Författare Ämne: Hjälp med nål?  (läst 13825 gånger)

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Hjälp med nål?
« skrivet: juni 18, 2004, 15:03 »
Nedstående nål (8,2 cm lång) påträffades under undersökningar på fornborgen Gåseborg (raä62, Järfälla socken) hösten 2002. Den är tillverkad i horn och har troligtvis använts som hårnål eller klädnål. Personligen har jag aldrig sett något liknande tidigare när det gäller hornnålar. Ornamentiken gör att den löst går att datera till folkvandringstid men det är mycket osäkert.

Den osymetriska cirkelornamentiken gjorde att jag tolkade den som en omgjord kam (eller liknande) i min uppsats.

Skulle vara kul om någon har sett något liknande tidigare. Kommentarer?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad The Brimstone Cowboy

• Medlem
  • Antal inlägg: 35
Hjälp med nål?
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2004, 15:10 »
Har inte sett en sån nål, men ornamentiken är onekligen ganska folkvandrigstid.
hen the going get weird, the weird go professional!
Well, we do. But the weirdness do not seem to get the upper hand of the
topics. And so topics resluts in bullshit.

-Buy the ticket, take the ride-

Utloggad Tylluan

• Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • http://www.lajv.org
Hjälp med nål?
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2004, 21:38 »
Den är lite för tjock för att vara nålbindningsnål enligt mig och ser lite opraktisk ut för att vara en hårnål. Även klädnål verkar den vara lite för tjock för, och kort. Iofs, i och med att tygerna vanligtvis var valkade så borde den funka för att hålla ihop kläderna utan att skada tyget för mycket, men spännen håller bättre än nålar.

Någon form av syl kanske?
Eller bara en plojgrej för att irritera arkeologer? :wink:

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
Hjälp med nål?
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2004, 21:54 »
Tyvärr är det ingen plojgrej, jag var närvarande när den påträffades. :) Att det kan vara en syl har jag faktiskt funderat själv på men hade inget material att jämnföra med.

/Johan

Utloggad Tylluan

• Medlem
Hjälp med nål?
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2004, 00:30 »
Det är sent, så jag är smått oseriös. Järnåldersmänniskorna kanske bara vill jävlas med oss :wink:

Seriöst så behöver man en syl när man syr i läder. Men frågan är om en syl i ben är tillräckligt stark för läder eftersom jag måste använda en del kraft när jag syr i två lager 3 mm älgskinn.
Det som är irriterande är att nålen är såpass klumpig att man inte kan lista ut vad det är. Jämförde precis med min nålbindningsnål (ca 11,5 cm lång och ca 0,8 cm som bredast). Som fungerande hårnål är den för kort och tjock.
Teoretiskt sett kan det vara en omgjord kam, men omgjord till vad?

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
Hjälp med nål?
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2004, 15:20 »
Ornamentiken med cirklarna och strecken passar bra in på kammar från järnåldern, speciellt folkvandigstida (efter Bo Petrés typologi). Du har säkert rätt i dina observationer, men vad kan det vara då? Ett litet folkvandringstida tennisracket kanske? ;)

Nä, om jag ska vara serriös så är det värt att nämna att den hittades i anslutning till lämningar efter metallhantverk (degelfragment), kan ju ha något med det att göra, frågan är bara hur?

/Johan

Utloggad Tylluan

• Medlem
Hjälp med nål?
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2004, 16:56 »
Njae, snarare föregångare till badminton som dom spelade med hjälp av en fjäderboll och en sådan där racket i ben :wink:

När du säger metallhantering så kom jag tänka på en tråd inne på HVs forum. Inget utömmande svar, men kanske kan ge en del ledtrådar, http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
Hjälp med nål?
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2004, 17:08 »
Den kan ju ha använts när man tillverkade vaxmodellen som användes när man tillverkar gjutformen (à cire perdue) på nåt sätt? Total spekulation utan någon som helst grund. :)

/Johan

Utloggad Tylluan

• Medlem
Hjälp med nål?
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2004, 17:21 »
Varför inte? Vi kan ju bara göra antaganden, den defintiva sanningen finns ju inte :roll:

Utloggad hsu

• Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Hjälp med nål?
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2004, 18:07 »
Den här typen av märkliga spetsiga föremål i horn eller ben påträffas i stora mängder på boplatsgrävningar med datering jå och tidig medeltid. Jag har inte hängt med jättebra i diskussionerna men från början hade många för sig att det handlar om "nålar" för att sy någonting med (vilket förstås är fel eftersom alla inte har hål för tråd), andra menar att det är stylos för att skriva (konstigt under jå). Nålbindningsnålar kunde de med hål i funka bra som, men det är lite för stor mängd.

En rimlig förklaring är att det handlar om "prylar", ett spetsigt föremål som man kan lösa upp knopar med, eller kanske som ätredskap. Man tillverkar dom möjligen av trasiga andra saker eller spillmaterial. De förekommer i stort sett inte i gravar.

Dateringen till fvt ger jag kanske inte mycket för, cirkelornamentiken är vanlig långt in i medeltiden, och här kan kanske inte kamkronologierna riktigt tillämpas.

/H

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
Hjälp med nål?
« Svar #10 skrivet: juni 20, 2004, 19:09 »
Kan ju tillägga att nålen påträffades bland diverse metalurgisk kermamik inte helt olik det folkvandringstida ditot från Helgö, en sluten degel var faktiskt mer eller mindre en kopia. Måste erkänna det detta hjälpte den lösa dateringen, är medveten om problemet med cirkelornamentikens spridning i tid, men enligt Petrés typologi går den faktiskt att datera till folkvandriongstid men som jag sa tidigare; mycket osäkert och kanske bara ett önsketänkande?

