Författare Ämne: TV: Midvinterblot i Foteviken  (läst 6841 gånger)

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
TV: Midvinterblot i Foteviken
« skrivet: december 17, 2005, 18:40 »
Ni såg väl inslaget i lördagens SVT:s 18-nyheter där man hade ett inslag från midvinterblotet i Foteviken!

Här en länk till sändningen, inslaget börjar 11:15 in i programmet, ca 4/5 på skalan. Medverkande är bl.a. "vår" Sven lagman!  :D

Funkar riktigt bra att se i helskärm!



Bengan

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
TV: Midvinterblot i Foteviken
« Svar #1 skrivet: december 19, 2005, 10:06 »
Intressant kulturfenomen det här med reenactmentrörelsen. I söndags höll vi som inslaget i TV visade midvinterblot på Foteviken. Trots att det är nära jul kom närmare 140 vikingar och mängder med besökare. En hel vikingagrupp flög in från norra Italien. För två år sedan dök några italienska vikingar upp på vår sommarmarknad. Nu har de själva bildat Italiens första vikinggrupp på ett 70-tal medlemar vilka kommer från hela Italien och dessa håller i sin tur på att bilda nya grupper runt omkring i landet. Living History museer är en växande kulturföretelse i Europa; bara vår sommarmarknad drog 553 vikingar från 15 länder, se mer: http://www.foteviken.se/market/index.htm

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
TV: Midvinterblot i Foteviken
« Svar #2 skrivet: december 19, 2005, 12:32 »
Ja, det var ett trevligt inslag. Även trevligt att få se och höra Sven lagman.

Vi fick se denna vikingatida julmarknad och höra om vikingatida julfirande, men vi fick ju aldrig se något egentligt midvinterblot. Förekom något egentligt blot, d.v.s. offer till gudarna (fejkat eller seriöst), på tillställningen eller var det bara något som TV lät bli att visa?

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
TV: Midvinterblot i Foteviken
« Svar #3 skrivet: december 19, 2005, 14:58 »
Det hela började för nio år sedan med att några som var anslutna till den mera seriösa hednatron ville arrangera ett Midvinterblot på Foteviken. Eftersom vi har religionsfrihet innanför Vikingaresevatet gav vi vårt godkännande under förutsättning att något blodsoffer inte fick ske. Goden hämtades på den tiden från Danmark, numera har vi egen gode på Foteviken.  Det var först när vi startade upp Midvinterbloten som jag blev klar över hur många som egentligen på allvar tillhör denna trosinriktning - och hur illa behandlade utövarna ibland blir av samhället. Under åren har vi haft flera vikingabröllop och knäsättningar (dvs namngivningar). Fastän jag själv inte tillhör denna trosinriktning finner jag stort nöje att se så många trevliga människor samlas. Har också fått stor respekt för grundtanken bakom denna mera moderna form av hednatro som ju har mycket med samverkan mellan naturen och människan att göra.

För att underlätta för de som vill gifta sig efter hednatron (som inte är godkänt av staten trots inskriven religionsfrihet i grundlagen) har jag numera fått rätten till att viga borgerligt. Därefter kan de lyckliga tu gå direkt till bröllop på gammalt sätt.

Endast personer ur vikingarörelsen är inbjudna till själva midvinterblotet som sker på kvällen med bål, snålblåst och dryckesoffer och som fortsätter med den stora festen i gilleshallen inomhus.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
TV: Midvinterblot i Foteviken
« Svar #4 skrivet: december 19, 2005, 16:22 »
Jag har själv en del kontakter med Sedtroende (som de flesta vill kalla sig), främst via nätet (modererar ett forum på www.helgon.net , dock utan att vara troede själv) och jag kan bara bekräfta att de blir bemötta med mycket fördommar, de flesta tror inte ens att de existerar. Problemen är att många av samfunden har svårt att komma överens så det är helt klart ett steg i rätt riktning att dessa kan utöva sin tro på Foteviken.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
TV: Midvinterblot i Foteviken
« Svar #5 skrivet: december 19, 2005, 17:27 »
Roligt att höra, Sven!

Vad gäller hedningars rätt att gifta sig på hedniskt sätt, så är det inte så värst mycket svårare att gifta sig hedniskt än på något annat sätt utanför de större samfunden. För att ett samfund ska få vigselrätt för sina godar/präster/pastorer så krävs det att samfundet ska ha en viss storlek och att samfundet har en stabil och fungerande samfundsledning. Fornsed-samfunden är små, instabila, och, som Johan skriver, inte särskilt sams inbördes. Även om vi skulle lyckas att slå ihop alla mig kända asatro-/fornseds-grupper i Sverige så skulle det ändå ta lång tid innan detta nya samfund skulle få vigselrätt. Även kristna grupper av samma storlek har samma problem, så det är ingen orättvisa riktad mot just hedningar.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
TV: Midvinterblot i Foteviken
« Svar #6 skrivet: december 19, 2005, 18:21 »
Nja, jag tänkte faktisk i första hand på danska förhållanden eftersom vi har många sådana kontakter. I åtminstone Danmark har jag en känsla av att man är bättre organiserade. Den nuvarande danska högkyrkligheten verkar emellertid gå hårt åt icke rättroende.

En annan mycket intressant sak är den hetsjakt som svenska skolverket driver mot symboler. Vad det gäller hedningarnas (sedtroendes) symbol är denna torshammaren. I ett meddelande till alla skolor har skolverket förbjudit denna att bäras av skolelever. För säkerhets skull har man också bifogat ett flertal foto på föremål som är förbjudna, de flesta kopior av arkeologiska fynd. Märkligt att man inte bifogat foto av och förbud mot krucifix. Utskicket är i direkt strid mot grundlagen om religionsfrihet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
TV: Midvinterblot i Foteviken
« Svar #7 skrivet: december 19, 2005, 21:15 »
Citat från: "Sven lagman"
I ett meddelande till alla skolor har skolverket förbjudit denna att bäras av skolelever. För säkerhets skull har man också bifogat ett flertal foto på föremål som är förbjudna, de flesta kopior av arkeologiska fynd. Märkligt att man inte bifogat foto av och förbud mot krucifix. Utskicket är i direkt strid mot grundlagen om religionsfrihet.


Jag har också hört talas om detta, har du möjligtvis någon länk eller referens gällande detta? Jag vill gärna gräva djupare.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
TV: Midvinterblot i Foteviken
« Svar #8 skrivet: december 19, 2005, 21:30 »
Det hände för kanske 2 år sedan att vi blev uppringda av en upprörd mor till en elev som fått en torshammare i gåva. Han hade sedan blivit förbjuden att bära denna av rektorn i en Vellingeskola. Vi kallade givetvis på denne och han visade då upp ett antal papper från högre skolmyndighet med återgivna foto av torshammare m.m. och text att dessa föremål var förbjudna att bära i skolan. Rektorn hade bara handlat enligt överordnades beslut men han blev tämligen paff när vår egen "gode" visade upp sin torshammare kring halsen och påpekade att detta var hans religionssymbol. När jag också påpekade att nästan samtliga avbildade föremål kunde köpas i bl.a. Historiska museets shop, vilket ju indirekt enligt skolverket stämplade museipersonal som rasister, blev det hela till en intressant och givande diskussion.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Symbolförbud
« Svar #9 skrivet: december 31, 2005, 19:38 »
Problemet med bruket av fornnordiska symboler är ju att dessa används av flera olika grupperingar med mycket olika syften.

1. De som använder symbolerna för att visa sin religion e.d.
2. De som använder symbolerna för att visa sitt yrke, arkeologiintresse e.d.
3. De som använder symbolerna för att visa sin etnicitet e.d.
4. De som använder symbolerna för att de är snygga.
Givetvis finns det många som hör till mer än en grupp eller t.o.m. till alla fyra grupperna.

Dessa förbud mot att bära symbolerna på skolor är ju ett sätt att bekämpa de avarter av grupp 3 (läs: nynazister och rasister) som tyvärr utgör ett stort problem på många håll. Här gäller det ju att informera alla om vilka som i verkligheten använder dessa symboler och vad symbolerna verkligen betyder. Det gäller också att användarna är tydliga i sina skäl för att använda symbolerna så att inga missförstånd uppstår. Jag har tyvärr alltför många gånger sett och hört personer, som trampat i klaveret utan att förstå det, när de fått frågor om deras symbolers eventuella kopplingar till nazism.

Hälsningar
Gunnar