Intressant detta med Göter som avknoppning av Jylländare.
Arkeologin talar enligt min mening tydligare för att det finns rörelser från götarnas områden mot Jylland och danska öarna. Tänk på att de otaliga anfallen som under ca 600 år sker mot detta områden där man identifierat krigarnas ursprung till ett distinkt område med Hallandsås i söder till Norges sydspets i väster, Vättern i öster och ungefär Kongsvingerregionen i norr.
Motsvarande typ av arkeologi inom götarnas områden finns f n i 2 platser, där ursprunget verkar vara i söder och/eller i öster. I söder finns i sin tur 2-3 likartade fyndplatser, som de i götarnas områden, men då med ursprung ännu längre åt söder, d v s andra sidan av Östersjön.
Vi har en rörelse söderut av heruler samtidigt en rörelse västerut av daner som är av samma stam som svearna som i sin tur är med i det suebiskaförbundet som tydligt verkar vara ett förbund runt östersjön i begynnelsen.
Var heruler något annat än ett samlingsnamn för professionella legosoldater, vilka under ledning av en karismatisk stormannafamilj erbjöd sina tjänster åt romarna? När rom sedan gick under, så fanns inga potentiella arbetsgivare kvar och de öpplöstes, så när som att kärnan (storfamiljen) flyttade tillbaks norrut.
Vi har även Snorre som kopplar ihop daner och svear men i omvänd ordning.
Snorres utsagor verkar snarare förvirrande på historieskrivningen avseende just dessa detaljer.
Kan vi möjligen se följdverkningarna av kontinentens krig mot romarna som på sikt, ung 200 talet, skapade något av ett vakum i danmark som föranledde det östersjöbaserade suebiska förbundet att expandera in i skåne och i förlängningen själland/danmark vilket pressade jylländarna över kattegatt mot nuvarande VG.
F n finns väl minimalt med arkeologi, som pekar på militära framstötar från Jylland/danska öarna in mot det götiska område jag beskriver ovan. Vad jag känner till, men rätta mig gärna.
Däremot finns tydlga spår av ett avancerande militärt från Ö Skåne (landskapet) norrut mot centrala götaland via Värend. Jag avser här offrandet av besegrade krigare/deras utrustningar. Går man före 0-200 f kr så finns inget spår någonstans av några som helst maktflyttningar eller militära anfall i någon som helst riktning.
Men visst kan allt detta ändras om arkeologerna hittar fynd som påvisar anfall även från Jylland/danska öarna in mot det götiska område jag beskrivit ovan.
Har fått mig till livs här att VG tidigare haft annat namn. Kan Väst- respektive Öst mer vara till för att skilja de ursprungliga östgötarna för de mer nyligen inkomna västgötarna, där då östgöterna är av östersjö (suebisk) stam och kopplade till guter och goter?
Håller fortfarande för troligt vad du anför. Befolkningarna inom nuv lanskapet Östergötland har ingen anknytning alls till götar i ursprunget. Deras blickar är riktade österut. Namnet handlar snarast om "landet ÖSTER" om götarna", än om att de ÄR götar. De är snarast befolkningar knutna till svear/svioner/etc.
Jag kan däremot inte se att det finns några tecken på "nyligen" inkomna götar till området götaland? Det som f n finns visar i så fall på att intränglingarna får på pälsen. Men fynd som pekar annorlunda kan ju komma. Vem vet?
Misstagen uppstår då historiker stirrar sig blinda på geografi för att fastställa vilka riktningar befolkningar blir påverkade från och dessa samtidigt själv utövar påverkan gentemot. Då är det tydligt att det av mig utpekade ursprungliga Götalandet har sin påverkan åt sydväst medan befolkningarna inom blivande landskapet Östergötland har sitt intresse riktade mot Östersjön Vätterna är säkert ett intresseområde kopplat till Östersjön, så bristen på trygga leder västerut från Vättern är den stora POLITISKA skiljelinjen, medan denna skiljelinje däremot är av mindre vikt som kulturell skiljelinje.