Författare Ämne: Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?  (läst 24466 gånger)

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« skrivet: december 29, 2005, 18:27 »
För ett par dagar sedan köpte jag en bok som handlade om mytologi i olika delar av världen. Målningen föreställer Columbus skepp som möter några indianer i kanoter som är på väg mot fartyget. Det som slog mig var att en vit, rödhårig, rödskäggig man står i en av kanoterna tillsammans med indianerna vilket verkar något märkligt. Boken heter Mytologi: Gudar, hjältar, myter. Tyvärr har jag inte hittat bilden på internet.

Bildtexten anger att motivet är Columbus som hälsas av caciques och avsnittet i helhet avhandlar de karibiska öarnas mytologi. Eftersom mannen ifråga verkar vara naken som ursprungsbefolkningen så tror inte jag att han kommer från skeppsbesättningen. Han påminner om en europé kanske från Norden? Men var kommer han ifrån. Det jag har lärt mig än så länge i början av min studietid är ju att vikingarna seglade till Amerika men till betydligt nordligare trakter och sedan att européer återkom med Columbus. Är detta en ättling till vikingarna? Detta är vilda spekulationer från min sida.

Framförallt undrar jag om någon känner till något om denna tavla? Vem var konstnär och när målades den? Är mannen en person som målaren målat dit mannen för ros skull eller är han någon som bor med indianerna?

Till vilka platser nådde vikingarna i Amerika arkeologiskt belagda, historiskt men även tankar och teorier är intressanta. Jag håller på just nu med bl a järnålder där jag tycker att vikingatiden är en extra intressant epok och vilket levandegörs på många olika sätt i Sverige. För övrigt anser jag att mytologi är något som borde införas mer i arkeologin. För att förstå människors samhälle måste vi förstå deras trosföreställningar så långt det är möjligt.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #1 skrivet: december 29, 2005, 18:55 »
Det enda mig veterligen påträffade fyndet från vikingatid i Nordamerika är bosättningen vid L'Anse aux Meadows (på Newfoundland) som upptäcktes 1960. Om denna plats i sin tur har något med det Vinland som omnäms i bl a Grönlännigssagan och Erik rödes saga är omtvistat. http://www.historiska.se/histvarld/artikel.asp?id=10715

Om du med mytologi menar den fornnordiska religionen så jag tycker ändå att religion används på flera sätt av dagens arkeologer. Ibland användes den dock på ett mindre kritiskt sätt tyvärr.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #2 skrivet: december 29, 2005, 19:13 »
Jo,  L'Anse aux Meadows  känner jag till. Att arbetande arkeologer använder mytologi betvivlar jag inte jag hade mer tanke på utbildningen för blivande arkeologer.

Jag läser förhistorisk ark i Lund där vi går igenom stenålder, bronsålder, järnålder i Sydskandinavien och dess artefakter på 12 veckor. När vi tar upp hällristningar, guldgubbar mm så är det något som vi i stort sett själva får läsa in på fritiden vilket jag tycker är synd eftersom jag gärna vill ha helheten kultur och föremål. Men det är väl pga tidsbrist och pengabrist som mytologi får stå åt sidan i dagens utbildning. Däremot läser jag så mycket jag hinner och orkar på min fritid. Något som jag också tycker är att man borde jämföra de tidiga skriftliga källorna med det arkeologiska källmaterialet. Som ny student vet jag inte riktigt var man kan få tag på t ex Grönlännigssagan och Erik rödes saga , Caesars böcker om Gallien mm. Är det någon som har tips där man kan köpa sådana böcker? Hur vanligt är det med bibliotek som har sådana böcker? Helst vill jag kunna köpa sådan böcker pga att jag vill ha mina böcker och i min förhoppningsvis framtida studier, yrke inom ark känns det bra att ha böckerna.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #3 skrivet: december 29, 2005, 23:08 »
Jag sitter just nu hemma omgiven med travar med olika skrifter om isländska och norska skrifter runt min dator så kanske jag kan ge dig några uppslag.

Tyvärr är det ett allmänt virrvarr när det gäller de äldsta handskrifterna. De äro förvisso många men att hitta dem översatta från isländskan är inte lätt. Ett standarverk som jag kan rekommendera är dock Åke Ohlmarks: De isländska sagorna Band 1-5. 1975. Speciellt det första bandet tar upp sådana viktiga sagor som Isländingasagan, Landnamsboken, Kristningssagan och de tre grönlandssagorna: Eirik rödes saga, Grönländingasagan och Einar Sokkasons saga.

