Författare Ämne: Baldrsnäs - kultplats eller nationalromantik?  (läst 8681 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Baldrsnäs - kultplats eller nationalromantik?
« skrivet: april 21, 2015, 20:18 »
Eftersom släkten delvis har ursprung kring Baldersnäs i Dalsland (därav mitt namn) undrar jag om namnet till äventyrs går tillbaka på någon Balderskult eller om det är något nationalromantisk namn eller att namnet har en annan förklaring än Nordisk mytologi?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Baldrsnäs - kultplats eller nationalromantik?
« Svar #1 skrivet: april 21, 2015, 21:33 »
På karta från 1719 över Steneby socken kallas gården Ballenäs. Likaså på 1826 och 1827 års kartor.  1865 däremot kallas den Baldersnäs.  Ortsnamnsregistret ger uppgift om Balines år 1512 Balleness år 1540 men Baldersnäs 1853.
Etymologiskt möjligen Ball som i Bald = Stor enligt samma källa. Men notering finns också om en mer bildlik förklaring på näsets namn


Skiftet bör då ha tillkommit mellan 1827 och 1853 och ett utslag av tidig nationalromantik verkar inte helt långsökt!
Kanske tröttnade man på gliringar om traktens ortsnamn, Ballenäs och Asslebyn har säkert fåt en och annan att dra på mungiporna!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Baldrsnäs - kultplats eller nationalromantik?
« Svar #2 skrivet: april 21, 2015, 22:39 »
Många gånger så ändrar sig stavningen på olika platser, i min kommun finns en plats som enligt den äldre befolkningen alltid hetat Arsletorp, men på vägskylt en står det Asletorp, vidare så finns det ett Levy och ett Horleby , två vägar dit, ena skylten står det Horleby på och den andra Hårleby, på Tjörn finns tex Kuballe, finns en massa andra lustiga namn, och exempel på att de ändrats..

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Baldrsnäs - kultplats eller nationalromantik?
« Svar #3 skrivet: april 23, 2015, 21:22 »
Någon verklig Balderskultplats tycks inte hittats. Han tycks vara en av historiens mytiska "jesusliknande" figurer. Som tidigare nämnt finns det gott om sådana i keltisk, indisk, afrikansk, kinesisk, klassisk mf mytologi.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Baldrsnäs - kultplats eller nationalromantik?
« Svar #4 skrivet: april 23, 2015, 23:59 »
Inom det germanska ('gottonska') språkområde finns en rad ortnamn med hänvisning till Bal-der. Utanför detta område finns han också - t. ex. som Baal, Bal och Baal-Per. I dom hellenska traditioner visar goden/idolen och funktionen till bocken, som Baccus respektive Pan. Annars kan man lägga märke till att hans germanska kontra finska namn - Leminkainen - i hebreiska traditioner blivit Allfader Adams två (ända) söner - bröderna Bael och Kain... 

Stommen i namnet visar till begreppet ball, vilket i uppsvenskan och danskan kallas boll [båll] respektive bold [båld], medan engelskan skriver ball och uttalar [bål:].   

I nordiska ortnamn hittar man fortfarande endera som uttalar Bal-der helt ut, som Baldersheim, Baldershage och Baldersborg.

Efter katoliceringen av Norden blev den gamla idolen Balder tyvärr ansett som ett ondo, varför alla ortnamn med hans epitet gärna blev omskrivna. Av den orsak hittar man gärna Balder bakom ortnamn som Ballangen, Balsfjord, Balsnes, Balstad, Ballerup, etc.

Ett speciellt intressant fall är "Balders gård", vilket Snorre skriver Balagård i sägnen om hjältekungen Olav Haraldssons första, vars första utrikes båtresa går in i Baltiska havet besöker "Sten" (Estland) - varifrån herrskapen seglar "efter Balagårds sida" hemåt - för att besöka en onämnd höghet boende vid Hirdal (Fagervik).

http://www.vnur.org/vnur/om_oss/vnurprojekt/projekthirdal/



Här finns en möjlig återgivning av dom högheter den unge Olav besökte, avritat från en norsk fris som gick lär ha gått förlorat på början av 1800-talet. Bilden bär titeln "Valhall" och lär ha Fadern i mitten, med äldsta sonen -(mångoden med åskviggen) på höger hand och yngsta grabben (fruktbarhetsgoden med spiran) på vänstra. Det är den senare - familjens kommande befruktare - som representerar boll-motivet. 

I en tidigare bild jag publicerat - från Nämforsen - återges hans kroppsform på ett till namnet symboliserande sätt: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4815.msg44766.html#msg44766

Mer om dom tre hel-i-ga - från Hel-staden:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5031.msg75845.html#msg75845

Dom berömda asarna lär ha ansätts representera dom nordiska folkslags gemensamma ursprung. Därmed fick familjen i Asgård - som en agnatisk linje från dom första Aser, vilka kom levande ut ur Fimbulvinteren - njuta det högsta anseende, som omedelbara representanter för vårt gemensamma ursprung, kulturform och (arktiska) livsöden. Av samma orsak kunde familj-överhuvudet i Asgård - Gubben Oden - tilltalas som en representant för den historiska "Allfader", den första Oden.

