de har ett helt annat abstrakt tänkande, hjärnan är mer utvecklad och de är förutseende och har ett konsekvenstänkande (även om de inte använder det).

Barn har visst svårt att hantera tidperspektiv. Det framkommer klart vid
t. ex. brott (egen proffessionell erfarenhet av arbete med barn i sådana situationer). De har svårt att avgöra hur lång tid som gått eller inte. De vet inte. Frågar man om ett visst tillfälle var för en vecka sedan kan de jaka. På nästa fråga om det var för en månad sedan kan de jaka igen. De tror att de vet. Det är skillnad mot att veta. De lär sig utantill för det är så ungar gör. Men hur väl förankrat är det egentligen? Och bara för att man jobbar med pedagogik innebär det inte att den är rätt. Om du har läst ämnet vet du även hur mycket det har förändrats över mycket kort tid. Det du gör idag kommer att vara förlegat om 10-20 år. Precis som det jag gör. Man bör ha ett perspektiv på det egna varandet. Vi är inte precis i ett förfinat slut på en lång utveckling. Vi är bara ett led i den.
If you are going through hell, keep on going!