Författare Ämne: Är debatten död?  (läst 4500 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Är debatten död?
« skrivet: januari 08, 2006, 14:15 »
Denna tråd är flyttad från presentationsforumet.
/Johan - Administratör


Citat från: "Leif"
Det arkeologiska debattklimatet är i stort sett obefintligt. Idag skall det till en Svestad för det (se META årgång 2004-5)!


Och ändå sitter vi här på nätet och debatterar. ;) Jag tycker mig se en gryende förändring, att debatten flyttar från papper till det digitala mediet, även om META och liknande troligtvis kommer att fylla sin funktion ett bra tag till. Frågan är dock hur stora reaktioner det väcker. Det skall nog till att man blir publicerad i dagspressen för att nå ut.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Är debatten död?
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2006, 14:42 »
Frågan om vilka delar av en nätdebatt som slinker in i den arkeologiska praktiken är också intressant. Samt hur länge en nätdebatt lever och hur länge den finns tillgänglig att referera.

Jag och min hustru försökte en gång starta en debatt kring arkivering av digitalt material, specifikt fotografier men i överförd betydelse gäller det även en site som denna. Försöket gjordes i Fornvännen nr 3/2002. Inte en reaktion. Nada.

Det finns extremt stora möjligheter och en hel del problem med nätdebatter, digital publicering och arkivering. En som ytligt berört det hela är (givetvis) Stig Welinder (i Current issues in nordic archeology.)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Är debatten död?
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2006, 14:59 »
2002 kanske var lite väl tidigt att ta upp frågan? Vidare kan man diskutera hur serriöst det kan verka att referera till en diskussion på ett forum som detta mot ett debattinlägg i en tidning (i papper eller digitalt) samt hur man bör referera till denna.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Är debatten död?
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2006, 18:06 »
Jag tror att problemet är att arekologin som ämne är så vansinnigt stort att få människor har översikt över hela ämnet och samtidigt har detaljkunskap om varje litet delproblem. Man ska ju inte tro att man ens på en disputation ska får höra en debatt mellan experter på ett ämne.

Att diskutera arkivering av digitalt material är därtill fruktansvärt frustrerande, när de som förstår sig på tekniken och de som förstår sig på arkivering och de som förstår sig på det som ska arkiveras inte fattar ett jota av vad de andra säger. Efter mycket arbete kommer man möjligen överens om att det förnärvarande inte finns någon lösning på problemet.

Hälsningar
Gunnar — f.n. ärkepessimist

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Är debatten död?
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2006, 20:52 »
Personligen betraktar jag diskussionsforum, e-postlistor mm ugefär som snack över fikabordet i fält eller på kontoret. Man kan vända på lite olika ämnen hyfsat förutsättningslöst. Kanske dyker det upp något genialt i själva processen, i så fall fångar man upp det och arbetar vidare med det lite seriöst. Precis som kaffebordssnacket så funkar det även som en viktig resurs till var man kan hitta info.

Vad gäller arkivering så anser jag helt seriöst att man ett bra tag till bör köra dubbla system. Dvs fortsätta att köra ut alla rapporter, listor, kartor, bearbetningar mm på arkivbeständigt papper. Då vet vi attt det finns kvar i ett granterat antal år om det förvaras rätt. Fotografering bör givetvis fortsättningsvis skötas såväl digitalt som med svartvitt (enda hyfsat arkivbeständiga formatet i dagsläget). Men man kanske inte behöver ta så vansinnigt många S/V bilder, eller åtminstinde bara spara ett representativt urval.  Digitala fotografier skall naturligtvis vara högupplösta i ett icke-komprimerat format.... När fältarkeologin lämnar sina mellanformatskameror till förmån för konsument kameror i konsumentklass gör man sig själv en gigantisk otjänst! Man kan väl åtminstone investera i digitala systemkameror om man skall fotografera digitalt (och jo, skillnaden märks definitivt även om pixelantalet är detsamma!).

På mitt museum har vi rent löjligt stora problem med div databaser som gjordes i äldre miljöer, till exempel all den inmatning som gjordes i sambad med SESAM-satsningen för något tiotal år sedan. Ett annat exempel är den historiska namndatabas som en medarbetare utarbetat i mac-miljö..... Nu, 15 år senare, tror jag att vi har fått pengar att konvertera hela databasen så att den kan spridas och användas av någon mer än den som utvecklade den.....

Och jag håller med Gunnar, vi har att göra med många olika kockar som vill laga helt olika rätter och till råga på allt inte kan varandras språk....

Men nu har jag glidit iväg och lämnat lite av det ursprungliga ämnet. Så kan det gå när man är lite irriterad på (frånvaron av uppdaterade) centrala direktiv och folks förmåga att följa desamma. Å andra sidan skall det väl komma uppdaterade allmänna råd till KML snart har jag för mig. Då måste man seriöst ta tag i dessa problem, åtminstone vad gäller fältarkeologin. Hur universiteten hanterar sin arkivering är en helt annan femma...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Är debatten död?
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2006, 14:14 »
Citat från: "Leif"
Personligen betraktar jag diskussionsforum, e-postlistor mm ugefär som snack över fikabordet i fält eller på kontoret. Man kan vända på lite olika ämnen hyfsat förutsättningslöst. Kanske dyker det upp något genialt i själva processen, i så fall fångar man upp det och arbetar vidare med det lite seriöst. Precis som kaffebordssnacket så funkar det även som en viktig resurs till var man kan hitta info.


Jag håller med Leif om detta, internetdiskussion bör ses som en kompletering till mer officiella kanaler, åtminstone i dagens läge. Jag utvecklade Arkeologiforum för att jag saknade ett webbaserat forum när jag läste arkeologi. Platser som denna är ett utmärkt ställe för den som hoppas på en framtid inom branschen att hålla koll på vad som händer på området. Det är lätt att man blir hemmablind på sitt lärosäte och alltför fokuserad på studierna, särskillt eftersom studentutbytet är nästintill obefintligt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Är debatten död?
« Svar #6 skrivet: januari 09, 2006, 17:20 »
Om jag fick önska lite så skulle jag gärna se att Svt satsade lite på debatt inom humaniora. Varför inte en debatt om träkyrkan i Gamla Uppsala nu när det gjorts nya undersökningar? "Har det funnits ett 'hednatempel' under 1000-talet?", "Vilken är Gamla Uppsalas folkvandringstida betydelse?"  är väl frågor som skulle intressera vem som helst? :D

/Johan - som inte vill att ni svarar på Gamlisfrågorna i denna tråd. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :