Författare Ämne: Ringbrynja?  (läst 14647 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ringbrynja?
« skrivet: december 29, 2005, 13:08 »
Jag är en total nybörjare på allt vad hantverk och liknande heter men tänkte att jag skulle försöka mig på att tillverka en ringbrynja (förslagsvis en midjelång med halvlånga armar). Jag vill självklart att den skall vara så historiskt korrekt som det bara går så länge jag slipper tillverka ringarna själv. :) Vad bör man tänka på (4:1, 6:1)? Vad för "mönster" finns det? Vilka säljer ringar (jag känner t ex redan till www.svartakatten.com)? Hur stora ringar bör man använda ? Fjäderstål? Hur många ringar går åt?

/Johan

Tillägg: Även om länkar uppskattas så är jag främst ute efter handfasta råd om vad man bör tänka på när man tillverkar sin ringbrynja.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Ringbrynja?
« Svar #1 skrivet: december 29, 2005, 23:44 »
Du kan kanske skriva och fråga Per Wändel, Skattmästare och hirdman i Fotevikens vikingareservat. Han har själv tillverkat sin ringbrynja på ett mästerligt sätt och dessutom lagat min. Hans mail är: [borttaget]

Edit: Jag ändrade först Pers mailadress så han slipper spam och har efter diskussion med min medadministratör beslutat att ta bort den helt eftersom det ser ut att vara hans privata mailadress.

/Johan - Admin
« Senast ändrad: maj 24, 2008, 12:46 av Gorm »

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Ringbrynja?
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2006, 12:53 »
Det finns en SCA bok som heter "Practical chainmail in the current middle ages" med rel OK beskrivningar. Min 4:1 ringbrynja med halvlånga ärmar som går ner till knäna tog 40 timmar att göra utifrån beskrivningen där. Nu fuskade jag iofs, använde färdiga fjäderstålsringar.... Skulle vilja se en med nitade ringar och handdragen tråd...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Ringbrynja?
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2006, 13:06 »
Ja just det ja, det viktigaste du skall göra innan du sätter igång är väl att fundera på om du är ute efter att göra en rekonstruktion eller rekvisita till live o dyl.......
När du gjort det valet kan du gå vidare och fundera på teknik, utseende etc.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Snape

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Ringbrynja?
« Svar #4 skrivet: januari 01, 2006, 15:44 »
Kolla efter The Coppergate helmet av Dominic Tweedle.

En mycket bra bok för den ambitiöse tror jag.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ringbrynja?
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2006, 00:50 »
Tack för alla svar. Jag är inte intresserad av lajv utan är ute efter att göra en form av rekonstruktion. Av ekonomiska skäl så tänker jag dock använda mig av ringar i fjäderstål vilket gör att endast utseendet kan betraktas som en rekontruktion. Finns det t ex några nordiska förlagor (från yngre järnålder och framåt) som man kan utgå ifrån?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Ringbrynja?
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2006, 09:13 »
Det finns, tror jag, en c-uppsats från labbet på SU som handlar om ringbrynjor/fragment från Birka. Möjligen skriven av fredrik ehlton (eller något liknande namn).
/Henrik

Utloggad Snape

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Ringbrynja?
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2006, 10:58 »
Vad jag vet finns det bara en någorlunda komplett ringbrynja från Skandinavisk yngre järnålder och det är Gjermundbobrynjan.

Sedan har vi faktiskt från vendel X eller XI (jag förväxlar dom alltid) en ringbrynja som idag tyvärr är uppdelad i många små rostiga bitar.

Det har faktiskt gjorts mycket lite studier av yngre järnålderns ringväv trots alla fragment som finns.

Glöm inte pressblecken som avbildar krigare med ringbrynjor på. Där får man en bra uppfattning om längden.

Påvel Niklasson tror jag skrev en C-uppsats i Lund omkring 1990.

Från labbet finns väl också en uppsats om lamellrustningen från garnisonen i Birka.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ringbrynja?
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2006, 11:32 »
Citat från: "hsu"
Det finns, tror jag, en c-uppsats från labbet på SU som handlar om ringbrynjor/fragment från Birka. Möjligen skriven av fredrik ehlton (eller något liknande namn).


Fredrik och jag var kurskamrater på AFL så den uppsatsen känner jag till (det är dock en CD-uppsats), det skadar dock aldrig att läsa den igen. :)

Tack för tipset Snape, finns det några översiktsverk?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ringbrynja?
« Svar #9 skrivet: januari 02, 2006, 14:33 »
Ehltons uppsats finns i pdf-fromat för den som är intresserad.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Snape

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Ringbrynja?
« Svar #10 skrivet: januari 02, 2006, 19:18 »
Nä vad jag vet finns det inga översiktsverk.

Det skulle vara om någon tysk forskare skrivit om alamanniska rustningar fram till 600-talet.