Skillnaden på den hebreiska Allfader och den nordiska Allfader är mao. större än skillnaden på natt och dag. Medan den förre blev förvisat till den yttre rymden fick den forn-nordiska leva kvar på jorden, som en rättvis ättling efter Frej - aka Adam - och Finbulvinterns Njord, från Noa-tun - intill vikingatidens slut.

Sen dess har man ingen fått tala om vare sej Oden, Tor eller Balder på riktigt. Inte ens med hjälp av Euhemeros, Diodorus eller Seneca...  :-X       
« Senast ändrad: april 24, 2015, 00:29 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Baldrsnäs - kultplats eller nationalromantik?
« Svar #5 skrivet: april 24, 2015, 00:30 »
Inom det germanska ('gottonska') språkområde finns en rad ortnamn med hänvisning till Bal-der. Utanför detta område finns han också - t. ex. som Baal, Bal och Baal-Per. I dom hellenska traditioner visar goden/idolen och funktionen till bocken, som Baccus respektive Pan. Annars kan man lägga märke till att hans germanska kontra finska namn - Leminkainen - i hebreiska traditioner blivit Allfader Adams två (ända) söner - bröderna Bael och Kain... 

Stommen i namnet visar till begreppet ball, vilket i uppsvenskan och danskan kallas boll [båll] respektive bold [båld], medan engelskan skriver ball och uttalar [bål:].   

I nordiska ortnamn hittar man fortfarande endera som uttalar Bal-der helt ut, som Baldersheim, Baldershage och Baldersborg.

Efter katoliceringen av Norden blev den gamla idolen Balder tyvärr ansett som ett ondo, varför alla ortnamn med hans epitet gärna blev omskrivna. Av den orsak hittar man gärna Balder bakom ortnamn som Ballangen, Balsfjord, Balsnes, Balstad, Ballerup, etc.

Ett speciellt intressant fall är "Balders gård", vilket Snorre skriver Balagård i sägnen om hjältekungen Olav Haraldssons första, vars första utrikes båtresa går in i Baltiska havet besöker "Sten" (Estland) - varifrån herrskapen seglar "efter Balagårds sida" hemåt - för att besöka en onämnd höghet boende vid Hirdal (Fagervik).

http://www.vnur.org/vnur/om_oss/vnurprojekt/projekthirdal/

Bifogad finns en möjlig återgivning av dom högheter den unge Olav besökte, avritat från en norsk fris som gick lär ha gått förlorat på början av 1800-talet. Bilden bär titeln "Valhall" och lär ha Fadern i mitten, med äldsta sonen -(mångoden med åskviggen) på höger hand och yngsta grabben (fruktbarhetsgoden med spiran) på vänstra. Det är den senare - familjens kommande befruktare - som representerar boll-motivet. 

I en tidigare bild jag publicerat - från Nämforsen - återges hans kroppsform på ett till namnet symboliserande sätt: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4815.msg44766.html#msg44766

Mer om dom tre hel-i-ga - från Hel-staden:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5031.msg75845.html#msg75845

Dom berömda asarna lär ha ansätts representera dom nordiska folkslags gemensamma ursprung. Därmed fick familjen i Asgård - som en agnatisk linje från dom första Aser, vilka kom levande ut ur Fimbulvinteren - njuta det högsta anseende, som omedelbara representanter för vårt gemensamma ursprung, kulturform och (arktiska) livsöden. Av samma orsak kunde familj-överhuvudet i Asgård - Gubben Oden - tilltalas som en representant för den historiska "Allfader", den första Oden.

Skillnaden på den hebreiska Allfader och den nordiska Allfader är mao. större än skillnaden på natt och dag. Medan den förre blev förvisat till den yttre rymden fick den forn-nordiska leva kvar på jorden, som en rättvis ättling efter Frej - aka Adam - och Finbulvinterns Njord, från Noa-tun - intill vikingatidens slut.

Sen dess har man ingen fått tala om vare sej Oden, Tor eller Balder på riktigt. Inte ens med hjälp av Euhemeros, Diodorus eller Seneca...  :-X     
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Baldrsnäs - kultplats eller nationalromantik?
« Svar #6 skrivet: april 24, 2015, 01:14 »
Här finns den åldrande fruktbarhetsidol/solgoden Balder på Val-hallas hell, där Val-kyriornas stora val fullbordas. När yngre sonen tar över och Balder får gå i pension omtalas han alltså som Gubben Oden.



Nedan finns Balder (Vile, Slagfinn) ihop med Oden och Tor (Ve, Veland) - på slavisk grund. Här kallas 'himmelsgoden' (Oden) 'Perun' eller Cherno-bog, mångoden (Tor) heter Hor eller Veles - och solgoden (Balder) Jarillo eller Daz-bog.

http://archaeologynewsnetwork.blogspot.no/2011/04/slavic-idols-of-old-russia.html#.VTl0iSHtmkp

Med tanke på den utbredning och det rotfäste den historiska kulturhistorien hade i såväl östra som västra del av Nord-Europa är det ju frestande att påstå att dom historiska ortnamn som hämtar motiv från den forn-nordiska mytologin har rötter till tidig medeltid, som senast. Sen gäller det givetvis att kolla hur vida ortnamnet kan vara av modern dato - typ 1800-tal. Den typ påhitt hör dock till ett litet mindretal, typ Balders hage och sådant mer. Blomman Balderbrå har troligtvis samma ursprung.     
« Senast ändrad: april 24, 2015, 01:47 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”