Författare Ämne: Förkristna runstenar  (läst 13252 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Förkristna runstenar
« skrivet: maj 29, 2004, 21:49 »
Hej

Jag tänkte sammanställa en lista med runstenar från främst vikingatid/tidig medeltid som är förkristna. Även tidigare (yngre järnålder eller tidigare) runstenar som omtalar något som har med den gamla religionen att göra är välkommna.

Det finns endast ett fåtal vikingatida/tidigmedeltida runstenar som tolkats som hedniska (även om det finns de som tolkar dem annorlunda). Uppland (det runstenstätaste landskapet) innehåller ca 1400 runstenar varav 99% är från vikingatiden. Av dessa är ingen förkristen. I Södermanland däremot finns ett antal runinskrifter som kan tolkas om förkristna. Två av dem är prydda med något som skulle kunna tolkas som en torshammare (SÖ 86, SÖ 111). Den tredje har en inskrift som skulle kunna syftas på Tor (SÖ 140) som tolkats som ”Tor skydde”.

Utöver detta så har vi två stenar från Västergötland,  VG 150, vars inskrift tolkats som ”Tor vige” och en sten till med en tolkad torhammare (VG 113).

Någon som har fler exempel?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad FoxTox

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Förkristna runstenar
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2004, 17:52 »
Rökstenen!

Utloggad Tylluan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • http://www.lajv.org
Förkristna runstenar
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2004, 20:59 »
Om jag inte minns helt fel så har Sparlösastenen knackats i två omgångar, varav den första man härleder till 800-talet. Vill man ha bilder så sitter jag på det, be snällt :wink:

Angående Vg113 så undrar jag om det finns någon datering på den. Runt om Grästorp vet jag iaf att det fanns kyrkor ganska tidigt, så helt hedniska var inte folket där. Eftersom runinskriften inte säger så mycket om guddomar så var det lite svårt att dra slutsatser om det.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Förkristna runstenar
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2004, 08:27 »
Hej

Visst finns det ett flertal stenar som är hedniska från järnåldern, men jag hade främst tänkt mig stenar från brytningstiden asatro/kristendom.

Ang VG 113 så kvarstår ju det faktum att det ser ut att vara en torshammare inristad på stenens övre del, men det kan ju faktist vara ett illa ristat kors. Runslingan saknar dessutom en kristen bön. Jag har känner inte till någon närmre datering än vikingatid, någon som har bättre koll?

Till Tylluan: Lägg gärna in bilderna i bilddatabasen. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tylluan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • http://www.lajv.org
Förkristna runstenar
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2004, 09:49 »
Hmm.... det kanske är värt att ta en närmare titt på vg113 någon dag när jag är hos mina föräldrar.

Gorm: Alternativt att jag tar nya och lägger in. Upptäckte att jag inte fick med överdelen på Sparlösastenen på en av bilderna.

Utloggad varg

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Förkristna runstenar
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2005, 23:35 »
Är inte jättehaj på när brons/järn/osv -ålder börjar och slutar, men det finns en runsten i Julita som kristna vikingar rest... (Har bild på den) Om jag förstod rätt så var du ute efter sådana? Eller?  :oops:

/Finnen

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Förkristna runstenar
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2005, 23:59 »
Nej, jag var ute efter runstenar från 1000-talet med förkristna (alltså förknippade med fornnordiska religionen) attribut på (i text eller bild). Dessa är intressanta i sammanhanget eftersom den absoluta majoriteten av Sveriges runstenar anses vara kristna. Tack ändå, jag vill gärna se bilden på stenen, det går att ladda upp den i albumet här på forumet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Förkristna runstenar
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2005, 00:39 »
Runstenen i Velanda sydost om Trollhättan bör väl kunna vara något?



Tyrvi reste stenen efter Ogmund, sin make,
en mycket god tägn. Tor vige.

Edit: Vg 150, Väne-Åsaka sn

Bengan

Utloggad varg

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Förkristna runstenar
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2005, 00:50 »
Citat från: "Gorm"
Nej, jag var ute efter runstenar från 1000-talet med förkristna (alltså förknippade med fornnordiska religionen) attribut på (i text eller bild). Dessa är intressanta i sammanhanget eftersom den absoluta majoriteten av Sveriges runstenar anses vara kristna. Tack ändå, jag vill gärna se bilden på stenen, det går att ladda upp den i albumet här på forumet.

/Johan


Ah okej, my mistake sorry.

Bild på stenen, http://vovve.info/ViliWolfdog/biltur032.jpg , "Ormar lät resa stenen efter Torkel sin fader".

Ormar och Torkel är de första kända invånarna på Julita, de levde där omkring 1050... Korset över på ristningen visar att de var kristna, och stenen avnändes senare som tröstkel i klosterkyrkan...

Insåg precis att bilden suger.. :/

/Finnen

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Förkristna runstenar
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2005, 09:20 »
Citat från: "Bengan"
Runstenen i Velanda sydost om Trollhättan bör väl kunna vara något?

Tyrvi reste stenen efter Ogmund, sin make,
en mycket god tägn. Tor vige.

Edit: Vg 150, Väne-Åsaka sn

Bengan


Jo, Vg 150 nämner jag i mitt första inlägg men tack ändå. Lägg gärna in bilden i albumet om du tagit den själv. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Förkristna runstenar
« Svar #10 skrivet: augusti 05, 2005, 10:23 »
Gorm: På RAÄ har vi GISifierat innehållet i Samnordisk runtextdatabas (till ESRI shapefiler med positioner och tillhörande tabell med information om ornamentikklassificering, datering etc.). Är det nåt som kan hjälpa dig så mejla eller PM:a mig!