Vill du sedan fördjupa dig i kungahistorien i Norge - Danmark är det förnämliga verket i 12 band "Oldnordiske Sagaer" från 1826-1836 att rekommendera. Det är utgivet av Nordiske Oldskrifts Selskab och behandlar tiden från 900-talet till 1200-talet. Verket finns på UB i Lund men det får inte lånas hem. Jag är själv i den lyckliga situationen att Fotevikens Museum har hela verket i sitt arkiv.

Jag tror att den här svåröversiktliga situationen beror på den Weibullska historiesynen som under hela 1900-talet i princip bara bannlyste detta gamla handskriftsmaterial som enbart "sagor". Som historiker fick du inte ens andas att du  kanske misstänkte att de kunde vara baserade på en kärna av faktiska händelser. Åke Ohlmarks t.ex., som var ytterst kunnig forskare men med ibland kanske mer eller mindre vilda ideér (vem har inte det) ansågs t.ex. inte rumsren. Utan alla hans skrifter om den isländska litteraturen skulle vi emellertid i stort inte ha något att läsa i dag.

Av hans hand är följande avskrifter också läsvärda:
Eddans gudasånger. 1948.
Eddans hjältesånger. 1954.
Islands hedna skaldediktning. 1957.
Tors skalder och Vite-Krists. 1958.

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #4 skrivet: december 29, 2005, 23:53 »
Stort tack för alla litteraturtips :D ! Jag har lyckats hitta alla böcker på internet men de kostade ca 14 000 kr. Jag kommer nog att börja med Åke Ohlmarks De isländska sagorna Band 1-5. Som student går pengarna åt men glädjen är stor när man har mycket litteratur till sina tentor.

Av forntiden känns vikingatiden mest intressant (just nu ialla fall). Jag tar även tacksamt emot mer allmänna boktips om vikingar, jag har ytterligare en bok; An introduction to viking mythology av John Grant och Boken om vikingarna av Catharina Ingelman-Sundberg.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #5 skrivet: december 30, 2005, 03:34 »
Tyvärr framgår det ju inte vem som gjort bilden av Columbus på uppslaget 258-259 i Mytologi - Gudar, hjältar, myter. Detta får ju ses som en brist i boken, men så är ju boken endast en populär framställning över mytologi världen över. Om man väl kan få fram vem som gjort bilden, så är ju nästa uppgift att bedöma källvärdet av bilden. Är den skäggige mannen i en av indianernas kanoter endast något som konstnären lade dit för att det var en tilltalade, spekulativ exotism eller bygger det på verkliga iaktagelser?

Vad gäller Åke Ohlmarks så måste man vara vaken över att man aldrig kan lita på vad han skriver. Mannen var ökänd för sitt slarv och sina vildsinta spekulationer. Han ägnade därtill halva livet åt att förneka och bortförklara var han tillbringat andra världskriget någonstans. I januari 1945 blev han nämligen professor i Greifswald, en tjänst han fick p.g.a. sina politiska åsikter, bara för att några månader senare fly från Tyskland hem till Sverige. Vad jag vet så var detta slutet på hans akademiska karriär.

Vad gäller ditt förslag att inkludera mytologi i arkologiutbildningen, Fredrik, så är idén i sig god, d.v.s. det behövs arkeologer som kan sådant. I praktiken får dock detta genomföras genom att studenter på egen hand får plocka ihop sin utbildning vid olika instutitioner, eftersom det handlar om ett tvärvetenskapligt kunnande över ett flertal olika ämnen. Att läsa 80 p Arkeologi, 80 p Religionshistoria, minst 40 p Historia, samt vad som på olika håll erbjuds av Fornisländska, Runologi, Paleografi o.d. är väl vad jag kan rekommendera i detta fall.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Snape

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
om val av översättning
« Svar #6 skrivet: december 30, 2005, 14:43 »
Ohlmarks var en gudabenådad författare med många åsikter. Han skrev dock huvudsakligen populärvetenskap med dess brister i referenser och hade en mycket livlig fantasi. Att använda Ohlmarks är att be om saklig men hård kritik.

Vill man ha sakliga översättningar av isländsk litteratur så tror jag inte man ska ha Ohlmarks i grunden. Många isländska sagor finns översatta av Hjalmar(?) Alfving som jag inte hade några problem att få tag i för sisådär tio år sedan och hans översättningar av Egil Skallagrims saga och Njals saga fanns nyligen i pocket. Collinder har gjort vad jag vet allmänt accpeterade översättningar översättning av både poetiska eddan och snorres edda. Dessa och kanske andra översättningar är det betydligt bättre att satsa pengar på enligt min åsikt. Jag är dock inte en språkvetare.

