Författare Ämne: Livsfilosofi på vikingatiden  (läst 9732 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Livsfilosofi på vikingatiden
« skrivet: februari 01, 2006, 16:31 »
Vad tror du vikingar ansåg om människans roll i världen, tror du de såg sig själva som en bricka i spelet eller såg de sig själva som något unik och speciell i världen?

För om du hade offer borde de inte se sig själva som speciella för då skulle de väl ha svårt att bestäma sig för vem de skulle offra.

Tron på gud kanske inte var lika självklar för alla som vi tror. Det borde väl ha funnits de som inte trodde på någon gud. Folk eller personer som ansåg att livet var något naturligt.

Visserligen är detta frågor som det arkeologiska materialet inte kan svara på exakt.
E

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Re: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2006, 00:42 »
Citat från: "Joakim"
Vad tror du vikingar ansåg om människans roll i världen, tror du de såg sig själva som en bricka i spelet eller såg de sig själva som något unik och speciell i världen?

Vikingar? Jag antar att du avser de av vikingatidens människor som inte var kristna? Vad menar du med "unik och speciell"? Tron på nornorna, ödesgudinnorna, visar på en världsbild där varje person ingår i ett större sammanhang. Intressant nog så spinns även asarnas öden av nornorna, om jag kommer ihåg saken rätt.

Citera
För om du hade offer borde de inte se sig själva som speciella för då skulle de väl ha svårt att bestäma sig för vem de skulle offra.

Hm, jag förstår faktiskt inte frågan. Jag antar att detta beror på att vi har olika uppfattningar om offer. Vilka slags offer avser du och vad för betydelser tilldelar du dessa offer? Är ett offer alltid riktat till ett högre väsen?

Citera
Tron på gud kanske inte var lika självklar för alla som vi tror. Det borde väl ha funnits de som inte trodde på någon gud. Folk eller personer som ansåg att livet var något naturligt.

Hm, jag tror du missar vissa skillnader mellan monoteism och polyteism. Tror man på en enda Gud, vilken är det högsta väsendet, så ser ens världsbild annorlunda ut än om man tror på en mängd olika gudar och väsen, vilka har varierande grad av "höghet" eller t.o.m. "låghet".
Skulle gud eller gudarna inte vara naturliga menar du? Ser man saker ur ett panteistiskt perspektiv så är alla gudar naturliga eftersom det är naturens delar som är gudarna.

Citera
Visserligen är detta frågor som det arkeologiska materialet inte kan svara på exakt.

Javisst, men så ställde du också frågan under Religionshistoria.

Du kanske tycker jag är besvärlig som besvarar frågor med nya frågor, men när vi är inne på så här pass svåra frågor så tror jag att det är nödvändigt att tänka efter ganska många gånger.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2006, 17:38 »
Djupa frågor och säkerligen komplicerade svar. Vikingarna var nog som vi är mest, sig själva närmast, skulle jag tro. Synen på människan var av kulturella och religiösa skäl annorlunda än i dag. Vår syn på människan grundar sig i den kristna tron, vare sig vi är kristna eller inte. Vikingen såg nog lite annorlunda på mänskligheten. På den tiden förekom ju trälar och handel med människor och människooffer. För övrigt var hela världen annorlunda för tusen år sedan. Det är omöjligt att sätta sig in i vikingens tankesätt. Men en vacker dag kanske...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2009, 09:41 »
Vissa kristna fundamentalister startar krig, ockuperar, kidnappar och torterar, och plågar andra folkgrupper ...allt efter av sin Guds röst eller citerar något passande stycke i den Heliga skrift, stadfäst och godkänd av Konungen.

Problemet är ju att de får hela nationer med sig och att de tillåts ha sig så kraftiga militära och ekonomiska vapen.

De som utsätts för våldet och protesterar kallas terrorister och blir föremål för utrotning.

Bakvända världen som Eduardo Galeano skriver

men så behöver inte världen se ut, förhärdas inte utan se till alla goda och fina sidor av livet, annars blir du själv en svartalf (Lars Magnar Enoksen: Vikingarnas gudar och myter sid 22)


Eva

  • Gäst
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2009, 13:34 »
Vad tror du vikingar ansåg om människans roll i världen<...>
Vill gärna tro att de kände och mådde som i Frans G Bengtssons böcker. Dvs en egoistisk, sorglös, skuldlös livshållning.

Eva

  • Gäst
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2009, 13:38 »
Vissa kristna fundamentalister startar krig, ockuperar, kidnappar och torterar, och plågar andra folkgrupper ...allt efter av sin Guds röst eller citerar något passande stycke i den Heliga skrift, stadfäst och godkänd av Konungen.