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Förkristna runstenar
« Svar #11 skrivet: augusti 05, 2005, 11:07 »
Citera
Jo, Vg 150 nämner jag i mitt första inlägg...


Ooops - my mistake...    :oops:

Har lagt in bilden i runstensalbumet.

Bengan

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Förkristna runstenar
« Svar #12 skrivet: januari 15, 2006, 01:34 »
Jag undrar om inte Fyrungastenen borde räknas till den här kategorin Gorm.

SHM 10136
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Förkristna runstenar
« Svar #13 skrivet: januari 15, 2006, 02:51 »
Jag hittade det här när jag läste om en runsten på historiska, SHM 11491.
Flistad

Mycket intressant!
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Förkristna runstenar
« Svar #14 skrivet: januari 15, 2006, 09:59 »
eeh...
Citera
runstenar från främst vikingatid/tidig medeltid som är förkristna

Kan det inte bli lite svårt att hitta medeltida runstenar som är förkristna :wink: ?

Vad räknas som förkristet?
Det finns många runstenar som inte har kors och som inte omtalar gud eller guds ande eller något i den stilen utan bara är vanliga minnesstenar i stilen: 'X reste sten efter Y som dog där eller där; Z ristade'. Det man daterar efter är väl vanligen utseendet på rundjuret och platsen/tiden för den händelse som tagit Y av daga men det finns i dessa stenar ingen som helst info om vederbörandes religiösa tillhörighet. Att en sten är rest år 1100 måste ju inte betyda att den som rest den var kristen även om kristendomen var allmänt vedertagen vid den tiden.

Ett kors på en sten antyder ju kristendom på något sätt men hammaren användes ju inte på samma sätt som korset innan kristendomen. Alltså skulle även avsaknaden av kors kunna antyda att vederbörande inte var kristen.. eller? Hur vanligt var egentligen hammartecknet i syfte att påvisa religiös tillhörighet i förkristen tid då de flesta ändå var 'förkristna'?

Öl 1 ser i mina ögon inte särskilt kristen ut om man betänker textinnehållet [rest över Sibbe Gode] men det finns inga hammare på den. En Gode var väl knappast kristen och om den är rest av danskar på hemväg från striden vid Fyrisvallarna ca: 985 [vilket vissa påstår] och denna Sibbe ska ha varit en av Jomsvikingarna så var han säkerligen inte kristen. Räknas den som kristen eller förkristen?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Förkristna runstenar
« Svar #15 skrivet: januari 15, 2006, 10:12 »
Du har rätt, vi kan självklart inte veta att dessa stenar utan kors och bön var kristna. Eftersom det finss otaliga stenar med en kristen bön och utan kors så brukar man tolka själva runstensresandet som en kristen handling (ja, de som restes underfrämst 1000-talet alltså) även om stenen saknar både kors och bön. Nu var det ett tag sedan jag startade denna tråd men jag efterlyser tydliga spår av hedendom, t ex "Tor vige" eller en torshammare (även om man inte kan dra några långtgående slutsatser utifrån detta minst sagt begränsade material).

Runstenstiden sträcker sig in i 1100-tal, dvs en period som brukar gå under namnet "tidig medeltid", därav min formulering. Stenarna från slutet av runstentiden återfinns dessutom ofta i kyrkomiljö vilket borde ge en fingervisning om religiös tillhörighet. :)

Goden fanns kvar t ex på Island långt efter deras kristnandet så den titeln i sig behöver inte vara en garant för förkristen religion.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Förkristna runstenar
« Svar #16 skrivet: januari 15, 2006, 11:13 »
Ah, okej.. ett litet missförstånd.
Vad sägs om DR 209 istället då? "þur uiki þasi runaR"
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Förkristna runstenar
« Svar #17 skrivet: januari 15, 2006, 16:12 »
Citera
En Gode var väl knappast kristen och om den är rest av danskar på hemväg från striden vid Fyrisvallarna ca: 985 [vilket vissa påstår] och denna Sibbe ska ha varit en av Jomsvikingarna så var han säkerligen inte kristen.


Varför skulle jomsvikingarna inte ha varit kristna?

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Förkristna runstenar
« Svar #18 skrivet: januari 15, 2006, 19:06 »
Varför... hmm... för att jag är dåligt påläst kanske  :oops:

Jag har alltid trott att Jomsborg och dess inhabitanter varit den forna trons försvarare men jag får nog ändra den uppfattningen märker jag... De verkar snarare ha varit en slags forntida korsriddare, åtminstone om man utgår ifrån att Harald 'Blåtand' Gormsson organiserade dem och under samma tid kristnade Danmark... Enligt sagan så verkar dock inte Jomsvikingarna särskilt kristna men jag vet inte tillräckligt för att konstatera varken det ena eller det andra.

I den saga som kallas Jomsvikingasaga står att läsa [i stycket om PalnaToke]:
Citera

Vare emellertid härmed huru som helst, ett Jomsborg har funnits, dit allt, som ville kämpa för fornnordisk lära och tro, samlades, och hvarifrån de drogo ut till strid mot den från södern kommande, för Norden - som de tyckte - allt för vekliga lära, mot hvilken det dock var bestämdt, att de skulle falla i striden.

Men denna skrevs väl har jag för mig på 1200-talet så trovärdigheten kan väl variera. Jag drog kanske en något för snabb slutsats.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Förkristna runstenar
« Svar #19 skrivet: januari 16, 2006, 00:26 »
Citat från: "Gandalf"
Vad sägs om DR 209 istället då? "þur uiki þasi runaR"


Intressant, särskillt eftersom även titeln "þegn" omnämns, vilket av vissa (bla Peter Sawyer) tolkas som en person som ingick i (den kristne) Knut den stores hird och återfinns även på stenar med kors (bl a i Västergötland).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :