Författare Ämne: Tidsfråga  (läst 5686 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Tidsfråga
« skrivet: februari 16, 2006, 16:31 »
Något jag undrat ett tag men som jag inte funnit något svar på är; hur benämde brons- eller järnåldersmänniskan sina år? Hur sa de (det är ju väldans svårt att veta,  men ändå)? Nu är vi ju på år 2006 e Kr. Men hur namngav vikingen sina år? Oden år? Frejas år? Någon? :roll:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Tidsfråga
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2006, 19:31 »
Är det ingen som vet hur vikingen namngav sina år? Inte ens inom arkeologin eller den historiska vetenskapen? Kanske redan järnåldersmänniskan sade "nu har vi år 876 e Kr"? När började vi räkna våra år efter Kristus födelse? Innan Sverige/Norden blev helt kristet? Jag bara undrar.  :?:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Tidsfråga
« Svar #2 skrivet: februari 17, 2006, 22:27 »
Vad jag förstår bör det ha varit munken Dionysius Exiguus i Rom som i början av 500-talet hittade på tidsräckan baserat på Kristi födelse.

Vad gäller åren för den hedniske vikingen tror jag inte dessa hade någon betydelse i så måtto att man byggt en speciell årskedja. Annat var det med årets olika perioder dvs månaderna och veckorna. Att beräkningen av veckorna spelat stor roll vet vi från isländska källor. På 900-talet kom en islänning Torsten Surt t.o.m. på att öka var sjunde sommar med en extra skottvecka för att kompensera den skillnad som uppstod då årets faktiska längd var mer än 52 veckor. De gamla veckonamnen efter den germanska gudarna Ti (Tyr), Oden, Tor och Frej visar också att veckorna var viktiga redan före kristendomen.

Typiskt för de äldsta källorna här i Norden är att man inte anger händelser utifrån någon årtalsräcka. I stället anges efter vilka kungar som levde och i bland hur många "vintrar" dessa levde. Vad jag vet finns inga årtal heller angivna på runstenarna vilket ju i hög grad stödjer tanken om en obefintlig årtalsräcka.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Tidsfråga
« Svar #3 skrivet: februari 17, 2006, 22:46 »
Det enda "årtal" jag känner till på rak arm från runstenar är N 449 där det bl a står Tolf vetr hafði kristindómr verit í Nóregi vilket ju är i linje med det som Sven skrev om att räkna i vintrar.

http://www.arild-hauge.com/arild-hauge/IMG_5319.jpg

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Tidsfråga
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2006, 11:57 »
Tack för intressanta svar och exempel. För tusen år sedan och längre tillbaka var man alltså inte så noga med att hålla reda på sin egen och andras ålder. Något för dagens åldersfixerade samhälle att ta efter kanske :) .
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Tidsfråga
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2006, 15:26 »
På gamla Romerska mynt beskrivs ofta utgivnings året med att kejsarens "Tribunica Potestas" anges dvs. innehavet år av den tribunala makten, eller för vilken gång i ordningen som kejsaren har omvalts till ämbetet Consul.  Så antagligen var Romarnas tideräkning med avseende på just årtal fixerad vid de olika kejsarna regerings år.


Det första Svenska myntet med årtalet utsatt "78" (= 1478) var hela och halva Örtugar som Sten Sture dä. lät prägla. Anledningen med att sätta ut årtalet var att det tilkommit en myntförordning, genom att förse mynten med årtal så visade detta att myntet var tillverkat efter den nya förordningen.  Tydligen måste det alla redan i slutet av 1400-talet funnits någon form av allmän medvetenhet om den tidräkning som vi dag tillämpar.

Att sedan allmogen förmodligen alltid haft sin egna tidräkning, vilken var knuten till någon större händelse kanske är ett annat kapitel.

I Stockholm i början på 1900-talet. Brukade man relatera händelser till tiden före resp. efter det att "Eldkvarn Brann".  :lol:

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Tidsfråga
« Svar #6 skrivet: februari 19, 2006, 17:42 »
Citat från: "Ethelred"
I Stockholm i början på 1900-talet. Brukade man relatera händelser till tiden före resp. efter det att "Eldkvarn Brann".  :lol:


Ungefär som i mellersta och norra Sverige då, där man än idag delar in året i före och efter älgjakten :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Tidsfråga
« Svar #7 skrivet: februari 19, 2006, 23:25 »
:D  Allmogen hade nog inte något större behov av tideräkning ...mer än den som möjligen sträckte sig under en mansålder.

Folk hade antagligen mer nytta av att hålla reda på tidens gång, för sådant som var av praktisk betydelse för det vardagliga livet, årstiderna för jordbruket och senare alla kyrkyhögtider som låg oregelbundet utspridda över året.
Tror även att skrocken och vidskepligheten spelade in, då vissa arbeten skulle utföras i nymåne och andra i fullmåne varför man måste ha en viss koll på månfaserna.


Här är ett klassiskt exempel:
http://www.berget.se/runstaven/kalender.html

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Tidsfråga
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2006, 21:05 »
men för att hävda arv och rätt kan nog minnesgoda hävdatecknare ha haft stor juridisk betydelse. i vår tid suddas minnet fort ut av allt informationsbrus och att vi tror att minnet går att hämta ur böcker eller arkiv. vad hette din farfars farfars far tex och vad ägde han för mark och hus mm...