Problemet är ju att de får hela nationer med sig och att de tillåts ha sig så kraftiga militära och ekonomiska vapen.

De som utsätts för våldet och protesterar kallas terrorister och blir föremål för utrotning.

Bakvända världen som Eduardo Galeano skriver

men så behöver inte världen se ut, förhärdas inte utan se till alla goda och fina sidor av livet, annars blir du själv en svartalf (Lars Magnar Enoksen: Vikingarnas gudar och myter sid 22)


Håller med om allt du skriver.

Det är väl så, att så fort det kommer in en högre värdering som man kan hålla sig till, så uppkommer möjligheten att dela in sina medmäniskor i goda och onda. Med just de följder du beskriver.


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2009, 14:03 »
Vissa kristna fundamentalister startar krig, ockuperar, ...

Du skriver i presens, Stigman, är vi kvar på vikingatiden eller är det här tråden för allmän filosofi/misantropi?

/Mats

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2009, 05:09 »
Under den senaste sionistiska massakern slog jag upp berättelsen om Sodom och Gomorra.
Gud tyckte inte om människorna där utan lät elda upp alla, utom Lots familj, med eld och svavel.

Men innan har Lot för att freda sina gäster, Guds undersökninskommisarier, varit på väg att utlämna sina döttrar till massvåldtäkt av stadens män.
Och senare beskrivs hur döttrarna super Lot full, ligger med honom och föder hans barn.

Finns det några liknande berätterser om massvåldtäkt , incest och folkmord i de norröna sagorna?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2009, 16:41 »
Nåja, folkmord beskrivs ganska väl i flera sagor, Hastings massakar i staden Luna finns
exempelvis omnämnt på flera ställen, liksom barnamord.
Gudarna hade dock ofta blygsammare straff än Javhe, i Snorre straffas exempelvis vikingarna av Oden med magsjuka.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #9 skrivet: februari 12, 2009, 22:48 »
Nåja, folkmord beskrivs ganska väl i flera sagor, Hastings massakar i staden Luna finns
exempelvis omnämnt på flera ställen, liksom barnamord.
Gudarna hade dock ofta blygsammare straff än Javhe, i Snorre straffas exempelvis vikingarna av Oden med magsjuka.

Vilka källor nämner "Håstein"/"Hasting"" och "massaker" i Luna?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #10 skrivet: februari 13, 2009, 09:39 »
Vi har.
 Dudo band 1: De moribus et actis Normandiae ducum
På danska :Dudo Normandiets historie under de første hertuger / [af] Dudo ; oversat og kommenteret af Erling Albrectsen 1979 (kan beställas på stadsbibliotek för kr 5:-)
Wace: Roman de Rou
Benoits krönika
Prudentius Frankiska kungliga annaler 860

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #11 skrivet: februari 14, 2009, 00:12 »
Man kan väl lita på att Alcuins adepter gjorde vad dom kunde för att stigmatisera den heliga tros fiender? Var inte dom fruktansvärt hedniska normanner själva grundbilden på Ondskan, pr. definition...?!   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #12 skrivet: februari 16, 2009, 09:05 »
Visst är källorna till vikingatiden utom runorna, skrivna av dess fiender. Men även 800-talens inbördeskrig beskrivs ungefär likadant. Vikingarna var varken bättre eller sämre än sin samtid, men givetvis betonar källorna deras grymhet, svekfullhet noch hänsynslöshet.
Hos källorna från Normandie finns dock även en viss stolthet i berättelsen.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Livsfilosofi på vikingatiden
« Svar #13 skrivet: december 06, 2009, 09:13 »
Jag kanske kan få föreslå en läsning av Nietzsche, "Bortom ont och gott". han är av den meningen att Kristendomen är ett moraliskt slavuppror, som menar att de överlägsna per definition måste vara onda, just för att de har makten. Normanderna var nog inte ondare än de flesta, åtminstone hoppas jag inte det, då Vilhelm är en av mina anfäder.....

Det där med sionister och kristna fundamentalister luktar lite konspirationsteori. För övrigt brukar väl den enes frihetskämpar vara den andres terrorister?

Individualism och kollektivism kommer och går i vågor genom historien, vilket lättast kan studeras genom variationen i gravskick över tid.

Jag är emellertid övertygad om att vikingarna var betydligt mer vidsynta än vad många kanske tror; de släppte ju faktiskt in kristendomen i landet.