Jag tror man får leta bland uppsatser, små stycken i t.ex. Valsgärdepublikationerna och artiklar.

/J

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Ringbrynja?
« Svar #11 skrivet: januari 02, 2006, 23:06 »
Vegard Vikes uppsats "Brynjevev : metallografisk analyse av brynjematerial ved Oldsaksamlingen i Oslo" (Oslo 2000) är mycket bra.

Vegard är tillika en mycket trevlig fyr - maila honom och be snällt så får du säkert ett utdrag från uppsatsen. Jag länkar över hans adress i ett privatmeddelande.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Ringbrynja?
« Svar #12 skrivet: februari 02, 2006, 21:04 »
Hej Johan,

I samband med att jag för c:a 15 år sedan började göra rekonstruktioner av vikingatida smide, bl.a. rekonstruktioner av vikingahjälmar blev det nödvändigt med en hel del reseach. Framför allt var Gjermundbohjälmen intressant eftersom det är den enda hjälm som hittats i skandinavien. Jag fick de nödvändiga måtten och uppgifterna från min kontakt på Historiska Museet. Denna hjälm har en lång brynja runt nacken från öra till öra som hänger i en skyddsplåt nitad i underkant på den rundade delen av hjälmen.

Efter en del efterforskningar fick jag fram en tillverkare som sålde fjäderstålsringar på 9-10 mm d.v.s. korrekt storlek på ringarna. Tillverkaren är Fjäderfabriken Spiros, Ranhammarsvägen 11 i Bromma (tel. 08-564 606 50). Finns även i mässing men då är de ju mjukare och kan endast användas till dekorativ kantning.

Tro mig, det tar tid att göra en vikingatida brynjeskjorta med 9-10 mm ringar. De skall inte vara större. Tänk på hur en pilspets ser ut.  Jag har sett många brynjeskjortor men de har nästan undantagslöst haft mycket större ringar. Skall man göra en korrekt brynjeskjorta med 9-10 mm ringar kommer det att ta mycket längre tid än 40 timmar, förmodligen minst det dubbla om man är nybörjare. Ärmarna skall gå åtminstone till armbågen och den skall nå åtminstone till halva låren.

Jag kom fram till att det snabbaste och enklaste sättet att tillverka en brynja är att först tillverka långa kedjor (2+1+2+1 o.s.v.) som sedan kopplas ihop med nya ringar till hanterbara bitar som sedan slutligen sätts ihop. Vid ihopsättningen av kedjorna underlättas kontrollen över ringarna mycket om man trär styv tråd genom den blivande rektangelns yttersta ringar. Personligen fann jag det också vara bra att hänga upp den färdiga delen av brynjan i ett högt stativ. Ståltråden i överkant hakas fast på två spikar. Med detta stativ utnyttjar man tyngskraften så att de redan monterade ringarna faller rätt vilket väldigt mycket underlättar vid montering av nästa kedja.

Jag rekommenderar verkligen att införskaffa en riktigt bra vinklad (80-90 grader) öppnande näbbtång. Den skall ligga bra i handen ! Se till att ha riktigt bra belysning. Det är ett enormt pillergöra som frestar på ögonen.

Hoppas att detta hjälper dig och även er andra igång.

Vänliga hälsningar
Miklagard

Utloggad Simon

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Ringbrynja?
« Svar #13 skrivet: maj 24, 2008, 11:17 »
Jag skulle vilja slå ett slag för fjäderstålsbrynjorna i vikingasammanhang. Det är idag ganska vanligt att man köper nitade brynjor färdiga. De kostar runt 2500:- och tillverkas i Indien. Det har såklart blivit lite status inom re-enactment att ha nitade brynjor eftersom man hade det på vikingatiden. Problemet är bara att dessa brynjor har på tok för stora ringar. Man kan ju fundera på vilket som är mest tidsenligt, att ha nitade ringar eller ringar i rätt storlek. Personligen föredrar jag det senare. Då slipper man dessutom att ge de indiska arbetarna förslitningsskador.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ringbrynja?
« Svar #14 skrivet: maj 24, 2008, 14:08 »
Jag har för mig att just Gjermundbubrynjan inte är nitad, men jag kan ha fel.

Utloggad Simon

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Ringbrynja?
« Svar #15 skrivet: maj 24, 2008, 14:17 »
Den är gjord av varannan nitad och varannan hel ring. Detta gör brynjan starkare och enklare att tillverka. Här finns lite att läsa om brynjefragmenten från Gjermundbu med detaljerade ritningar och allt: http://folk.uio.no/vegardav/brynje/Brynjevev_Vegard_Vike_2000.pdf

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ringbrynja?
« Svar #16 skrivet: juli 29, 2009, 10:55 »
Påvel Nicklasson tar upp detta ämne i sin c-uppsats från 1989 Ringväv och sårsvett - om tillverkning och användning av ringbrynjor.

Ju äldre desto bättre.