Nu fick jag läsa studien en gång til - eftersom jag tydligen gått miste om det alvarliga förhållande att detta universitet försöker bevisa nån fånig teori från Mormons bok.
Problemet ar bara det at jag inte ser annat enn att nämda professorer uppfört sej alldeledes professionelt til sitt arbete. Studien framstår vara dubbelt grundig och ytterst korrekt - jag kan inte hitta något alls om Mormoni, Abraham eller Elias. Her fins nte ett ENDA knyst om något som hälst utom det som tilhör botaniken i fråga.
Dermed framstår studien som en överbevisande samling av fynd, vars summa visserligen underbygger det jag redan hört från helt andra - så om arkeologer/antropologer och genetiker från Amme-rike. Under de senaste åren har allt fler hävdat att kontakten över Atlantern MÅSTE vara ganska mycket äldre enn Bjarni Herjulfsson.
Dr. Heyerdahl bevisade nu att sådan sjöfärd vore fullt möjligt. Men även efter at Ingstaderna kunde presentera fynden från Lance d' Meadows var det fortfarande som nekade tro att "en primitiv barabar" från Skanidnavien kunde ha "slått" Cristobal Colon från Venedig med 500 år - oavsett vilka bevis Ingstads arkeolog-fru kunde före ur marken.
På äldre dagar kom Heyerdahl ochså underfund med att Leif Eriksson inte alls var "den första nordman som seglade til Vinland". Läser man källorna med ett lite skarpare blick enn Medel-Svensson kan man upptäcka att unge Eriksson fick order av nya, kristna konung "att hemföra två tyska präster" - hem til bygderna i Vinland. Leif Eriksson var alltså den första
kristnade nordman som hittade
hem til Amerika.
Skal man vara kritisk til en studie får man ochs vara kritisk til sin ägen förutfattade mening - och dervis ens ägna, gamla källor. Annars går det hemst trögt att anamma ny lärdom och uppnå nya insikter.Att lira av sej gamla, sumariska åsikter gynnar knappast objektivitet och sjävständigt tänkande.
Man törs väl utgå från att majoriteten på detta forum har lärt sej skilnaden på potskår och lera, boll och man. Vad spelar det för roll om Sorenson varit homofil eller gått i kyrkan? Skal vi inte evaluera arbetet for sej, eller skal man kolla sexuella preferanser och livs-syn på alla som törs belysa nya felt innom forskningen...?
Har vi ingen åsikt om studiens faktiska innhåll?!