Författare Ämne: Dass på vikingatiden?  (läst 8882 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Dass på vikingatiden?
« skrivet: februari 21, 2006, 11:55 »
Är det någon som vet hur utedassen såg ut på järnåldern? Har arkeologer funnit någon dassgrund? Ser man på "Hem till Midgård" får man en uppfattning om att dassen såg ut som mitt dass på fäboden. Men så är väl inte "Hem till Midgård" någon riktigt bra källa kan tänkas :lol:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Dass på vikingatiden?
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2006, 14:45 »
Dasshistoria är ett ämne som har intresserat mig länge.  :) Vad gäller vikingadassen bifogar jag utdrag ur min bok "Den skånska historien. Vikingarna" från 2004:

"Det var i de större vikingagårdarna som det fanns speciella avträdesbyggnader. Vi känner dem från Snorre Sturlasons berättelser. Dessa är visserligen nedtecknade runt år 1200 men det finns ingen anledning att inte misstänka att sådana avträden funnits redan i de äldsta vikingastäderna. Om sveakungen Fjolne berättar Snorre t.ex. att han under ett besök i Danmark på natten skulle gå ut på svalen för att finna ”en viss plats”. På tillbakavägen gick han fel och drunknade i ett stort mjödkar! I berättelsen om Olof den helige, död 1030, berättas om kung Rörek som en gång kom till staden Tönsberg vid Oslofjorden. På natten blev han tvungen att gå ut och tog två män med sig. ”Ett stort salerne (dvs. avträde) stod i gården på stolpar och en trappa förde upp till dörrarna.” När kungen nu satt härinne hördes larm utanför. De två vakterna störtade då ut men blev dräpta och kungen togs tillfånga.

Både i Sturlungasaga, Eyrbyggja, Didriks saga, Landnàmabok, och i lagboken Gràgàs berättas om avträden som små stängda rum, s.k. ”kamar”. Förutom dessa fanns det uppenbart, som framgår av Tönsbergsfallet, stolphus med flera avträden. Genom att gå en våning upp kunde gödslet falla ner i en stor dynghög. I de fall där gårdarna låg invid stranden kan dessa stolphus ha stått ut över vattnet. Metoden känner vi redan i de äldsta nordiska klostren från 1100-talet där munkarna byggde sina stora avträden över rinnande bäckar.

Många av dessa avträden verkar ha varit gemensamhetsanläggningar med flera hål bredvid varandra. När t.ex. Torstein Klak, en av Olav Tryggvasons hirdmän, besökte gården Rein i Norge berättade kungen att ingen av hans män fick ensam gå ut i ”salernni” om natten. Torstein vaknade men ansåg inte att han behövde väcka någon utan gick själv ut till gårdens ”hæimilishuss”. Detta avträde var av anmärkningsvärda dimensioner, ”det var ett så stort hus att elva man måtte sitta mot varandra”, alltså ett avträde med två bänkar med elva hål vardera. Torstein upptäckte efter en stund till sin fasa att på det innersta hålet satt en liten djävul. Som tur var ringde kyrkklockorna och räddade hirdmannen."

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Dass på vikingatiden?
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2006, 16:25 »
se 5:Mos.23:12.13

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Dass på vikingatiden?
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2006, 16:28 »
Oh, då kanske dasset i "Hem till Midgård" inte är så tokigt ändå. Tackar för dasshistorier och fakta. Mycket intressant. Nästa gång jag sitter på mitt utedass med surrande flugor och spindelväv ska jag tänka på järnåldersmänniskan och känna mig som en riktig viking. :mrgreen:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Dass på vikingatiden?
« Svar #4 skrivet: februari 21, 2006, 16:29 »
Citat från: "stigman"
se 5:Mos.23:12.13


Vänta lite, jag har ingen bibel, vad  står där?  :wink:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Dass på vikingatiden?
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2006, 16:31 »
Du skall ha ett visst ställe att gå till utanför lägret. Du skall ha en grävpinne i bältet, och när du behöver sätta dig där ute skall du gräva en grop med den och efteråt täcka över din träck.

5 Mos 23:12-13 ( www.bibeln.se är din vän)

Vad det nu har med saken att göra. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Dass på vikingatiden?
« Svar #6 skrivet: februari 21, 2006, 16:35 »
Har för mig att jag läst någonstans att Masajer har grävpinne när de ska uträtta sina behov. En sed innan dasset kanske. 8)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Dass på vikingatiden?
« Svar #7 skrivet: februari 21, 2006, 16:43 »
Kan möjligen snarare ha med tjälen i marken på våra breddgrader att göra, kanske?
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Dass på vikingatiden?
« Svar #8 skrivet: februari 21, 2006, 16:59 »
Tycker det är intressant att man i flera tidiga källor nämner att dassen står på stolpar och att en trappa leder upp till dem. Som arkeologiska spår efter dass tänker man sig väl i första hand gropar i marken men kanske ska man istället titta närmare efter spår av mindre hus på stolpar utan väggrester och kanske också kolla fosfathalten mellan stolparna.

Självklart har det funnits olika varianter av dass. Offentliga dassgropar omtalas faktiskt så sent som 1586 inne i Stockholm av resenären Samuel Kiechel. Dessa låg öppet bakom plank men var åtskiljda, ett hål för kvinnor och ett för män. Samuel råkade av misstag på till kvinnodasset och blev ordentligt utskälld!

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Dass på vikingatiden?
« Svar #9 skrivet: februari 22, 2006, 23:17 »
:lol:

http://goto.glocalnet.net/sm5iq/skrapa.html

Citat från: "Tyr"
Kan möjligen snarare ha med tjälen i marken på våra breddgrader att göra, kanske?


Vi som minns Ingmar Bergmans film "Hets" från 1944.
Kanske även minns ett citat från filmen som yttrades av en lärare i samband att elevernas rättade uppsatser lämnades tillbaka, och läraren
raljerade över vissa "grodor" hämtade ur de olika uppsatsernas text.
 :lol:

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Dass på vikingatiden?
« Svar #10 skrivet: februari 23, 2006, 12:39 »
Citat från: "Ethelred"
:lol: http://goto.glocalnet.net/sm5iq/skrapa.html


Det där var bland det roligaste jag läst i hela mitt liv!  :lol: .Skrattade så jag grät och fick magkramp. Så sannslöst, så otroligt kul! :lol:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Dass på vikingatiden?
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2006, 20:59 »
bite svin taska varde resandes ensak.
ur minnet någon medeltida lagtext att söka