/Johan

Utloggad Tylluan

• Medlem
Hjälp med nål?
« Svar #11 skrivet: juni 21, 2004, 15:05 »
Jag är fortfarande emot nålbindningsnålteorin, i ett tidigare inlägg har jag angett måtten på min nytillverkade nålbindningsnål. Den nålen som är på bilden är enligt mig en aning bred för att man ska kunna göra något vettigt textilarbete med den.

Matredskap är faktiskt en vettig tanke, särskilt om man vill nalla en köttbit med annat än kniv :wink:

Utloggad Böck

• Novis
  • Antal inlägg: 3
Hjälp med nål?
« Svar #12 skrivet: augusti 07, 2004, 15:19 »
Jeg er temmelig sikker på at nålen ikke er til nålebinding. Jeg synes det ser ut som et generisk pirkeverktøy. Faktisk likner den litt på mitt eget glatteben av reinsdyrgevir (en rest fra et knivskaft måtte brukes til noe fornuftig  :wink: ).

Den anvendes mest til preging og polering av lær, men har også vært brukt til å lage mønster i keramikk og voksmodeller, og som seilmakersyl og neglerenser.

Jørgen Bøckman

Utloggad Sibiriska tigern

• Stammis
  • Antal inlägg: 112
Hjälp med nål?
« Svar #13 skrivet: september 12, 2004, 15:23 »
det har använts någon form av spetsigt föremål som man fäster på kalvar (i munnen?) så att de inte diar upp kvigans mjölk. Intressant nog stöter mamman bara bort ungen när den närmar sig spenan, utan att bli långsynt. Nästa ggr kalven försöker har kvigan kvar moderskärleken till kalven (förutom om det sticker till ännu en ggr)...

Jag har dock aldrig sett någon sådan i verkligheten, utan bara hört talas om att det funnits, och det skulle vara intressant att titta på en.

Vad menar du med "glatteben på rendyrsgevir" - nätskärningen på gevärskolven? :? (är lite dålig på norska, förlåt mig. :-)
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Böck

• Novis
  • Antal inlägg: 3
Hjälp med nål?
« Svar #14 skrivet: september 12, 2004, 23:46 »
Citat från: "elof"
Vad menar du med "glatteben på rendyrsgevir" - nätskärningen på gevärskolven? :? (är lite dålig på norska, förlåt mig. :-)

HA-HA! :D  Tenk at det kan bli så store misforståelser mellom norsk og svensk! Min svensk-norsk-ordbok hjalp meg ikke å forstå hva en "nätskärning" er...

Jeg vet ikke riktig hva "glatteben av reinsdyrgevir" blir på svensk, men på engelsk blir det noe sånt som "polishing bone made from reindeer antler". Et glatteben er et verktøy som brukes til å glatte/polere overflaten på lær (läder). Det er tradisjonelt laget (gjort) av ben/knokkel, men i dag lages de oftest i plast. De har normalt form som en veldig stor nålebindingsnål med rund og flat tupp, men hvis den er spiss foran kan den også brukes til å prege (prägla) detaljerte mønster i læret.

Utloggad Sibiriska tigern

• Stammis
  • Antal inlägg: 112
Hjälp med nål?
« Svar #15 skrivet: september 13, 2004, 00:39 »
Jag trodde ett kort tag att norskans "rendyrsgevir" motsvarade svenskans "älgbössa", men det kanske jag inte skulle skriva. :D

Nätskärning är en slags modern och praktisk ornamentik på vapen och knivar: (citat) "Fint skuret nätmönster [carved net patterns] på kolvar och förstockar. Ger bra greppfäste och anses förhöja stockens utseende."

Jag får bakläxa på min norskakunskap... :-)
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Hol Mats

• Novis
  • Antal inlägg: 19
Hjälp med nål?
« Svar #16 skrivet: januari 19, 2006, 12:10 »
Jag får nog hålla med hsu. En "pryl" känns troligast. Problematiken med Petrés typologi är att den är allmänrådande på Lovö och bara där. Koncentriska cirklar förekommer både innan och efter fvt.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
Hjälp med nål?
« Svar #17 skrivet: januari 19, 2006, 12:48 »
Ja, koncentriska cirklar förekommer i stort sett under hela järnåldern men den form som förekommer på sylen tillsammans med strecken till vänster är överensstämmande med just kammar från 500-talet på Lovö (diskutera Petrés typologis representativitet i denna tråd). Att man dessutom påträffade folkvandringstida mettalrugisk keramik i anslutande lager talar ju också för samma datering.

/Johan

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Hjälp med nål?
« Svar #18 skrivet: april 24, 2008, 00:01 »
Vad blev resultatet av diskussionen?     Undrar:  När man handbinder fisknät använder man  någon form av "nål".  Hur ser en sådan ut, och hur har den förändrats över tiden??

Utloggad Måns Sjöberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Hjälp med nål?
« Svar #19 skrivet: april 24, 2008, 07:26 »
När man handbinder fisknät använder man  någon form av "nål".  Hur ser en sådan ut, och hur har den förändrats över tiden??

Här är en nutida: http://hem.passagen.se/jlljll/binda/frame.htm
Vet ej hur de har förändrats över tid.