Övrigt > Religionshistoria

Drakar

(1/2) > >>

Joakim:
Hur stort inflytande har drakarna i det arkeologiska materialet från vikingatiden? Är det någon som vet?

Drakskeppen, drakar på hällbilder, i ortnamn osv.

Hur långt tillbaka i tiden har man belägg för påståendet om drakar (i hela världen)? :?:

Leif:
Jag vet inte riktigt, men vill passa på att tipsa om en helt fenomenal bok:

Adrienne Mayor. 2000. The first fossile hunters. Paleontology in greek and roman times. (Princeton university press)

Genom att arbeta med fynd av fossil i konkreta arkeologiska kontexter så visar Mayor att antikens människor hade rent konkreta belägg för sin tro på allehanda monster. De hade ju faktiskt funnit såväl ben som tänder av de monster som myterna tar upp. Fossilerna (ekofakter) blev i dessa kontexter viktiga artefakter. Har för mig att det finns en katalog över fynd i boken också, men minns inte riktigt för det var länge sedan jag  läste den....

Joakim:
Kan det inte vara så att forntida människor kom över ben från dinosaurier på ett eller annat sett och sedan tolkat dem som olika typer av varelser och monster som t.ex. drakar

Gorm:
Om du efterlyser eldsprutande drakar med vingar så kommer du troligtvis att stöta på problem. ;) Rundjuret på runstenarna (och andra föremål i urnesstil) är dock helt klart draklika och kan vara vädra att titta på.Vidare har du ju Nidhögg som gnager på världsträdets rötter, Midgårdsormen samt Fafner (som bl a återfinns på Sigurdsrisningen).

I Osebergsskeppet återfanns dessutom stoplar med drakliknande huvuden, jag kan dock inte dra mig till minnes om dessa är t ex högsätesstolpar eller tillverkade för att sitta i fören på skeppet. Någon som vet?

/Johan

Sven lagman:
Det är svårt att avgöra vad som menas med drake resp orm. Huvudena från Oseberga kan inte tillskrivas drakar, de kan lika gärna var ornamentrika ormhuvuden eller huvuden till fyrfotade djur, motiv som ju finns i djurornamentiken från tiden. Har runstensdjuren vingar? Är det inte här mestadels frågan om fyrfota djur eller ormar i konstrik inslingrad stil?

Slog i Fotevikens databas om företeelser i isländska sagor på ordet "drake" och fick bara fem nedslag, fyra syftande på skepp. Märkligt är att när Snorre beskriver slaget vid Svolder är kungens skepp en "drake" som kallas "Ormen långe". En annan "drake" kallades "Ormen korte". Om Ormen långe berättas "Kungen kallade skeppet Ormen, för när seglen var i luften skulle de vara som drakens vingar." Detta verkar ju vara allmän begreppsförvirring!

Det femte nedslaget i vår databas kom från Völsungasagan där en man hade en drake målad på skölden. "Det fanns en drake på alla hans vapen, så att den som såg den visste vem det var som kom där, dvs alla de som hade erfarit att han hade dödat den stora drake som väringarna kallade Fafner."

Hur förklara att man sätter likhetstecken mellan en orm och en drake? Kan det vara så att ormmotivet är det ursprungliga nordiska och att detta, när sagorna nedtecknades efter vikingatiden, blandats ihop med då populära draklegender?

Vad finns det egentligen för säkra autentiska bilder från vikingatiden som verkligen visar en drake med vingar? Kunde vara spännande om någon kan tipsa.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion