Författare Ämne: Hålla Föredrag  (läst 3706 gånger)

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Hålla Föredrag
« skrivet: januari 29, 2006, 23:06 »
(Hoppas att titlen stämmer överrens med Regel 5 :) )

Jo, det är så att jag ska hålla föredrag om hur det var att jobba som arkeolog på Irland i somras.
Förhållningsreglen är att det inte ska vara ett kåseri, utan hålla sig kring själva arbetet.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på upplägg och så, eftersom jag aldrig gjort ngt liknande innan.
Som det ser ut nu är mitt upplägg ungefär som följer:
1) Kort presentation om vart jag grävde och varför man grävde där, med vackra kartor.
2) Vad vi grävde på "min" site, med kort information om anläggningarna och vad de var och användes till, med vackra bilder.
3) Själva arbetet, hur det gick till väga rent praktiskt osv. Med måttband, teodolit, blåsor i nävarna, skärslev och hacka. Att vi inte sållade och så, med så många vackra bilder jag kan hitta bland papperskopior och digitala dito.

Verkar detta vara ett vettigt upplägg? All feedback uppskattas!
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Hålla Föredrag
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2006, 04:30 »
Upplagget kan nog vara en god grund beroende pa for vem som du skall forelasa. Om det ar for studenter bor du nog lagga till en punkt rorande hur man du gick tillvaga for att fa jobb, ungefar vad man kan krava i lon, vad det kostar att bo och andra praktiska detaljer. Det kan nog ocksa vara pa sin plats att beskriva vilka arbetsuppgifter man far och hur arbetet ar upplagt i praktiken.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Hålla Föredrag
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2006, 07:54 »
Jag tror att hela processen att gräva på Irland vore bra. Kronologiskt upplägg vore nog bra, från förberedelserna hemma, till resan, utgrävningen, livet där och hemresan.

Gränsdragningen mot kåseri kan alltid bli hårfin. I regel uppskattas en bra berättelse (eftersom folk kommer ihåg den) framför ett uppradande av fakta (hur interssanta de än är). Beskrivande bilder/foton av platser, folk etc är förstås bra. I huvudsak tror jag att reflektioner och jämförelser med det som kan anses vara normen för åhörarna är nyttigt.

/Henrik

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Hålla Föredrag
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2006, 09:55 »
Citera
hur man du gick tillvaga for att fa jobb, ungefar vad man kan krava i lon, vad det kostar att bo och andra praktiska detaljer


Glömde lägga till den punkten, vilken inte hade gått mig förbi :) Det var mest det att jag jobbat lite med punkt 1-3 innan jag skickade igårkväll.

Citera
I huvudsak tror jag att reflektioner och jämförelser med det som kan anses vara normen för åhörarna är nyttigt.


Kanske skulle påpeka att många av de som troligen kommer är AB-studenter som inte kommer att vara på sin första grävning förrän i Maj.

Jag har tänkt att berätta om vad som skiljer en exploateringsgrävning från den seminariegrävning de kommer att göra ute på den blåsiga Ajvidefältet. Men det är också ett problem att de INTE har några referenser än...

Citera
Kronologiskt upplägg vore nog bra, från förberedelserna hemma, till resan, utgrävningen, livet där och hemresan.


Tanken, och riktlinjerna, med föredraget är att det ska inrikta sig på arkeologin, inte livet, sas. Men det är ju inget som hindrar att man har med ett antal rader under det som kommer bli Punkt 4. Söka jobb, lön osv.

Ni har gett mig ett par funderare, och det tackar jag väldigt mycket för. Jag får leta genom mina bilder igen, leta upp en scanner på skolan och scanna lite pappersbilder och se vad jag får ihop.
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!