Författare Ämne: Midsommarstången  (läst 27413 gånger)

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Midsommarstången
« Svar #20 skrivet: juli 23, 2005, 20:42 »
Midsommarstången = katolsk relik?
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Tacitus

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Midsommarstången
« Svar #21 skrivet: juli 25, 2005, 01:06 »
Citat från: "elof"
Öhh..nån som har koll på vad som avhandlades och vilka cermonier som förbjöds på Uppsala möte (1593)? :-) vad gör man när man upphöjer sakramentet, sakramentets upphöjelse?

Sakramentets upphöjelse skulle "ovillkorligen inom alla stift bortläggas vid midsommartid", enligt Uppsalamötet.

Jag har ingen riktig koll på det där men jag har för mig att det handlade om nattvardskärlet. Vissa katolskt sinnade präster höll kärlet högt uppe under nattvardsceremonin vilket skulle påminna om katolsk gudstjänst. Den viktiga skillnaden mellan katolsk och luthersk nattvard är att katolikerna bara får äta oblaten medan vinet är förbehållet prästerna.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Midsommarstången
« Svar #22 skrivet: augusti 10, 2005, 21:03 »
Citat från: "Gorm"

Här ligger det nog på den som kommer med påståendet att uppvisa belägg för att det verkligen är så, för man kan väl inte låta en sentida myt (i brist på bättre ord) styra ens uppfattning om historien?

/Johan


Detta var mycket välformulerat, Johan. Ofta verkar det tyvärr vara precis tvärtom, åtminstone för alla dessa hedniska ursprung från de mest avlägsna tider. Dvs. att man automatiskt antar att om en folklig tradition har någon som helst likhet med något som man kan konstatera från många århundraden bakåt i tiden, så är man snar med att anta att ja, här har vi ett tydligt hedniskt ursprung. Vilket i och för sig kan vara riktigt, men som sagt, vem har att bevisa vad här egentligen?

Man glömmer lätt hur lång tid redan 100 år faktiskt är och hur mycket som ändå kan inträffa på en sådan (i arkeologisammanhang blygsam) tidsperiod. Tänk bara på allt som hände under 1200-talet (har just läst Dick Harrisons bok). Och 800 år...? Att automatiskt anta att hedniska riter hänger sig kvar i det oändliga (nåja) är nästan att förneka människans inneboende förmåga till förändring tycker jag. Och förmåga att glömma/överge. Förmågan till förändring är ju väl bevisad och dokumenterad, även i lågtekniska, tidiga samhällen.

"Tomma" tidsrymder utan spår av en viss kontinuitet/tradition bör alltså betraktas med misstänksamhet, om ni förstår vad jag menar.

/Mats