Författare Ämne: E-type letar mark till sin vikingaby  (läst 25471 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
E-type letar mark till sin vikingaby
« skrivet: januari 12, 2006, 23:53 »
E-type letar återigen mark till sin vinkingaby vid Mälaren som kommer att bära namnet "Kungsgården". Han anser att det är självklart att "vikingabyn" skall ligga vid Mälaren.

"- Men det måste vara nära Stockholm, annars åker folk till Vasamuseet i stället." Kanske något i stil med det vikingamuseum som Herman Lindqvist efterlyser? ;)

Någon som vet mer om detta? Lite kul att han kallas för "vikingakännaren" i artikeln, ungefär som om det handlade om sport eller något liknande.

Läs mer här.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2006, 17:43 »
En liten parantes (anekdot) ang. E-Type.
När vikingaåret invigdes här på Gotland var han med och invigde. Det slumpade sig så att han hamnade på efterfest hos ett gäng kompisar jag har här, som läser det föremålsantikvariskaprogrammet på HGO. En av de killarna har massor med svärd o masker o "skit" och E-Type sprang rundor och slängde ur sig en massa kunskap om föremålen, som dessutom var helt felaktiga. Kan vara så att han var på fyllan, eller att det är så att han vill påvisa att han kan mer än han kan.
Vad vet jag?

/Daniel
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #2 skrivet: januari 13, 2006, 19:11 »
Har läst artikeln och ställer mig frågan varför det skall vara nödvändigt att förlägga vikingabyn i Stockholmstrakten, läs Mälaren- vikingarna hade väl sin hemvist även i Västergötland? Då jag är en lekman i ämnet så bollar jag vidare frågan om var vikingarna höll till till någon som är mer insatt i ämnet.
Jag menar, att äga/köpa mark alt. arrendera för att bygga en vikingaby torde vara billigare om det visar sig att vikingarna rent historisk sett INTE har sitt ursprung i Birka? :)
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2006, 19:13 »
Oj...:) några ord föll bort i sista stycket-
äga/köpa mark torde vara billigare i andra områden än Stockholm.
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #4 skrivet: januari 13, 2006, 19:25 »
Utifrån vad jag har förstått så handlar det snarare om en "vikingatida by", dvs inriktad på yngre järnålder och inte enbart på vikingar. Att den anläggs i Stockholmstrakten beror nog på att E-type själv bor där. Om detta blir verklighet så hoppas jag verkligen att nödvändig expertis konsulteras så att det hela blir så historiskt korrekt som möjligt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #5 skrivet: januari 13, 2006, 19:36 »
Kul det här med vikingar. På något vis tror alla att de är sakkunniga - man har ju vikingablodet i sig! Jag som haft förmånen att se hur detta begrepp växt fram på allvar sedan början av 90-talet upphör inte att förvånas. När jag blev beordrad att göra en utställning i Florens 1989 var det vikingar som skulle visas. Försökte få till stånd något annat intressant tema som t.ex. bronsåldern men politikerna i Malmö var benhårda; Vikingar, Vikingar, Vikingar!

När Foteviken blev ombedd att komma till Stockholm under Europahuvudstadsåret 1998 slog vi upp en vikingacamp 200 meter utanför Vasavarvet. 8 tält och en smedja; 33 vikingar endast medförande vikingakläder och övernattning i halm i vikingatält i tre dygn. Redan andra dagen började det dyka upp herrar i kostym bärande på svarta portföljer vilka ivrigt antecknade och gjorde utfrågningar. Man hade kommit på att något sådant här borde man ha permanent i Stockholm. Herregud, man kunde ju tjäna pengar på det! Då blev det inte av men nu är uppenbart något på gång.

I Haninge har en grupp lyckats förvärva ett par hundratusen kvadratmeter mark. Fick ett mail från en i gruppen där det framgår att finansieringsarbetet är i full gång, kontakter med fackmän är etablerade och planeringsarbetet för en vikingastad är i full gång.

Vägen till resultat är lång men jag tror faktiskt att den här gruppen har en viss chans att lyckas. De vet i varje fall att det fordras enormt mycket arbete, stora ämneskunskaper och stora pengar om drömmen ska bli verklighet.

Vill du läsa om hur vårt Stockholmsmöte avlöpte kan du hämta hem PDF-filen och läsa från sidan 63: http://www.foteviken.se/foteviken.pdf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #6 skrivet: januari 13, 2006, 21:05 »
I Löddeköping håller man på att skapa ett vikingatida landskap med tillhörande stavkyrka, gårdar, åkrar och handelsplats på en yta stor som 46 fotbollsplaner. Utan att känna till särskillt mycket om projektet så tycker jag att det är ett intressant och ambisiöst grepp. Här har de använt sig av  "viking" för att locka folk men visar samtidigt upp en mer nyanserad bild av 1000-talet. Någon som känner till mer om detta?


Bild från www.vikingatider.se

Kanske något för Herr Eriksson att kika på? ;)

http://www.vikingatider.se/

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2006, 16:44 »
"Forntidsbyarna" i Skånes historia går tillbaka till 1980 med påbörjandet av Stenåldersbyn i Skånes djurpark. Sedan startade arkeolog Anders Ödman vikingagården i Hög i Kävlinge nära Öresund. Efter upptäckten av den vikingatida trelleborgen i Trelleborg rekonstruerades 1/4 av denna på plats. 1995 började Fotevikens museum planera sin vikingastad. I slutet av 1990-talet fick Hög läggas ner och eldsjälarna Lotta och PU Hörberg, som arbetat med denna anläggning, påbörjade då Vikingatider i Löddeköpinge endast några kilometer från Hög men i annan kommun. Den nya platsen är intressant eftersom det är här man haft de stora vikingagrävningarna på 1970-talet.

Det finns således tre vikingatida anläggningar för levande historia i sydvästra Skåne. De kompletterar varandra väl. I Löddeköpinge visas en handelplats och bondesamhälle under 900-talet, i Trelleborg makten i form av Harald Blåtands vikingaborg från sent 900-talet och i Foteviken den tidiga stadsmiljön från sent 1000-tal - början av 1100-talet. Samarbetet har hela tiden frodats mellan anläggningarna trots att vissa journalister påstått att tre är för många. Problemet har emellertid aldrig varit överetablering med dåliga besökstal som följd (på Foteviken hade vi en ökning med 20% förra året, övriga hade säkert också bra siffror), problemet är att anläggningar av detta slag inte räknas i Kultursverige och därför inte får del av det offentliga kulturanslaget vilket slår mycket hårt på inte minst skolverksamheten som ju är en naturlig del av sådana här anläggningars verksamhet. Den nya bestämmelsen att föräldrar inte får betala till sina barns skolresor är också ett dråpslag för denna verksamhet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #8 skrivet: januari 23, 2006, 10:24 »
Aftonbladet publicerar de fösta skisserna: http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,766698,00.html

Är verkligen torg med totempålar belagda från vikingatid? ;) Ska bli intressant att följa detta.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Halvdan

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #9 skrivet: januari 23, 2006, 10:56 »
Ja, det ska verkeligen bli intressant att se hur detta projekt kommer att bli. Det är ju inget fel på ambitionerna. :)

En totempåle tycker jag oxå låter lite underligt... De kanske skulle haft en runsten istället. ;)

/Halvdan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #10 skrivet: januari 23, 2006, 11:03 »
Citat från: "Halvdan"
En totempåle tycker jag oxå låter lite underligt... De kanske skulle haft en runsten istället. ;)


Ja, det kommer ju att finnas en stavkyrka så varför inte. :) Kanske rentav Kalle runristare eller någon annan som producerar stenar på plats?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #11 skrivet: januari 23, 2006, 13:32 »
Jag var med och ritade ett förslag till "Vikingabyn" när den första omgången skickades in för några år sen, när den skulle ligga på Adelsö. (Då blev det inget på grund av länsstyrelsen och markägare).

Tanken då var att replikera Birka-modellen, som Ambrosiani tagit fram. Han och Martin Eriksson har god kontakt. Jag tror att ambitionen hamnar mitt emellan att ha hus man kan bo i, och som är lätta att värma upp på vintern, och att göra hus som känns vikingatida till byggmetod och utseende. Vi får se var ribban sätts. Jag tycker gott att man borde ta kontakt med de som gjort den här typen av projekt tidigare.

/Henrik

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #12 skrivet: januari 23, 2006, 18:11 »
Herregud vad naivt!
Här blandas det vilt. En 1200-tals träkyrka från Norge, en totempåle från Amerika, världens största vikingaskepp, inköp av "alla vikingaprylar som varit till salu i Norden under det senaste decenniet" som ska användas i "världens störst medeltidsstad", en riktigt djup hamn så att vikingaskeppen kan gå in (ett sådant skepp har max en meters djupgående men "världens största" i denna stad ska väl vara i Titanic- klass)

Är man medveten om vad detta spektakel kommer att kosta? Vikingatider i Löddeköpinge, som är smått i jämfört med detta har en siffra på ca 80 miljoner. Vikingastaden i Fotevikens Vikingareservat ligger hittills på ca 130 miljoner hopskrapade under tio år. Och dessa två är inget jämfört med Stockholmsvarianten där allt ska vara störst i världen. Gratulerar Stockholm stad till en fictionkopia med rötter i den småländska cowboystaden High Chaparral.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #13 skrivet: januari 23, 2006, 19:24 »
Det där med totempåle kan ju vara något som reportern fått om bakfoten. Ord som "härskaren" och "vikingabåt" tyder på att detta är något som en okunnig reporter svamlat ihop, eller så förutsätter E-type att reportrarna är totalt okunniga och har gett dem information därefter. Det ser dock inte ut som någon god start för ett seriöst projekt.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Hol Mats

  • Novis
  • Antal inlägg: 19
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #14 skrivet: januari 23, 2006, 19:29 »
Jag måste helt hålla med Gunnar här. Totempålar är något som vi, i fält, skämtsamt brukar kalla stolphål utan kontext...

Jag tycker heller inte att det verkar vara ett seriöst projekt. Och på frågan om var denna "by" skall ligga tycker jag att den inte kan ligga långt bort nog...

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #15 skrivet: januari 25, 2006, 22:41 »
i dag planerade vi lite till på fornbyn i Haninge...
det blev också lite frågor och svar om Es smutsande av återskapare
ser fram mot bottnisk kontakt 3-5 feb i norrtälje och nätverksträff i Årsunda 24-26 mars

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #16 skrivet: februari 07, 2006, 15:06 »
Finns det inte nog med sådana här fornbyar söder om dalälven? Vaför inte lägga en norr om dalälven istället? Eller är det endast i södra Sverige som detta intresse finns? E-type kunde väl slå sig ihop med Haninge-gänget så kan det bli riktigt storstilat.  8)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #17 skrivet: februari 07, 2006, 21:45 »
Är innerligt trött på att allt ska centreras till Stockholmsregionen- har inte de nog med turister? Och är det inte så att Martin Eriksson ( eller är det artisten E-type) blivit utsedd till Luleås kulturambassadör? Skall inte han verka för att sälja- och marknadsföra denna region?
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #18 skrivet: februari 07, 2006, 22:04 »
Personligen blir jag lite (med betoning på lite) trött på att det skall klagas på Stockholmscentrering så fort kulturaktiviteter i området skall diskuteras. Faktum kvarstår, det finns ingen ordentlig Fornby (i stil med t ex Foteviken) i området... än. Det är väl upp till herr Eriksson att själv bestämma vart han vill anlägga sin "kungsgård"?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Katarina

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
E-type letar mark till sin vikingaby
« Svar #19 skrivet: februari 07, 2006, 23:07 »
Citat från: "Gorm"
Personligen blir jag lite (med betoning på lite) trött på att det skall klagas på Stockholmscentrering så fort kulturaktiviteter i området skall diskuteras. Faktum kvarstår, det finns ingen ordentlig Fornby (i stil med t ex Foteviken) i området... än. Det är väl upp till herr Eriksson att själv bestämma vart han vill anlägga sin "kungsgård"?

/Johan
Du har helt rätt- det är ju hans kapital som investeras och då har han ju full rätt att själv avgöra vart han skall anlägga spektaklet.
"Det finns ingenting i världen som är helt och hållet fel,flickan min, sa hennes far och såg på klockan.
Till och med en klocka som står still lyckas visa rätt tid två gånger om dygnet."
Ur Brida av Paulo Coelho.