Författare Ämne: Kontextuell metod?  (läst 7590 gånger)

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Kontextuell metod?
« skrivet: juni 17, 2004, 09:28 »
Jag tänkte höra om det är någon som vet hur stor andel av utgrävningarna i Sverige som utförs med någon form av kontextuell utgrävningsmetod, t ex av Harris modell?

/Henrik

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kontextuell metod?
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2004, 10:04 »
Om jag inte minns helt fel så använde man sig av den metoden när de grävde i Sigtuna, men någon egentlig siffra har jag inte. Den är ju överlag att föredra vid stadsgrävningar som ofta har en kompliserad stratigrafi.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Kontextuell metod?
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2004, 12:43 »
Jo vi använde Harrismatriser i Sigtuna (i alla fall i Professorn-grävningen under 1999-2000, men inte tidigare).

Jag funderar lite över utbredningen i resten av Sverige, och om det används även på komplicerade gravhögar (med t ex flera skeden i) eller på boplatser utanför stadsmiljö.

/Henrik

Utloggad The Brimstone Cowboy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Kontextuell metod?
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2004, 13:18 »
Jag tror det börjar gå över till att man ibland även gräver gravar kontextuellt, folk har väl börjat inse hur mycket de missade tidigare  :)
hen the going get weird, the weird go professional!
Well, we do. But the weirdness do not seem to get the upper hand of the
topics. And so topics resluts in bullshit.

-Buy the ticket, take the ride-

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kontextuell metod?
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2004, 19:58 »
Om någon är intresserad så fick jag denna länk skickad till mig från arkeologi-listan på Yahoo. Det är ett program som används när man ägnar sig åt Harris Matrix.

http://www.stratify.privat.t-online.de/

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Kontextuell metod?
« Svar #5 skrivet: november 19, 2004, 12:49 »
SCR har t.ex. använts i stadsgrävningar i Lund 93 och frammåt, Uppsala ca 95 och frammåt, Norrköping/Linköping 1999 och frammåt, Karlstad 2003-4. I Stockholm har man säkert också använt det, men inte i lika stor skala. Sverige var hursomhelst lite efter med den här metoden. Som jag förstått det infördes den efter eftarenheter vid utgrävningar i Trondheim i början av 90-talet.

Utloggad LOR

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Kontextuell metod?
« Svar #6 skrivet: december 14, 2007, 22:26 »
Citera
SCR har t.ex. använts i stadsgrävningar i Lund 93 och frammåt, Uppsala ca 95 och frammåt, Norrköping/Linköping 1999 och frammåt, Karlstad 2003-4. I Stockholm har man säkert också använt det, men inte i lika stor skala. Sverige var hursomhelst lite efter med den här metoden. Som jag förstått det infördes den efter eftarenheter vid utgrävningar i Trondheim i början av 90-talet.
Jeg ser jeg er noen år for sent ute med å komme med et innspill, men, men. I Trondheim har man benyttet seg av stratigrafisk metodikk siden begynnelsen av 1970-tallet, og fra slutten av tiåret har man benyttet såkalt "single-contex-dokumentasjon". Grunnen til dette er at det på 70- og 80- tallet oppstod ulike "metodeskoler" i Norge. På grunn av få kvalifiserte arkeologer i Norge, kom det mange utenlandske arkeologer til landet for å delta på de store byutgravningene (stadsarkeologi). I Oslo og Tønsberg var det mange svenske arkeologer som jobbet (den såkalte svenske skolen), i Bergen var det først og fremst norske arkeologer (den norske skolen) og i Trondheim hadde man mange briter (den engelske skolen). I Trondheim medførte dette at man tok i bruk stratigrafisk graving av store flater, single-context-dokumenstasjon og Harris-matrise. Dette i motsetning til for eksempel Bergen, hvor man gravde i mindre flater og la større vekt på profilvegger. I dag er det en blanding av disse ulike "skolene" som praktiseres.

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Kontextuell metod?
« Svar #7 skrivet: december 30, 2007, 15:11 »
Jo vi använde Harrismatriser i Sigtuna (i alla fall i Professorn-grävningen under 1999-2000, men inte tidigare).

Det gör man fortfarande. ;)

Utloggad finnaithe

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Kontextuell metod?
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2008, 23:29 »
En bra uppfattning om vad som pågår i Norden när det gäller Stratigrafisk metod kan man få här:

http://org.utu.fi/muut/skas/stratigrafi/