Författare Ämne: Petrés kamtypologi  (läst 6000 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Petrés kamtypologi
« skrivet: januari 19, 2006, 12:33 »
Man får ofta höra att Bo Petrés kamtypologi för Lovö inte kan användas någon annanstans. Har det gjorts andra kamtypologier i mälardalen som visar att Betrés typologi endast är representativ för Lovö? Om det inte finns några andra typologier, vad gör Lovö såpass unikt att de har en helt egen ornamentik?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Hol Mats

  • Novis
  • Antal inlägg: 19
Petrés kamtypologi
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2006, 13:06 »
Det som gör Lovö unikt är det faktum att man grävt där i två decennier. Det gör att man kan se likheter där. Det är inte samma sak överallt. Materialet är så pass stort på Lovö att en typologi kan framställas där. Detsamma gäller Petrés pärlhorisont. Utarbetad på Lovömaterial, applicerbart på Lovö.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Petrés kamtypologi
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2006, 13:13 »
Lovöprojektet startade så tidigt som 1958. Fortfarande, varför skulle inte kamtypologin gå att applicera på närliggande områden såsom andra Mälaröar? Lovö lär knappast varit så pass issolerat så att man utvecklat en egen ornementik på kammar som inte existerar i närliggande områden.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Hol Mats

  • Novis
  • Antal inlägg: 19
Petrés kamtypologi
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2006, 13:38 »
Du har givetvis rätt Gorm. Men du måste ha i beaktande att en viss försiktighet bör iakktagas när det kommer till jämföranden mellan olika platser. Kammarna på omkringliggande mälaröar kan självklart ha likheter, och till och med se exakt likadana ut. Detta gör dem dock inte allmänrådande. Man kan hitta ett fragment på en plats, säga att "den här påminner mig om ett liknande fynd på Lovö". Därvid slutar likheterna. Jag har personligen vid flera tillfällen hittat pärlor som liknar de jag fann på Lovö men inte alls faller in i Petrés pärlhorisont. Trots ålder och geografisk närhet.

Ornamentiken finns över hela landet men inte typologin, den finns bara på Lovö. Detsamma gäller andra ornerade artefakter. Gropkeramik finns överallt men likheterna är lika många som olikheterna. Kan man då använda en viss typologi till alla? Inte enligt mig. Man kan ha det i bakhuvudet, kalla det förförståelse om du vill, när man fyndar på en plats, vilket är bra. Det tyder på att man är påläst.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Petrés kamtypologi
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2006, 13:47 »
Savitt jag forstatt sa fungerar den ganska bra pa malardalsmaterial med vissa undantag, t ex Birka, Adelso och Helgo. Men detta beror sannolikt pa att dessa miljoer till viss del ar undantag aven i malardalen. Manga gar t ex anvant sig av Birka kronologierna pa olika stallen i landet och dessa fungerar inte overdrivet bra utanfor sin kontext.

Mvh

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Hol Mats

  • Novis
  • Antal inlägg: 19
Petrés kamtypologi
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2006, 13:57 »
Korrekt Magnus! Allt handlar om kontext. Med en hel del ironi undrar jag vad mer finns i mälaren förutom de platser du räknade upp? :wink:

Det handlar inte, som gorm så vist sa, om en isolering. Snarare om ett aktivt val. Återigen; kontexten är a och o.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Petrés kamtypologi
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2006, 14:01 »
Absolut, fler daterbara fynd måste till för att göra en korekt datering. Har det förresten gjorts några jämnförande arbeten? Ett bra uppsatsämne om inte annat. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
Petrés kamtypologi
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2006, 00:38 »
Var kan jag läsa hans kamtypologi? Vi hittade nämligen ett kamfragment ute på Lovö (dock ej i 'vår' grav), som daterades till sent 800-tal AD, p.g.a. enligt Bo Petré det ditmålade svarta strecket som löpte tvärs över framsidans ornamentik!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Petrés kamtypologi
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2006, 01:59 »
Vad jag vet så finns det en kamtypologi som en forskarstudeande utarbeatat. Denne blev emellertid sur på Svensk arkeologi och försvann. Själva typoilogin lär dock några hunnit lära sig och utvecklat för lokala behov.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Petrés kamtypologi
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2006, 10:03 »
Citat från: "Herulen"
Vad jag vet så finns det en kamtypologi som en forskarstudeande utarbeatat. Denne blev emellertid sur på Svensk arkeologi och försvann.


Lätt hänt... Man får inte ha för höga krav på vare sig livet, lönen eller karriären ifall man skall syssla med svensk arkeologi.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Petrés kamtypologi
« Svar #10 skrivet: maj 15, 2006, 10:35 »
Citat från: "Medea"
Var kan jag läsa hans kamtypologi? Vi hittade nämligen ett kamfragment ute på Lovö (dock ej i 'vår' grav), som daterades till sent 800-tal AD, p.g.a. enligt Bo Petré det ditmålade svarta strecket som löpte tvärs över framsidans ornamentik!


I Petrés Arkeologiska undersökningar på Lovö. Del 4. Bebyggelsearkeologisk analys från 1984 tas typologin upp. Sedan dess har det skrivits ett antal uppsatser som applicerat typologin på annat material. Knalla ner en trappa till arkeologen så får du säkert veta mer. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
Petrés kamtypologi
« Svar #11 skrivet: maj 17, 2006, 01:09 »
Pratade med Bosse igår vid lunchen... han sa att denna typ av kamfragment (som jag beskrev ovan) har hittats på en rad olika platser i Mälardalen, vilket tyder på att dessa objekt såldes av 'kringresande hantverkare' vid den här tiden, och att de var en produkt tillverkad på just Lovö...

Får ta och titta in på SUB alternativt arkeologiinstitutionen när jag får tid - vi slutar vid 16.00 och det tar sin lilla tid att ta sig till universitetet därifrån.