Författare Ämne: Vikingatida hus på Birka  (läst 6386 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vikingatida hus på Birka
« skrivet: januari 21, 2006, 22:34 »
Riksantikvarieämbetet och Strömma kanalbolaget kommer att uppföra vikingatida hus på Birka. Redan i sommar ska besökarna kunna se hur husen i den forna handelsstaden - kanske - såg ut.

Läs mer här. [DN]
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Vikingatida hus på Birka
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2006, 09:06 »
Själva husbyggandet blir nog inte några problem - jag känner byggarna och de är både kunniga och seriösa - det är vad som är tänkt att visas i husen som jag har mina dubier om (I fear the Greeks...).

-Att bygga husrekonstruktioner är som bekant mycket lätt i förhållande till att sedan verkligen använda dem seriöst. Man skall ha i åtanke att det i slutänden - och som Krantz mycket ärligt erkänner - handlar om besökssiffror, alltså pengar.

Som vanligt så får de som håller sig levande se.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Vikingatida hus på Birka
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2006, 22:20 »
i dag planerade vi lite till för fornbyn i Haninge...
annars rustas Hogslaby i Botkyrka med ny smedja och planerad hall
inga människor ..inga hjärtan...ingenting...
lite allmän galla över Etyps smutsprat
i det här landet är det svårt att samarbeta för vissa

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Vikingatida hus på Birka
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2006, 22:19 »
Man får verkligen hoppas att detta denna gång blir verklighet. RAÄ har ju i många år velat bygga denna rekonstruktion men tydligen inte fått ihop pengar.

Jag har min konstsmidesverkstad på Sturehov Slott där Birkabåten lägger till och har därför pratat med många besökare som just kommit med båten från Björkö och varit riktigt besvikna. " Man såg ju ingenting utom några kullar ! Hur såg det verkligen ut ?"

Bra ur alla synpunkter om man nu lyckas få till rekonstruktioner av de utgrävda kvarteren !

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Vikingatida hus på Birka
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2006, 15:17 »
Nu ploppar fornbyar upp som svampar ur jorden, om tio år har varje landskap och kommun sin egen lilla fornby, och E-type har en...öh...E-type-by. Hur som helst så lockar det säkert turister och ger oss arbete. Vad ska vi annars göra när alla fabriker flyttar utomlands och lämnar oss i sticket. Tillbaka till forntiden!  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Vikingatida hus på Birka
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2006, 20:50 »
Instämmer med Krax back no native :!:  :lol:
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.

Utloggad Ptah

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Vikingatida hus på Birka
« Svar #6 skrivet: mars 28, 2006, 09:34 »
Citera
Vad ska vi annars göra när alla fabriker flyttar utomlands och lämnar oss i sticket. Tillbaka till forntiden!


Som kungen sa: "För Sverige ur tiden" eller " för sverige urtiden"....

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vikingatida hus på Birka
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2006, 20:10 »
dn.se finns en artikel om husbygget.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vikingatida hus på Birka
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2006, 22:50 »
Läste DN-artikeln med ett smil på läpparna. Man drömmer om 42 hus i framtiden med motiveringen: "i Foteviken i Skåne finns ett projekt med målet att bygga 40 hus - och Birka borde ju ha fler eftersom det var rikets förnämsta handelsplats." Kommer därför i morgon att ge order om att vårt mål i Foteviken blir 43 hus. :P  

Vi håller för närvarande på att avsluta vårt stora försvarstorn på dryga åtta meters höjd men sedan får vi uppenbart kasta oss över byggandet av "vanliga" hus igen. Nu glömmer i och för sig artikelns sagesman att vi på den tiden var danskar här nere så vi känner nog större behov av att jämföra oss med Nordens förnämsta vikingastad, Haitabu.

Projektet på Birka verkar dock seriöst även om jag inte förstår vitsen med att mäta med knutrep samt att inte använda penna. Tumstock samt blyertspenna istället för kol kan knappast påverka resultatet. Dessutom är vad jag vet den äldsta mätstocken av trä hittad vid en bronsåldersgrav från ca 1300 f.Kr i Danmark. Vi önskar dock Birkagänget lycka till. Det har länge behövts några husrekonstruktioner så att vanliga besökare kan få hjälp att förstå hur det en gång faktiskt såg ut på den ön.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vikingatida hus på Birka
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2006, 15:28 »
Läs mer om rekonstruktionerna på raä.se.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :