Jag har en känsla av att kannabalismen är en företeelse som verkligen hänger samman med den neolitiska kulturen. Förekomsten av brända ben i megalitgravarna är en intressant indikation som kan tyda på dylika riter. I samband med dösen från Hindby listar Geivall en mängd skånska gånggrifter med bränt benmaterial:
Gånggrifterna Gillhög (Rydbeck, O: "Stenkammargravar i Barsebäck" 1932, s. 38 f.) och Storegarden (Hansen, F.: "Gånggriften i Storegården."
1930 s. 78)
Skönabäck i Rörum sn. (Strömberg, M.: "Der dolmen Trollasten" 1968, s. 200)
Carlshögen i Löderup sn. (Strömberg, M: "Die megalitgräber von Hagestad." 1971, s. 30)
Jarladösen i Järrestad sn. (Strömberg, M. 1968, s. 200)
Geivall skriver vidare:
"Diskussionen kring dessa fynd har varit livlig. Strömberg menar att det troligen rör sig om människooffer på Trollasten, möjligen i samband med kannibalism (Strömberg, M., 1968, s. 207). Jazdewski har påvisat kannibalism i de kujawiska gravarna (Jazdzewski, K.: "Die Trichterbecherkultur in West und Mittelpolen." Pozna´n 1936, s. 383) och liknande belägg förekommer även senare under bronsåldern (Lomborg, E.: "Ofret og ædt". Skalk 1964:5. s. 3 ff.). Ett annat klart belägg för kannibalism utgör ett fragment av ett överarmsben från människa, funnet i ett avfallslager vid Kornerup i Lejre på Själland (Bröndsted. J.: "Danmarks Oldtid". 1957, s. 268).
Fynden av de brända benen i långdösen i kv. Bronsyxan i Hindby undanröjer varje tvivel kring de ovan diskuterade problemen: teorierna om människooffer i samband med megalitiska bisättningar i Skåne under mellanneolithicum har här ett avgörande stöd." Slut på citatet.
Det är spännande om du kan följa upp de grävningar av megalitgravar som skett efter 70-talet för att få bättre och nyare rön. (Kanske har det gjorts redan, jag lämnade stenåldersintresset för så länge sedan).
I dagens läge är kannibalism knappast något känsligt ämne. Kvällspressen kommer att älska dig.