Författare Ämne: SVT gör kärlekssaga i vikingamiljö  (läst 4765 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SVT gör kärlekssaga i vikingamiljö
« skrivet: januari 23, 2006, 21:57 »
Svt planerar att spela in en kärlekssaga i vikingamiljö, mellan en hövdingadotter och en trälpojke, skriven av manusförfattaren till "Skärgårdsdoktorn". Luktar kalkon men den som lever får se. :)

Läs mer här.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SVT gör kärlekssaga i vikingamiljö
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2006, 23:09 »
Det är fasligt vad det görs mycket om vikingar nu för tiden. Det är synd att inte fler perioder ur vår fantastiska förhistoria framhävs. Varför inte någon spännande dramatisering från bronsåldern. Varför inte en roman från stenåldern som kan bli film. Kan man göra femtio oändliga tv-avsnitt om ett flygplan som kraschar (Lost) kan man säkert göra två timmar om en stenåldersmänniska som får en dös över sig. Ärligt talat - varför lyfts inte vår forntid bortom vikingatiden fram mer än bara i "faktaprogram" efter ett givet och förutsägbart mönster? Varför inte riktiga spelfilmer på temat? Eller långa och spännande dramaserier om t.ex. Worsaa, Thomsen, Montelius eller någon annan fantasieggande person från den nordiska arkeologins barndom. Beror det bristande intresset på att ämnet bara behärskas av arkeologer? Ni som är unga och hungriga och brinner för arkeologin - här borde finnas en spännande, ny nisch för er.

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SVT gör kärlekssaga i vikingamiljö
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2006, 23:20 »
Citera
Ni som är unga och hungriga och brinner för arkeologin - här borde finnas en spännande, ny nisch för er.
. Ja, det kanske skulle vara något att satsa på i framtiden som arkeologistudent.

Att vikingatiden är så fokuserad av media tror jag har flera orsaker, det är en period som det finns ganska mycket information både från utgrävningar och även skrifter. Det är dessutom en spännande tid där det händer mycket. Det känns lite som att vikingatiden lyfts fram som ytterligare en "stormaktstid" i Norden.

Men jag håller med, jag skulle gärna se filmer mm som avhandlar forntiden innan vikingatiden. Även att dokumentärer om exempelvis Montelius skulle göras skulle vara intressant. Utgrävarna var väl inte helt lyckade arkeologiprogram men vi kan ju hoppas att detta var början på att arkeologi och att vår forntid får mer positiv uppmärksamhet i media.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SVT gör kärlekssaga i vikingamiljö
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2006, 23:40 »
Om det ska bli bra resultat måste arkeologerna själva se till att de lyfts fram från den tämligen passiva roll de numera ofta har i bakgrunden. I alltför många produktioner ses tydligt hur de som verkligen behärskar historien får vika sig för tv-producenter, manusförfattare eller andra etablerade som inte vet ett dyft om ämnet men som bestämmer. Tror att det delvis beror på att man som humanist är stolt om man bara får vara med och synas, att man fortfarande tror att det är så märkvärdigt att göra TV och film. Vill inte på något viss göra ner producenter men jag är helt övertygad om att det finns unga förmågor inom arkeologin som kan axla ansvaret och lära sig att skriva manus, dramatisera, filma etc. Sätt igång.

Utloggad Askve

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SVT gör kärlekssaga i vikingamiljö
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2006, 00:08 »
Jag håller med om kalkonvarningen.
Det som nog aldrig skulle kunna hända då,kan nu ske med manusförfattares och svts hjälp.
Det var "nog" inte ett jämlikt samhälle som tillät sådana "gränsöverskridanden".

Men,,,,det är i alla fall trevligt att den tiden behandlas på "ett positivt sätt".
ellre en skeppssättning än en motsättning. / Askve

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SVT gör kärlekssaga i vikingamiljö
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2006, 09:58 »
Citat från: "Sven lagman"
Eller långa och spännande dramaserier om t.ex. Worsaa, Thomsen, Montelius eller någon annan fantasieggande person från den nordiska arkeologins barndom.


Jag håller stenhårt på Georg Sarauw! Tänk er en Svensk-Dansk produktion om biologen som grävde ut Maglemose, ingick i den internationella kökkenmöddingkomissionen, kom på kant med Sophus Müller (Nationalmuseum i Köbenhavn) och flyttade till Göteborg. Anställdes som göteborgs museums första arkeolog, startade systematisk inventering efter fornminnen på 1910-talet (i princip samma upplägg som RAÄ kopierade på 1930-talet). Gifte sig med sin assistent (Elin) på museet. Allt detta mitt under brinnande krig. Lyckades få 50.000 kr att göra en arkeologisk utställning för inför Göteborgsutställningen 1923 (djäklar vad mycket pengar det var på den tiden).... Han arrangerade internationella arkeologiska konferenser i Göteborg mm mm. Här har vi en arkeolog av högsta världsklass som tveklöst varit med och formerat arkeologin så att den är vad den är idag, men han är tämligen okänd av alla som inte har anknytning till Göteborg. (Jan Erik Sjöberg har skrivit en fantastisk biografi om detta märkliga levnadsöde, Att återerövra det förflutna heter den, mkt läsvärd).

Kan man tänka sig Kim Bodnia i rollen som Georg? Någon som har ett förslag på vem som skall spela Sarauws parhäst Johan Alin? Stellan Skarsgård kanske? Vem skall spela "skurken" Sophus Müller? Vem skall spela Elin? Och framför allt, låt von Trier och Roy Andersson dela på regiarbetet så har vi en produktion vars like saknas i TV-historien. Jag tror att vi kan nöja oss med två säsonger om vardera 12 st 45 minutersavsnitt... Det inledande skall givetvis vara ett dubbelavsnitt!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/