Författare Ämne: E-type letar mark till sin vikingaby  (läst 25469 gånger)

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #20 skrivet: februari 08, 2006, 10:30 »
Vill bara tillägga att jag hoppas att det blir ett bra "spektakel". All ära till M. Eriksson som har modet och kanske kraften att förverkliga det han tror på.
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #21 skrivet: februari 08, 2006, 11:14 »
Jag kommer absolut att besöka "spektaklet" när det är klart. Kanske man kan få sommarjobba där med att bygga ett vikingatida dass eller att sälja järnålders-glass? Tänk att få gå omkring i vikingautstyrsel och lyssna på E-type i mp3:n! :lol:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad jurtan

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #22 skrivet: januari 07, 2007, 18:18 »
Sista inlägg 2 feb 06....Hur går det med E-Types planer nu 2007?

Utloggad jurtan

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #23 skrivet: januari 27, 2007, 22:18 »
Verkligen ingen som vet?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #24 skrivet: januari 28, 2007, 17:11 »
Gå in på E-Types egen hemsida http://www.e-type.se/, där kan man läsa lite om hans planer. Så här skrev han i juli 2006 "Hej kära e-typehemsidesläsare, nu var det nog så länge sedan jag skrev att du kanske tror att jag blivit viking på heltid och lämnat det moderna livet...och så fel gissat är det inte för sista året har jag jobbat heltid med alla våra vikingaskepp och de stora planer som jag och mina kompisar har på världens största vikinga stad i sthlm....men det är grymt svårt att få någon som helst hjälp av våra folkvalda politiker... tyvärr och lite konstigt med tanke på att dom borde sitta på sina rumpor för alla vår skull...även dom som försöker visa vårt fina vikinga-arv för allmänheten..".
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad jurtan

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #25 skrivet: januari 28, 2007, 23:08 »
Tack för det!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #26 skrivet: februari 05, 2007, 06:59 »
I dagens (7/2) DN står det att herr Eriksson vill bygga sin by på Djurgården, det kan alltså bli trångt bland vikingattraktionerna i framtiden vikingamuseum/upplevelsecxentrum och en vikingaby....

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad jurtan

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #27 skrivet: februari 06, 2007, 17:14 »
Jaha, där ser man. Vad menar du med trångt? Vad mer planeras på Djurgården? Ett upplevelsecentrum.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #28 skrivet: februari 06, 2007, 19:17 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #29 skrivet: februari 06, 2007, 19:32 »
Den mark E-type sneglade på ligger ju på norra Djurgården, uppe vid Husarviken. Djurgården är ju egentligen ett mycket större område än vad de flesta människor tänker på. Normalt tänker man ju bara på den sydligaste delen där Gröna Lund och Skansen ligger, men de gamla kungliga jaktmarkerna, Djurgården, sträcker sig ju norrut förbi Universtitetet.

Så "trångt" är väl kanske att ta i, är ju en ganska rejäl promenad mellan Gröna Lund (där jag uppfattade att det andra vikingacentret skulle ligga) och Husarviken. Men två vikingaställen, ja, skulle ju inte vara helt långsökt att försöka slå ihop det hela till en enda anläggning, men det är väl för många olika viljor och ambitioner för att man ska få ihop det.

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #30 skrivet: februari 06, 2007, 20:02 »
Det blir till att uppvakta kungen då. Det är han som äger Djurgården - inte Staten.

Utloggad John - KB

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
    • http://www.kompanibastard.nu
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #31 skrivet: januari 28, 2008, 11:10 »
Hmm. jag brukar kolla av projekt sådär någon gång per år för att se vad som händer och sker. Intressant nog har E-typen på sin hemsidan (länken ovan) stängt av fliken Viking World. Kungen sade kanske nej. Eller så investerar han tillsammans med Mälarens Kölar, hans gamla vapendagare, i Vikingastaden Svitjod, Rosersberg där kungen verkar ha sagt ja. 25 hus, alla helt korrekta tidsenliga vikingatida hus osv. osv. enligt den välkända retoriken. Man får komma och bygga hus gratis på deras mark, faktiskt! Man kan läsa LITE mer om detta nya storprojekt på historiska världar under Evenemang. Vet någon för övrig vad som händer med Fornbyn i Haninge? Verkar ha gått på sparlåga 2007. John

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #32 skrivet: februari 10, 2008, 19:45 »
Hmm. jag brukar kolla av projekt sådär någon gång per år för att se vad som händer och sker. Intressant nog har E-typen på sin hemsidan (länken ovan) stängt av fliken Viking World. Kungen sade kanske nej. Eller så investerar han tillsammans med Mälarens Kölar, hans gamla vapendagare, i Vikingastaden Svitjod, Rosersberg där kungen verkar ha sagt ja. 25 hus, alla helt korrekta tidsenliga vikingatida hus osv. osv. enligt den välkända retoriken. Man får komma och bygga hus gratis på deras mark, faktiskt! Man kan läsa LITE mer om detta nya storprojekt på historiska världar under Evenemang. Vet någon för övrig vad som händer med Fornbyn i Haninge? Verkar ha gått på sparlåga 2007. John

Här kan man läsa lite hur funderingarna går kring E-types vikingaliv http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=614135
Artikeln är daterad 4 februari 2008. Verkar inte vara så enkelt det här med att återskapa historia. ::)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #33 skrivet: februari 16, 2008, 19:40 »
jo, MälarensKölar verkar vara i gång på Rosersberg...
och Birka har Strömma öppnat med Möjligheter på SV udden...
Ronnys Fornby i Haninge verkar fortfarande stillsam sedan jag rapporterat om vad markägare och kommun tyckt...
1-2 mars 2008 är det nätverksträff för fornbyar och skeppslag på Gunnes Gård i Väsby FLAIN

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #34 skrivet: februari 16, 2008, 20:19 »
Citat: "Ronnys Fornby i Haninge verkar fortfarande stillsam sedan jag rapporterat om vad markägare och kommun tyckt".

Stillsam........Se mitt senaste inlägg !

Eva

  • Gäst
SV: E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #35 skrivet: november 15, 2008, 12:27 »
Fortfarande ingen vikingaby tydligen.

<...> som Ambrosiani tagit fram. Han och Martin Eriksson har god kontakt. <...>
Abrosiani hade ju klippkort till Bo G Erissons Vetenskapen Värld på TV när det begav sig. Martin Eriksson är son till Bo G Eriksson. Hans musik har såklart använts i fader Bos Birkaprogram.