Lycka till.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #7 skrivet: december 30, 2005, 19:07 »
Håller inte alls med. Har kontrollerat flera av Ohlmarks översättningar med äldre tryckta källor från 1800-talet och finner inte att han förvanskat materialet. Att man sedan i en översättning väljer olika ordval är självklart. Hjalmar Alvings sagor som Bonniers gav ut är den serie på fem böcker som man ständigt hänvisas till men problemet är att han endast tar upp 11 sagor och några småsagor av den enorma isländska skatten.

Åke Ohlmarks gav förutom översättningar även ut några historiska romaner vilket givetvis klassade honom som ytterst oseriös. En forskare fick ju inte vara populär, speciellt inte om man höll på med historia. OBS att jag inte säger att han inte har en hel del felaktiga tolkningar men man får skilja på hans rena översättningsarbeten och den övriga produktionen.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #8 skrivet: december 31, 2005, 18:46 »
Citat från: "Sven lagman"
Har kontrollerat flera av Ohlmarks översättningar med äldre tryckta källor från 1800-talet och finner inte att han förvanskat materialet.

Det metodiska fel du gör här, Sven, är att du jämför med versioner som Ohlmarks kanske utgått i från. Hur väl följer dessa 1800-talskällor de verkliga originalmanuskripten? Vilket kan tros vara den största felkällan hos Ohlmarks: Att han utgick från inte helt korrekta källor från 1800-talet (om han nu gjorde det) eller att han var yvig (eller rent av slarvig) i sitt översättande? Finns det nyare genomgångar av originalmanuskripten som ligger närmare vad som verkligen skrevs än vad dessa äldre genomgångar av samma material gör? Det vore ju en överdrift att hävda att originalmanuskripten skulle vara solklara.

Är man bara ute efter en story i största allmänhet så är ju helt klart en halvtaskig översättning bättre än ingen översättning alls, så Ohlmarks fyller ju en stor funktion oavsett kvaliteten på hans översättningar. Beroende på vad man ska använda materialet till så får man ju ställa olika höga kvalitetskrav. Frågan blir ju då för vilka användningsområden är Ohlmarks översättningar fullt användbara?

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #9 skrivet: januari 01, 2006, 10:51 »
Vidhåller fortfarande att Ohlmarks, och givetvis också den begränsade Alfing, kan vara en mycket bra ingång i sagornas värld. Men, som jag påpekat, ett kritiskt beaktande måste alltid finnas. Ordet halvtaskig översättning är att ta i.

Självklart ska man gå till ursprungskällan men detta sker ytterst sällan i t.o.m. många moderna trycksaker som publiceras. Ofta hittar man citat från någon som tidigare citerat någon etc. Bara för att det är en modern utgåva av en saga är det dessutom långt ifrån säkert att det är rätt. Ett exempel på detta är när jag hittade den moderna utgåvan av Färingasagan från 1100-talet och noterade att huvudpersonen besökte handelsplatsen i "Skanör". När jag kontrollerade vad det verkligen stod i originalmanuskripet stod det "Halör", vilket är en annan plats och ger en helt ny tolkning.

Vi har en tendens att se allt gammalt, från t.ex. 1800-talet, som något föga trovärdigt. Detta är att misskreditera de ledande, seriösa historieforskare som då arbetade med rena översättningsarbeten. Ta t.ex. bara det enorma verket Danske Magazin som började komma ut i slutet av 1700-talet och som fortgick in på 1900-talet. 10.000-tals källskrifter har här exerperats och publicerat till fromma för forskningen. Att misskreditera detta väldiga arbete i dansk urkundshistoria vore fasansfullt.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #10 skrivet: januari 01, 2006, 13:03 »
Kopplar härmed an till vikingar söder om New Foundland. Vad gäller vikingatåg i sydamerika så kan man ju alltid läsa den gamle nazisten som flydde till Argentina, Jacques de Mahieus bok "Vikingatågen i  sydamerika" som 1999 gavs ut av ett litet förlag med högerextrem dragning. Boken, och ev förekomst av vikingar i sydamerika, diskuteras (sågas) förtjänstfullt av Per Cornell & Anders Ekelund i Fornvännen nr 2 2001.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #11 skrivet: januari 02, 2006, 18:56 »
Jag har läst en hel del av JRR Tolkiens böcker och därmed kommit i kontakt med hans översättningar. Han har fått en del kritik för felöversättningar i Härskarringen. Men hur bra han översätter isländska sagor vet jag inte.

Men man ska ju också komma ihåg att vissa ord kan ju även vara svåra att översätta det kan få en annorlunda betydelse när det blir översatt.

