Författare Ämne: Vikingaliv på vintern  (läst 3591 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vikingaliv på vintern
« skrivet: januari 30, 2006, 23:02 »
I söndags avslutade sex män och en kvinna åtta dagars autentiskt vikingatida vinterboende i Fotevikens Vikingareservat. Intressanta erfarenheter har gjorts om rök, värme, vedåtgång, hunger och sociala aspekter. Temperaturen har hela tiden pendlat mellan 3-10 minusgrader.
Se mer http://www.trelleborgsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060127/TRELLEBORG/101270759/1078/VELLINGE

Utloggad Halvdan

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Vikingaliv på vintern
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2006, 09:01 »
Låter som de har haft en mycket intressant upplevelse.

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Vikingaliv på vintern
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2006, 09:11 »
Vilket kanon-initiativ! Särskilt med tanke på vintern. Det är lätt att leva forntida liv under sommaren. Jag tror att behovet av skydd, som t.ex. vintern bär med sig, ger och tvingar fram en gemenskap som vi idag inte kan föreställa oss. Detta blir ett bra sätt att skapa den känslan av, något som jag tror går förlorat idag när vi inte är beroende av varandra på samma sätt. En utomordentlig metod att omsätta fantasi till verklighet...och att sedan begripa innebörden i hur det kan ha tett sig. Jag gillar dessutom slukommentaren. Vedhuggning är tungt! Jag tror att detta är en viktig ingång i att skapa förståelse och inlevelse i hur livet kan ha varit förr. Här finns massor att lära (och tjäna pengar till kulturarvet)! Hoppas att det dyker upp på fler ställen, men att det är autenciteten som premieras och inte jippokänslan!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Vikingaliv på vintern
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2006, 16:36 »
kanske varma kläder var metoden i stället för varmt stort rum. lasse bengtsson i tanum och lena edblom i gene har också provat rök och kyla.