Författare Ämne: Arkeologi och Samhälle  (läst 4045 gånger)

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Arkeologi och Samhälle
« skrivet: januari 27, 2006, 18:48 »
Nu har minisymposiet Arkeologi och Samhälle i Lund avslutats. Som student har det varit två intressanta dagar på många sätt. Första dagen handlade mycket om Utgrävarna som tas upp i utgrävartråden. Andra dagen var mer inriktad på arkeologins roll i samhället samt det togs upp hur arkeologin har påverkat samhället på olika sätt exempelvis vid olika engagemang med mera.

Efter föreläsningar och diskussioner mellan arkeologer, lärare, museifolk med flera och symposiets avslutande tog jag mig hem. Jag började fundera på vad vi kommit fram till egentligen. Ett par föreläsningar var lite mer konkreta än de övriga och pekade på att arkeologi börjar bli populärt på olika sätt något som arkeologerna borde ta fasta på. Men i övrigt känns det för mig som student på min andra termin att det inte kom fram så mycket konkret hur arkeologin ska kunna locka människor att bli intresserade. Jag anser att även allmänheten borde ha deltagit för att några skulle kunna säga hur de blir lockade av arkeologi. Till sist blev det nästan som om att ingen visste ju säkert vad allmänheten vill ha och är intresserad av. Utgrävarna och teve är dock ett ganska bra sätt att nå en bred publik även om serien inte var helt lyckad var många överens om.

Därför är jag nu intresserad av era åsikter här på forumet oavsett om ni är arkeologer, studenter, museianställda, ”allmänhet” eller nåt annat. För att få igång en debatt skriver jag lite stödfrågor som togs upp under den sista debatten. En vassare humaniora? Vad vill folket ha? Vad serveras? Vad vill arkeologerna?

Mvh Fredrik

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Arkeologi och Samhälle
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2006, 16:42 »
Jag kan ju bara utgå från vad jag själv tycker är intressant när det gäller arkeologi och hur den kan "marknadsföras". Vad folket vill ha är nog det som forna Vetenskapens värld visade när programmen var som bäst (E-types farsa). Här blandades spänning med fakta och myt. Man fick en dos historia och mycket vetande, sådant gillar amatörhistorikern/arkeologen, åtminstone jag. Utgrävarna var bra, men grävde inte nog djupt, kunde gärna gått längre tillbaka i tiden och ruskat om lite i historien. Det utbud som finns idag för den intresserade amatörarkeologen är ju på internet. Ett helt hav med information kan nås av hela världen, men källan är ju inte alltid tillförlitlig. Här kanske även vetenskapen inom arkeologin kunde lägga ned sin tid och informera för allmänheten vad som är på gång och vad som hänt. Riksantikvarieämbete är ju lite tråkiga, men i brist på annat så...
Indiana Jones är dock fortfarande bäst :D .
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologi och Samhälle
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2006, 22:21 »
Populärvetenskapen är viktig eftersom det är den som folk i allmänhet läser. Man kanske skulle trycka hårdare på att de som disputerar även skall publicera en populärvetenskaplig version av avhandlingen, möjligvis i en antologi tillsammans med andra disputerade från samma år.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Arkeologi och Samhälle
« Svar #3 skrivet: februari 17, 2006, 19:24 »
Citat från: "Gorm"
Man kanske skulle trycka hårdare på att de som disputerar även skall publicera en populärvetenskaplig version av avhandlingen, möjligvis i en antologi tillsammans med andra disputerade från samma år.

/Johan


Låter utmärkt tycker jag. Finns det någon sådan antologi utgiven är jag väldans intresserad!  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Arkeologi och Samhälle
« Svar #4 skrivet: februari 17, 2006, 22:49 »
I går hade Malmö kulturmiljö vernissage på Koggmuseet i Malmö av en utställning om medeltiden som de låtit två mellanstadieklasser göra efter att två arkeologer hjälpt eleverna under hösten. Det blev också en teaterföreställning. Jag filmade själv hela evenemanget och har nu klippt ihop en film som vi gratis kan sprida i skolorna. En följdfråga utifrån detta: när man talar om populärvetenskap är det oftast frågan om publikationer eller större tvproduktioner. Videofilmar arkeologerna överhuvud taget aldrig själva sina utgrävningar? Med den nya, enkla videotekniken är det hur lätt som helst att göra spännade, korta eller längre inslag på olika teman som på ett lika enkelt sätt kan spridas till intresserade. På hur många grävningar använder man egentligen detta media som en del av dokumentationsförfarandet?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Arkeologi och Samhälle
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2006, 12:00 »
Citat från: "Sven lagman"
Med den nya, enkla videotekniken är det hur lätt som helst att göra spännade, korta eller längre inslag på olika teman som på ett lika enkelt sätt kan spridas till intresserade.


Det här är ju ett ypperligt sätt för arkeologin att komma ut i samhället och väcka intresse och debatt. :D  Arkeologer kanske även skulle behöva gå en mediautbildning?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologi och Samhälle
« Svar #6 skrivet: februari 19, 2006, 21:13 »
Citat från: "Krax"
Det här är ju ett ypperligt sätt för arkeologin att komma ut i samhället och väcka intresse och debatt. :D  Arkeologer kanske även skulle behöva gå en mediautbildning?


Kan ju kanske vara ett tips för er som funderar på vad ni skall kompletera med för ämnen. Det gäller att sticka ut. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :