Författare Ämne: Gravseder?  (läst 3784 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Gravseder?
« skrivet: januari 03, 2006, 11:36 »
Läste i en text där om gravseder under bronsåldern och stenåldern. Det stod bland annat att under bronsåldern ökade seden att bränna de döda. Men det stod ingen förklaring till detta.

Vet ni varför likbränningen ökade under bronsåldern, slutade den sedan i och med kristendomens införande :?:
E

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Gravseder?
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2006, 16:24 »
Den vanligaste förklaringen är att det blev ett religionsskifte. Vilket också visar sig i det att man börjar uppföra monumentala gravar i form av rösen, och senare under den yngre bronsåldern, skepp. Det finns åtskilliga teorier om varför man gjorde detta, hur begravningssederna tog sig uttryck. Tyvärr kan jag inte på rak arm ge exempel på litteratur, men jag ska leta bland de artiklar jag fick till en litteraturkurs, så jag återkommer.

En tanke som finns är att elden frigjorde själen och man tror att det var en solkult som uppstod, bland annat med tanke på fyndet av solvagnen i Trundholm i danmark.
Kanske ett väldigt outtömmande svar, men som sagt, religionskifte är den rådande teorin, precis på samma sätt som man slutade med det iom kristendomens införande (även om man idag också kremerar sina döda).

Det finns exempel på att man har haft likbålet på samma plats som man sedan uppfört röset på, och att detta har varit på den mest näringsrika jorden i området, i södra halland (tyvärr kan jag inte heller i detta fall ge dig titeln på artikeln eftersom den ligger i någon av högarna som jag är omringad av och jag vet inte var, men som sagt, jag återkommer med lite artikelförslag).
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!