Författare Ämne: Den mest underskattade Asen, Vanen, Jätten?  (läst 4570 gånger)

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Den mest underskattade Asen, Vanen, Jätten?
« skrivet: februari 02, 2006, 20:00 »
Jag läste precis ut Villy Sörensen's bok Ragnarök och funderade på Lokes utlägg i slutet. Ska citera:

Loke: Vem vet inte det? [ang. att Höder skjutit pilen som dödade Balder]
Det finns en snyltväxt [...] Sedan världen avlagt eden sköt den fram och slingrade sig som en orm runt
Iduns äppelträd. Heimdal som kan höra gräset gro måste ju ha hört det,
 Oden som ser allting måste ju ha sett det. Fråga dem varifrån Höder fick sin pil!

Oden: Det verkar som om du vet mera än jag!

Loke: Det är i senaste laget du inser det.
(Sörensen, 1990:95)

I det avsnittet insåg jag att Loke är den viktigaste personen i hela den mytologin. Det är han som visar att ett vaket sinne är viktigare än starka muskler. Det är ju han som, även om han ställer till det gång efter annan, berättar för de andra vad som verkligen står till. Och gång efter annan räddar dagen eftersom han är den ända som tänker längre än näsan räcker.

Nu är det iofs en skönlitterär version av vägen till Ragnarök, och min kunskap om den "verkliga" mytologin är ganska rostig, så rätta mig på de punkter jag har fel. Men är det inte så att asarna hade klarat sig ganska mycket bättre om de lyssnat mer på Loke?

Eller är jag helt ute och reser på okunskapens illvägar?

Ett konstigt inlägg baserat på ostrukturerade tankar, men de skrevs ner i all hast så här för att hinna bli klar innan antikrundan börjar :)
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Den mest underskattade Asen, Vanen, Jätten?
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2006, 22:03 »
Underskattad och underskattad. Alla figurer i mytologin fyller en funktion. Loke är en trickster och fungerar som en motpol till vad som kan betraktas som "normalt". Han är även en av nyckelpersonerna när Ragnarök kommer i o m att hans avkomma Midgårdsormen och Fenrisulven är viktiga aktörer som dräper Tor och Oden.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Den mest underskattade Asen, Vanen, Jätten?
« Svar #2 skrivet: februari 02, 2006, 22:48 »
Jojo, det är jag medveten om :)
Men jag tänkte mer på att han är underskattad just som motpol till de andra.
Att de inte "insåg" eller valde att inte "inse" att han (Loke) i viss mån försökte lindra de smällar som annars skulle skett.
Tänker bla. på Tor hos Utgårdaloke, eller när Jätten bygger muren runt Asgård och Loke förvandlar sig till ett sto för att lura till sig hingsten som jätten sitter på.
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Den mest underskattade Asen, Vanen, Jätten?
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2006, 09:07 »
Skurken brukar ju vara viktig för en berättelse. Hur skulle en Agatha Christi-roman se ut utan mördare? I Lokes fall är han som skurk därtill riktigt ambivalent och därmed extra intressant. Det är oftast Loke som ställer till det, men han hjälper sedan till att ställa saker till rätta och detta på grund av att han skulle råka jäkligt illa ut om han inte gjorde rätt för sig. Överhuvudtaget är det Loke som gör allt som man inte bör göra, men han blir för det mesta tvingad till "samhällstjänst" som straff. Nå, detta är min tolkning.
Det verkar som Sörensen i sin version ger Loke något mer makt än han har i andra versioner av myterna, men det är hans tolkning.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Re: Den mest underskattade Asen, Vanen, Jätten?
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2006, 09:57 »
Citat från: "dm_anderberg"
Loke: Vem vet inte det? [ang. att Höder skjutit pilen som dödade Balder]
Det finns en snyltväxt [...] Sedan världen avlagt eden sköt den fram och slingrade sig som en orm runt
Iduns äppelträd. Heimdal som kan höra gräset gro måste ju ha hört det,
 Oden som ser allting måste ju ha sett det. Fråga dem varifrån Höder fick sin pil!

Oden: Det verkar som om du vet mera än jag!

Loke: Det är i senaste laget du inser det.
(Sörensen, 1990:95)


Varför skulle Loke ange sig själv? Det var han som, enligt Snorres Edda, gav misteln till Höder.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :