Jo, så här är det: Jag har som B-uppsats fått två ämnen att välja mellan. Inom ämnet kan jag sedan välja egentligen vilken aspekt som helst att skriva om. Av de två ämnena jag hade att välja på var det ena något som jag är ganska väl insatt i, varför jag valde det andra (vill lära mig något nytt!). Det har att göra med de indoeuropéeiska språkens spridning, och jag har valt att studera tidsaspekten ("time depth", eftersom jag t ex inte vill försöka försvara hur man kan studera språk genom arkeologiskt material), d v s när (P)IE kom till Europa. Så att uppsatsen, som ska vara ganska kort, inte ska bli för lång, måste jag välja två hypoteser och ställa dem mot varandra. Jag valde Renfrew och Mallory eftersom de två är de mest omstridda och kanske de mest omtalade, och jag håller på att jämföra DNA, lingvistik, arkeologi o s v för att bestämma vad jag egentligen tycker själv, och vilket material som jag själv tycker är relevant och varför. Om jag sedan håller med hypoteserna är en helt annan grej...
Under sökandet efter litteratur kom jag över ett inlägg av Renfrew (Cambridge Archaeological Journal, 10:1, 2000, sid 7ff) som heter "At the Edge of Knowability" där han skriver att "the term 'mosaic zone' or 'retention zone' may be preferable to 'residual zone'" (sid 24). Om jag förstått saken rätt, så är residual zone Nichols term, medan mosaic zone är Renfrews motsvarande, men inte riktigt identiska, term. Enligt Renfrew kan dessa zoner studeras på kartor (language distribution maps, vad det nu kan tänkas heta på svenska...min NHL svenska duger inte när jag ska skriva B-uppsats!! Hjälp! Jag som är gammal humanist - med betoning på gammal, tydligen, för vissa saker fanns inte när jag bodde i Svedala.)och jag vill förstå hur och varför. Massor av intressant information, mycket spännande, men även stundom ganska knepigt att förstå ( att förstå DNA bevis är lättare sagt än gjort för en blivande arkeolog med gammal skröplig hjärna! LOL). M v h, Tina