Att alltid gå till orginalmanuskript skulle inte fungera. Man måste ändå sätta en viss tilltro till författare och översättare men ändå ha en kritisk syn.

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #12 skrivet: januari 02, 2006, 23:07 »
Citat från: "Fredrik"
Jag har läst en hel del av JRR Tolkiens böcker och därmed kommit i kontakt med hans översättningar. Han har fått en del kritik för felöversättningar i Härskarringen. Men hur bra han översätter isländska sagor vet jag inte.


Her personligen inte läst Ohlmarks översättningar men blev varnad för dem när jag läste Religionshistoria i Stockholm, just pga brister i översättningen. Vi blev istället rekommenderade Björn Collinders översättning av Eddan.

/Camilla
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #13 skrivet: januari 03, 2006, 00:07 »
Jag arbetar just nu med Egil Skallagrimsons saga och det kunde kanske vara intressant för forumet att se hur "hemskt" den "förfärlige" Ohlmarks översatt texten från originaltexten på isländska. Som jämförelse tar jag med Alvings ständigt lovprisade text. Har för lätthet skull numrerat raderna. Jag är ingen språkvetare men kan notera att Ohlmarks har betydligt bättre tolkning på stýrimanna = skeppsstyrarnas än Alving = anförarna. Originaltexten visar att styrmännen på skeppen uppenbart hade mycket stor makt, vilket Ohlmarks fångat upp men Alving helt förbisett.

Original:
1: En er þeir komu í Eyrarsund, þá sagði Áki, að þar var á land upp kaupstaður mikill, er hét í Lundi,
2: sagði, að þar var févon, en líklegt, að þar myndi vera viðtaka, er bæjarmenn væru.
3: Það mál var upp borið fyrir liðsmenn, hvort þar skyldi ráða til uppgöngu eða eigi;
4: menn tóku þar allmisjafnt á, fýstu sumir, en sumir löttu.
5: Var því máli skotið til stýrimanna.
6: Þórólfur fýsti heldur uppgöngu. Þá var rætt við Egil, hvað honum þótti ráð.

Ohlmark:
1: När de styrde in i Öresund, sade Åke att uppe i land låg en stor köpstad, som hette Lund,
2. och där fanns det mycket med rikedomar, sade han, men det var nog troligt att där kunde bli ett varmt mottagande från stadsbornas sida.
3: De höll råd med härmännen om de skulle besluta sig för landgång eller ej.
4: Karlarna var av mycket olika mening; somliga eggade till det men andra avrådde.
5: Så hänsköts saken till skeppsstyrarnas avgörande.
6: Torolf var mest för en landgång, sedan frågade man Egil vad han ansåg bäst.

Alving:
1. När de kommo in i Eyrarsund, sade Ake att där låg uppe i landet en stor köpstad, som hette Lund.
2: Där var utsikt till byte, sade han, men det var troligt att de skulle möta motstånd från köpstadsmännen.
3: Frågan framlades för skeppsfolket, om de skulle göra landgång eller inte,
4: och meningarna voro delade, somliga voro för, andra emot.
5: Till slut hänsköts den till anförarna.
6. Torolv var för landgång. Det vädjades till Egil, vad han tyckte.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #14 skrivet: januari 03, 2006, 01:29 »
Låt oss nu se på denna passage från 47:e kapitlet  i Egil Skallagrimssons saga i två andra versioner.

Sveinn Bergsveinsson (1950):
1. En er þeir kómu í Eyrarsund, þá sagði Áki, at þar var á land upp kaupstaðr mikill, er hét í Lundi,
2. sagði, at þar var féván, en líkligt, at þar myndi vera viðtaka, er bæjarmenn væri.
3. Þat mál var upp borit fyrir liðsmenn, hvárt þar skyldi ráða til uppgöngu eða eigi.
4. Menn tóku þar allmisjafnt á, fýstu sumir, en sumir löttu.
5. Var því máli skotit til stýrimanna.
6. Þórólfr fýsti heldr uppgöngu. Þá var rætt við Egil, hvat honum þótti ráð.

Karl G. Johansson (1992):
1. När de kom till Öresund sade Åke att där låg en stor handelsplats inne i landet som hette Lund.
2. Han sade att det fanns hopp om att de skulle få byte där, men att det var troligt att de skulle möta motstånd från byborna.
3. De tog upp saken med manskapet om man skulle besluta sig för att gå i land eller inte.
4. Männen hade delade meningar om detta. Några var villiga och några sade emot.
5. Beslutet sköts därför över på styrmännen.
6. Torulf var för att gå i land. Därför talade han med Egil om vad han ansåg.

För egen del föredrar jag Karl G. Johansson framför Hjalmar Alving och Åke Ohlmarks. Ska jag välja mellan Alving och Ohlmarks, så får nog valet falla på Alving, då jag tycker att Ohlmarks hela tiden tänjer på betydelsen utan att för den skull få bättre flyt i språket.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #15 skrivet: januari 03, 2006, 07:59 »
Ville bara med exemplen, som du Gunnar förtjänstfullt spätt på, visa hur ofantligt svårt det är när de isländska sagorna ska översättas och omtolkas till nutidsspråk. Hade med glädje sett att fler moderna utgåvor som täcker hela det breda sortimentet av sagor hade funnits. Jag tror dock att både du och jag är eniga med att om man vill studera sagorna mer i detalj måste man, arkeolog såväl som historiker etc,  själv gå till dessa och kontrollera den exakta formuleringen.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #16 skrivet: januari 03, 2006, 09:47 »
Citat från: "Sven lagman"
Jag tror dock att både du och jag är eniga med att om man vill studera sagorna mer i detalj måste man, arkeolog såväl som historiker etc,  själv gå till dessa och kontrollera den exakta formuleringen.


Om vi skall återknyta till den ursprungliga frågan så skulle det krävas både föreläsningar i historisk metod (läs. källkritik), språkhistoria (t ex fornisländska) och möjligtvis religionshistoria om dessa ska kunna användas på ett korrekt sätt. Kanske kunde man åtmionstone ge vissa introduktionsföreläsningar som åtminstone belyser probelmatiken kring nämnda källor?

Varför inte först läsa arkeologi till b-nivå för att sedan kompletera med andra ämnen (med valfritt antal poäng men förslagsvis upp till åtminstone b-nivå) innan man går tillbaka och läser c- och d-kurs? Det är ju dessutom ett sätt att lägga upp studierna som rekomenderas av lärosätena själva.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #17 skrivet: januari 03, 2006, 13:45 »
Citat från: "Gorm"
Varför inte först läsa arkeologi till b-nivå för att sedan kompletera med andra ämnen (med valfritt antal poäng men förslagsvis upp till åtminstone b-nivå) innan man går tillbaka och läser c- och d-kurs? Det är ju dessutom ett sätt att lägga upp studierna som rekomenderas av lärosätena själva.


Det är väl själva poängen med det sätt som fristående kurser är upplagda på i Sverige. Det är själva essensen till att det inte bör finnas någon likriktad "arkeologlinje". Rätt utnyttjat så får vi en stor mängd på olika områden djäkligt kompetenta arkeologer. Därmed inte sagt att man inte skall ha ställt upp ett antal grundläggande krav på vad man skall behärska när man läst låt säga tom C-kurs i förhistorisk arkeologi... Men nu är vi ifrån det ursprungliga ämnet och inne på en diskussion som jag har för mig har ägt rum tidigare i en annan del av forumet.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #18 skrivet: januari 03, 2006, 13:51 »
Med tanke på att den ursprunliga frågan främst behandlade belägg för skandinaver i Nordamerika så spretar denna tråd något förfärligt men det är dumt att kväva diskussionen eftersom den ändå blev intressant.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Vikinga-, europeiska ättlingar i Karibien innan Columbus?
« Svar #19 skrivet: januari 03, 2006, 19:06 »
Nej, fortsätt denna diskussionen även om den har hamnat lite utanför början av tråden. Tyvärr har jag inte hittat målningen på internet än och kan därför ej visa den.

Som ny student har inte vi fått så mycket info var man kan hitta äldre skriftliga källor som isländska sagor mm. Än så länge har det inte varit nödvändigt men jag har talat med studenter som skrivit B-uppsats och som varit lite missnöjda pga att det är dålig handledning gällande att hitta krönikor, sagor mm.

Detta gör det också svårt att som ny student veta vilka översättningar av äldre verk som är att lita på och därför är diskussionen också väldigt intressant. I Lund anordnas CD kurs enbart med början på vårterminerna. Jag började på A-kursen i höstas vilket gör att nästa hösttermin troligen måste läsa något annat eller jobba i väntan på CD-kursen. Det kan nog vara ett ganska bra sätt att läsa något annat på ett sätt men det skapar också en svår situation för många studenter. De som sökt CD-kursen till denna våren var 49 personer på 20 platser vilket gör att många inte kommer in vilket är synd. De flesta som vill studera arkeologi på CD nivå läser troligen ämnet för att de är intresserade av arkeologi.