Författare Ämne: Brandehus/Starigard  (läst 3291 gånger)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Brandehus/Starigard
« skrivet: januari 27, 2006, 19:37 »
I ett kommande nummer av Fornvännen så har jag skrivit en recension av ett arbete som handlar om naturvetenskapliga underökningar i och omkring det slaviska fästet Starigard (nuvarande Oldburg), som under vikingatiden tydligen var en handelsplats som konkurrerade med Ribe. Jag har försökt få tag på arkeologiska och historiska data om denna handelsplats på svenska eller engelska, men kammat noll. Är det någon som kan hjälpa mig finna det, eller som kan berätta lite om platsen?

Utloggad Mats R

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Brandehus/Starigard
« Svar #1 skrivet: april 25, 2006, 23:11 »
Jag föreslår att du tar en titt på "Starigard/Oldenburg : Hauptburg der Slawen in Wagrien". Neumünster : Wachholtz, 1984 och "Starigard/Oldenburg : ein slawischer Herrschersitz des frühen Mittelalters in Ostholstein / herausgegeben von Michael Müller-Wille. Neumünster : Wachholtz, 1991.

Även om det är på tyska kan du inte kringå detta centrala verk.

Vassego'!

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Brandehus/Starigard
« Svar #2 skrivet: april 27, 2006, 12:46 »
Ah, tackar!
När vi ändå är inne på detta, hur kommer det sig att plattsen verkar vara så lite kännd som vikingatida handelsplatts i Norden. Jag har inte hittat den i någon Svensk sammanställning eller diskussion över vikingatida handelsplatser runt östersjön, vilket känns lite underligt. Är den för liten för att omnämnas, eller för oviktig på annat vis?