Författare Ämne: Jobba gratis?  (läst 9379 gånger)

Utloggad FoxTox

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Jobba gratis?
« skrivet: augusti 01, 2004, 15:55 »
Det är ovärdigt arkeologin som yrke att ens erbjuda jobb utan betalning.  Bara i direkt samband med utbildning kan sådant accepteras. Slaveriet är faktiskt avskaffat, men trots detta profiterar den grävande arkeologin på det stora intresset att delta i grävningar.

Det finns även de som betalar för att få vara med, vilket är okay om hela grävningen sker inom t ex en förenings ram.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jobba gratis?
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2004, 17:01 »
Citat från: "FoxTox"
Det är ovärdigt arkeologin som yrke att ens erbjuda jobb utan betalning.  Bara i direkt samband med utbildning kan sådant accepteras. Slaveriet är faktiskt avskaffat, men trots detta profiterar den grävande arkeologin på det stora intresset att delta i grävningar.

Det finns även de som betalar för att få vara med, vilket är okay om hela grävningen sker inom t ex en förenings ram.


Visst är det tråkigt att det är så. Efter att man läst 3-4 år på universitet/högskola så vill man faktistkt ha lite valuta för studielånet. Tänk om samma sak gällde t ex jurister, vilket liv det skulle bli. Vad tror du man kan göra för att moverka detta på lång sikt?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad The Brimstone Cowboy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Jobba gratis?
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2004, 20:42 »
jo förbjud alla entusiaster och få dem att fatta att man inte jobbar gratis. Jag har fått erbjudanden om att "utbilda" hembygsföreningar och inventera åt dem, utan att de vill betala mig för det. De tycker att man ska göra det gratis för att det är "roligt". Skillnaden som de inte tycks fatta är att för dem är det deras fritidsintresse, för mig är det jobb. Jag tror jag ska börja ta ut lön för att spela tvspel och glo på film... :lol:
hen the going get weird, the weird go professional!
Well, we do. But the weirdness do not seem to get the upper hand of the
topics. And so topics resluts in bullshit.

-Buy the ticket, take the ride-

Utloggad FoxTox

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Jobba gratis?
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2004, 21:25 »
Vem frågar en rörmokare om han vill ha betalt för jobbet? Eller säger efter jobbets utförande: "Jaså, du vill ha betalt..!? Det sa du inget om." Sådant får arkeologer stå ut med, liksom frågan "vad jobbar du med egentligen", dvs hur försörjer du dig?

Obs att även yrkesarkeologer kan vara - och ofta är - entusiaster. Men dunk i ryggen betalar inga räkningar.

Det här blev lite "off" från ursprungsfrågan, men det är väl värt för arkeologin att diskutera. :roll:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jobba gratis?
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2004, 22:36 »
Jag tog mig friheten att flytta en del av tråden till "arbetsmarknad" där den hör mer hemma.

Personligen är jag fullt införstådd med att jag inte kommer att kunna försörja mig endast på arkeologin året runt, men under den halvan som jag kanske jobbar som arkeolog vill jag ju gärna ha betalt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Jobba gratis?
« Svar #5 skrivet: september 10, 2004, 00:30 »
vem som helst får väl inte börja gräva i fornlämningar?

Liksom sotare endast får sota, borde arkeologer bara få vara arkeologer, eller? Det kanske borde skrivas in i lagen?
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Jobba gratis?
« Svar #6 skrivet: september 10, 2004, 10:03 »
hum, det är fängelsestraff på rovgrävning...

Nej, du behöver beslut från Länsstyrelsen för att börja gräva i en fornlämning - om den så är på din egen tomt.

Utloggad anders

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
    • http://www.gidenstam.org
Jobba gratis?
« Svar #7 skrivet: september 10, 2004, 17:52 »
För projekt utan riktig finansiering så kan ideellt arbete vara den enda möjligheten att genomföra dem. Om man vill ställa upp på det eller ej är ju upp till var och en - kunskaperna och erfarenheterna man får från det kan ju vara värt det obetalda arbetet.

Så vitt jag vet så är det bara projekt som drivs av utbildade arkeologer som kan få utgrävningstillstånd (och förmodligen så är kraven större än så).

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jobba gratis?
« Svar #8 skrivet: september 10, 2004, 18:28 »
Citat från: "anders"
För projekt utan riktig finansiering så kan ideellt arbete vara den enda möjligheten att genomföra dem. Om man vill ställa upp på det eller ej är ju upp till var och en - kunskaperna och erfarenheterna man får från det kan ju vara värt det obetalda arbetet.


Tyvärr sätter inte kunskaperna och erfarenheterna mat på bordet eller betalar hyran. Du har dock rätt i att utan ideelt arbete skulle inte många forskningsundsökningar vara möjliga att genomföra, dessa sker dock ofta genom univeristet/högskolor och då har man ofta ej färdigutbildade studenter att tillgå.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad anders

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
    • http://www.gidenstam.org
Jobba gratis?
« Svar #9 skrivet: september 10, 2004, 19:24 »
Citat från: "Gorm"
[
Tyvärr sätter inte kunskaperna och erfarenheterna mat på bordet eller betalar hyran. Du har dock rätt i att utan ideelt arbete skulle inte många forskningsundsökningar vara möjliga att genomföra, dessa sker dock ofta genom univeristet/högskolor och då har man ofta ej färdigutbildade studenter att tillgå.


Sant. Men de kan vara viktiga meriter när man söker jobb som man får betalt för. :)
Att ta betalt för att hålla föredrag och kurser tycker jag man har all rätt att göra, så det skall man inte skämmas för.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jobba gratis?
« Svar #10 skrivet: september 10, 2004, 19:43 »
Ja, det är ett sätt att få den eftertraktade erfarenheten men det brukar falla på att de flesta faktiskt har räkningar att betala samtidigt som det är svårt att äta "erfarenhet" till middag. :) Om man har a-kassa eller motsvarande så kanske det går, men det är svårt att få a-kassa när man inte har jobbat. Ett klassiskt moment 22.
 
/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :