Författare Ämne: Ringbrynja?  (läst 14647 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ringbrynja?
« skrivet: december 29, 2005, 13:08 »
Jag är en total nybörjare på allt vad hantverk och liknande heter men tänkte att jag skulle försöka mig på att tillverka en ringbrynja (förslagsvis en midjelång med halvlånga armar). Jag vill självklart att den skall vara så historiskt korrekt som det bara går så länge jag slipper tillverka ringarna själv. :) Vad bör man tänka på (4:1, 6:1)? Vad för "mönster" finns det? Vilka säljer ringar (jag känner t ex redan till www.svartakatten.com)? Hur stora ringar bör man använda ? Fjäderstål? Hur många ringar går åt?

/Johan

Tillägg: Även om länkar uppskattas så är jag främst ute efter handfasta råd om vad man bör tänka på när man tillverkar sin ringbrynja.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Ringbrynja?
« Svar #1 skrivet: december 29, 2005, 23:44 »
Du kan kanske skriva och fråga Per Wändel, Skattmästare och hirdman i Fotevikens vikingareservat. Han har själv tillverkat sin ringbrynja på ett mästerligt sätt och dessutom lagat min. Hans mail är: [borttaget]

Edit: Jag ändrade först Pers mailadress så han slipper spam och har efter diskussion med min medadministratör beslutat att ta bort den helt eftersom det ser ut att vara hans privata mailadress.

/Johan - Admin
« Senast ändrad: maj 24, 2008, 12:46 av Gorm »

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Ringbrynja?
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2006, 12:53 »
Det finns en SCA bok som heter "Practical chainmail in the current middle ages" med rel OK beskrivningar. Min 4:1 ringbrynja med halvlånga ärmar som går ner till knäna tog 40 timmar att göra utifrån beskrivningen där. Nu fuskade jag iofs, använde färdiga fjäderstålsringar.... Skulle vilja se en med nitade ringar och handdragen tråd...