Författare Ämne: Animerat vikingaäventyr  (läst 5193 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Animerat vikingaäventyr
« skrivet: februari 14, 2006, 11:39 »
Den animerade filmen Astrid Silverlock har en budget på 60 miljoner och beräknas bli Svensk films dyraset någonsin. Manus är skrivet av Robert Rhodin och beräknas få premiär tidigast julen 2007.

Läs mer här. [ST.nu]
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Animerat vikingaäventyr
« Svar #1 skrivet: februari 14, 2006, 13:58 »
Filmen har en egen hemsa med adress astridsilverlock.com

Bengan

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Animerat vikingaäventyr
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2006, 15:07 »
Det var en fin och fantasifull hemsida det där. Trodde först det var filmen "Sagan om ringen" jag kommit in på. Åldringen till höger liknar verkligen Gollum. Häftig trailer bådar ju gott inför julen 2007. Hoppas bion har kommit igång här i ödemarken bara... :roll:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Animerat vikingaäventyr
« Svar #3 skrivet: februari 15, 2006, 14:20 »
Det verkar som om de skulle kunna behöva viss hjälp med att återskapa den vikingatida världen, den första bygganden ser ut att vara en stor stenbyggnad av slotts- eller borgtyp. Annars såg det ju lite kul ut, man får väl se när resultatet kommer.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Animerat vikingaäventyr
« Svar #4 skrivet: februari 15, 2006, 15:35 »
Citat från: "Bengan"
Filmen har en egen hemsa med adress astridsilverlock.com


Och råkar man skriva fel, och skriver www.silverlock.se istället, så hamnar man på rasföreningen gotlandsfårs hemsida. Gotlandsfår kallades tidigare pälsfår och är en av de vanligaste fårraserna i Sverige. Namnet baseras på den fantastiska pälsen som man genom avel förädlat på ett förnämligt vis. Självklart består halva min fårflock av just sådana får... Gotlandsfåret skildes som ras ut från Gutefår får sisådär 100 år sedan. Gutefåret brukar beskrivas som en relikt behornad i princip oförändrad ras från länge länge sedan, med en pälsstruktur som återfinns i bland annat bronsålderstextil. Ses ofta på rekonstruerade förhistoriska gårdar. Försökscentret Lejre skaffade en flock som man forskade på redan 1968, finns avrapporterat i Tove Hattings suveräna lilla skrift Fåret i oldtid og nutid. Min gutebagge slaktade jag för övrigt i söndags... Detta var lite mer eller mindre arkeologirelaterad fakta men fullständigt OT vad gäller denna tråd.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Animerat vikingaäventyr
« Svar #5 skrivet: februari 15, 2006, 21:26 »
En udda fråga kanske... men var verkligen alla vikingar blonda och blåögda :roll: Rollkaraktärerna känns väldigt stereotypa???? Förutom den rödhåriga pojkvaskern... och häxan- där har de verkligen lyckats.
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.