Författare Ämne: Vad gillar ni mest med arkeologi?  (läst 6510 gånger)

Utloggad The Brimstone Cowboy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« skrivet: juni 15, 2004, 11:59 »
Gräva, mäta in med totalstation, forska, tvätta ben, rita profiler, ligga i gräset och sova medan de andra jobbar, inventera, osv osv?
hen the going get weird, the weird go professional!
Well, we do. But the weirdness do not seem to get the upper hand of the
topics. And so topics resluts in bullshit.

-Buy the ticket, take the ride-

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2004, 13:24 »
Förutom "Totte" så gillar jag att man blandar det praktiska (grävandet) med det mer teoretiska (tolkandet). Du kan vara arkeolog utan att nånsin gräva, tråkigt visserligen men det kanskr lockar vissa? :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad The Brimstone Cowboy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2004, 13:49 »
ja vissa, men att bara forska måste ju vara ohyggligt tråkigt
hen the going get weird, the weird go professional!
Well, we do. But the weirdness do not seem to get the upper hand of the
topics. And so topics resluts in bullshit.

-Buy the ticket, take the ride-

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2004, 13:53 »
Självklart, variation måste man ju ha. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad raunas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
    • http://www.blixtarna.com/nils
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2004, 00:36 »
Att efter en grävning sammanställa, pussla och tolka fynden är nog bland det roligaste som jag vet. Fast själv grävandet kan också bli oerhört kul och spännande precis när man träffat på något som man inte riktigt direkt ser vad det är men anar att det är något kul på gång.

Utloggad FoxTox

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2004, 21:40 »
Jag har grävt ganska mycket under åren men har nästan slutat med det. Istället bedriver jag "geografisk arkeologi", ett ämnesområde som jag skapat själv. Jag vill hellre ha kvadratkilometrar än kvadratmetrar. Det forntida landskapet i det nutida är det som jag snokar i. Jag hittar lika gärna en gammal åkeryta som en bit guld. Åkerytan säger mycket, guldbiten säger vanligen i det närmaste ingenting. Hittar du något "fint" föremål i ett schakt, så kommer journalisterna farande, men ingen bryr sig om att du hittar några ytterligare av de hundratusentals förhistoriska åkrar som ännu ligger oupptäckta. 8)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2004, 21:43 »
Finns ju faktiskt ett ämne som bl a ägnar sig åt detta: Kulturgeografin. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad FoxTox

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2004, 22:20 »
Just det, men varför ägnar sig inte arkeologin åt denna viktiga del av den arkeologiska informationsoceanen? Det är för att ta in det hela inom arkeologin som jag gjort begreppet. Kulturgeografer ses inte alltid med så vänliga ögon av arkeologer, eftersom de inte är arkeologer... :?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2004, 22:32 »
Det är det vanliga problemet med "fiendeskap" mellan olika ämnesområden. Istället för att utnyttja varandras kunskaper sitter man och håller hårt i sina egna teroier och smutskastar andras.

Jag ska faktiskt läsa en 5-poängare som heter Landskapsarkeologi i höst som stämmer ganska bra överens med det du beskrev, ska bli intressant att läsa. Jag har läst grundkursen i Kulturgeografi och är helt övertygad om att de båda ämnesområderna har mycket att erbjuda varandra när det gäller landskapsanalys och fosila landskap.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad The Brimstone Cowboy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2004, 23:29 »
Den fiendeskapen har inte jag märkt av, det finns många arkeologer som sysslar primärt med kulturgeografi och inventering.
hen the going get weird, the weird go professional!
Well, we do. But the weirdness do not seem to get the upper hand of the
topics. And so topics resluts in bullshit.

-Buy the ticket, take the ride-

Utloggad FoxTox

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #10 skrivet: augusti 22, 2004, 09:06 »
"Fiendskap" är kanske att ta i, men en stark skepsis till varandras metoder och resonemang har varit utbredd länge. Kanske är det de olika skalorna i arbetsfält som är källan till det där. Arkeologers platser, fynd och fornlämningar är något helt annat än landskap och ur dessa skillnader skapas olika synsätt. Och jag tycker mig inte märka att inventerarna är särskilt mycket mera förstående till landskapet än andra arkeologer, nästan tvärtom. Inventerarna har ju reglerna för fornminnesregistret att gå efter. vilket ger en synnerligen föråldrad syn på forntiden såsom summan av alla fornminnen och fynd.

Så, Gorm, det är mycket bra att du ska läsa landskapsarkeologi och jag önskar dig stor framgång i det. Kanske kommer du i kontakt med det faktum att en ytterst liten del av alla forntida spår i terrängen är registrerade eller ens registrerbara.

Utloggad raunas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
    • http://www.blixtarna.com/nils
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #11 skrivet: augusti 23, 2004, 20:00 »
Citat från: "FoxTox"
Just det, men varför ägnar sig inte arkeologin åt denna viktiga del av den arkeologiska informationsoceanen? Det är för att ta in det hela inom arkeologin som jag gjort begreppet. Kulturgeografer ses inte alltid med så vänliga ögon av arkeologer, eftersom de inte är arkeologer... :?


Människan i landskapet och miljöarkeologi innefattar i Umeå 11 poäng av 50 under A-C-nivå. Övriga 10 poäng är uppsats. Det är faktiskt en väsentlig del av utbildningen. (Dessutom under fältveckorna ingår att göra en analys av landskapet) Praktik-teori.
Umeå är knappast det enda lärosäte som har landskapsarkeologi på schemat?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vad gillar ni mest med arkeologi?
« Svar #12 skrivet: april 02, 2005, 13:54 »
Citat från: "raunas"
Umeå är knappast det enda lärosäte som har landskapsarkeologi på schemat?


Nu var det ett tag sedan detta inlägg skrevs men jag försöker mig på att spinna vidare ändå.  8)

Vad jag vet så kan man läsa kurser i historiska landskap och landskapsarkeologi på Högskolan på Gotland samt vid Stockholms universitet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :