Författare Ämne: Ansgars Birka låg på Gotland??  (läst 15121 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ansgars Birka låg på Gotland??
« skrivet: december 19, 2005, 17:48 »
Detta är, mig veterligen, senaste teorin om Ansgars Birkas lokalisering; Roma på Gotland. Att folk aldrig tröttnar. :)

http://www.gotlandsallehanda.se/GEN_Utmatning.asp?ArticleID=896444

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Ansgars Birka låg på Gotland??
« Svar #1 skrivet: december 19, 2005, 19:34 »
Övernattade med husbil på parkeringsplatsen vid Roma kloster för två år sedan. Kände dock inga vibbar i min stortå som indikerade Ansgars närvaro.

Birkaproblemet är ändå intressant och mystiskt. Att Ansgars Birka låg på Björkö lämnar samtida källor inget tvivel om. Biskop Adalvard besökte själv platsen i samband med sitt besök i Sigtuna före 1068 och konstaterar att den var helt ödelagd.

Abboten Hiltin-Johannes vigdes emellertid till Birka, vilken ort utsågs till stiftsort. "Det ligger i centrum av sveonernas land, mitt emot det slaviska samhället Jumne, och har lika långt till alla kuster vid detta hav." Hiltin nämns under året 1071 som biskop i Birka. Just häri ligger problemet Birka. Hiltins Birka kan knappast vara Ansgars Birka som vid den tiden var närmast slät mark. Jumne ligger dessutom vid södra Östersjökusten, knappast något man orienterar Mälarens Björkö efter. Adam berättar dessutom själv i ett s.k. skolarie (tillägg) om de biskopar som utsändes till Norden att Adalvard den yngre sändes till Sigtuna och Uppsala, Simeon till skridfinnarna och Johannes (Hiltin) till öarna i det baltiska havet (Östersjön)."

Den enda tänkbara förklaringen är att det har funnits två Birka. Ordet utgår från "handel" varför det inte är omöjligt att flera handelsorter burit detta namn. Se t.ex. ordet "köping" och "kaupang" som något liknande. Ett Birka, som inte har med Ansgar att göra, bör därför ha legat på antingen Gotland, Öland eller Åland, dvs öarna i Baltiska havet. Jag själv håller en hundring på Köpingsvik på Öland, en hypotes som stöds av att min vikingadresserade hund Anton var fullständigt passiv i Roma klosterruin.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ansgars Birka låg på Gotland??
« Svar #2 skrivet: december 19, 2005, 19:47 »
OT: På tal om Köpingsvik; någon vet vart man kan få tag i Köpingsvik på Öland - 30 undersökningar 1970-1994??

http://www.svenskhistoria.se/bocker/664.html

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Ansgars Birka låg på Gotland??
« Svar #3 skrivet: december 19, 2005, 21:24 »
Ja, jag håller på att bereda mig inför en djupdykning i den tråd på ämnet som artkelförfattaren startat på HV.

Sven: Hur står det om Hiltin - jag har inte Gestan själv - sägs det att han verkade i Birka? Annars verkar Rom ha varit pigga på att tillsätta biskopar för stift med tveksamt antal själar, t.ex. Igaliku/Gardar dit man efter vad jag förstår fortsatte att utse titulära biskopar fram till 1500-talet - den siste, Vincent Kampe dog först 1530...

Johan: Via bokhandeln i Borgholm för runt 300:-, den är slut på museet i Kalmar.

Dock tycker jag att de av oss här på listan som bor i eller runt Tjockhult skall höra av sig till Vitterheten så att de köper in ett ex.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ansgars Birka låg på Gotland??
« Svar #4 skrivet: december 20, 2005, 10:23 »
Länken till diskussionen på HV är: http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3074 för den som är nyfiken på vad mannen med teorin själv har att säga.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Ansgars Birka låg på Gotland??
« Svar #5 skrivet: december 20, 2005, 17:34 »
Adam nämner att ärkebiskop Adalbert vid ett stort möte vigde en mängd biskopar för Norden runt 1060. Adalvard den yngre fick Sigtuna och det är han som, enligt Adam, söker spåren efter Unnis grav på Björkö medan biskop Johannes Hiltin samtidigt "sändes till öarna i det Baltiska havet." Adam nämner också att "Den förste av våra landsmän, som han vigde för samhället Birka, var abboten Hiltin ..." Samma källa från tiden ger alltså uppgifter som tyder på att det är två olika orter det är frågan om. Dessutom preciseras Birka som jag skrev ovan i texten som liggande mitt emot Jumne som låg på södra Östersjökusten.

Hiltin återvände senare till sitt kloster i Gossek. Enligt klostrets krönika ska han ha återvänt efter två år i Dacien (Skandinavien), uttröttad av mödor. I en utgåva till Vita Ansgari finns i en marginalanteckning från 1100-talet en förteckning över biskopar som Adalbert utnämnde. Sigtuna stiftet finns med men också ett annat stift:

"Johannes, biskop i Birka. Sedan Birka förstörts har biskopssätet flyttats till Linköping."

Biskopslistan visar alltså att det förstörda Birka inte kan åsyfta Björkö eftersom detta har legat under Sigtuna.
Nej, jag håller nog två hundringar på Köpingsvik som Hiltins Birka!

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Ansgars Birka låg på Gotland??
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2006, 18:47 »
Frågan var Ansgars Birka ligger är verkligen en känsloladdad fråga fylld av hypoteser som i många fall förefaller vara väldigt illa underbyggda och med ytterst subjektiva tolkningar.

Vad vi vet idag är att vi endast har hittat en plats som någorlunda överensstämmer med de funktioner och uppgifter som angetts i de skriftliga källorna och som p.g.a. stora utgrävningar har ett arkeologiskt fyndmaterial som är tillräckligt omfattande och trovärdigt. Den platsen heter Björkö och ligger i Mälaren. Det innebär inte att Björkö behöver vara platsen för Ansgars Birka utan endast att det finns säkra belägg för att på Björkö funnits en stor och betydelsefull vikingatida handelsstad som levde fram till c:a 970 e.kr. En hel del talar ju också emot att det handlar om Ansgars Birka bl.a tidpunkten när Björkö övergavs. Kanske är det som Sven säger att det kan ha funnits två Birkaplatser.

Jag vill inte ta ställning för något alternativ eftersom det endast grävts i någon större omfattning på Björkö, men jag måste ändå säga att Köpingsvik är väldigt intressant i detta sammanhang då väldigt mycket tycks stämma med de skriftliga källorna. Vad man hittat där t.ex. grunden efter en domkyrka större än i Lund och oerhört högklassiga fynd, trots att man grävt så lite, talar onekligen för att vi här har ytterligare en stor och betydelsefull stadsbildning med sina rötter i vikingatiden, förmodligen betydligt större än Björkö. Vi får hoppas att Köpingsviksområdet kommer att grävas ut i framtiden. Det kommer säkert att kunna ge svar på många frågor.

Var Ansgars Birka låg kommer vi nog aldrig med säkerhet att få veta. Frågan är om det egentligen är så intressant. Mer intressant anser jag är att få veta mer om övriga stadsbildningar i landet.

Därför har jag en from förhoppning om att medel i framtiden skall anslås för utgrävningar av de alternativa birkaplatserna, och framför allt för större utgrävningar av Köpingsvik och kanske i ännu högre grad det fantastiskt intressanta Uppåkra. Det kan ju inte vara Ansgars Birka men det är uppenbarligen en oerhört stor och högintressant stadsbildning som varit aktiv under förbluffande lång tid.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ansgars Birka låg på Gotland??
« Svar #7 skrivet: november 16, 2011, 13:39 »
Saltvik på Åland hade en större hamn och köping under 900-talet - som förstördes ungefär 1050.
Här finns en runsten kvar - i Sund kyrka - som kanske nämner biskop "Unni".
 
Här finns en teori om att detta är 'götarnas Birka': 
http://www.carlonordling.se/christian.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ansgars Birka låg på Gotland??
« Svar #8 skrivet: november 16, 2011, 13:58 »
Om nu inte Birka kan hittas så kan man ju alltid bygga sin egen variant  ;)

http://www.historiska.se/upload/pyssel/birka_modellhus.pdf
Ju äldre desto bättre.